Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#146 - Paradijs

Versie 2: Kronkelige paden met bloeiende bermen Ragfijn fluitenkruid opent zijn schermen Koolwitjes fladderen boven paarse rapunzel Merels zingen, een verre koekoek roept boven de heuvel gekroond met zwarte toorts Zonnestralen strelen mijn schrale huid Ik word begroet door knikkend nagelkruid koningsvarens, hemelsleutel, ereprijs en waan mij even in het paradijs. Versie 1 kronkelige paden met bloeiende bermen ragfijn fluitenkruid opent zijn schermen koolwitjes fladderen boven paarse rapunzel merels zingen, een verre koekoek roept boven de heuvel gekroond met zwarte toorts ik ruik, ik hoor, ik proef, ik voel de lente zonnestralen strelen mijn bleke huid ik word begroet door knikkend nagelkruid koningsvarens, hemelsleutel, ereprijs en waan mij even in het paradijs (Jac. P. Thijssepark)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, ik ben erg gecharmeerd van 'ragfijn fluitenkruit', 'knikkend nagelkruid', de rapunzel, o, er staan heerlijke woorden in en ik voel een grote liefde voor de natuur die zich door jouw bloemrijke schrijfhand aan mij openbaart. Kon ik maar een koolwitje zijn.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, wat een fijne reactie. Ik word zelf ook helemaal vrolijk van die welluidende bloemennamen. Er zijn er nog veel meer, de beemdooievaarsbek en het Christoffelkruid kon ik bijvoorbeeld niet meer kwijt in dit gedicht. :-)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Nel je neemt me weer mee met je fraaie woorden. Hoewel ik van de meesten niet weet hoe ze eruit zien heb je me toch een ( eigen) prachtig beeld geveven. De paarse Rapunzel ga ik opzoeken. Heel erg mooi Nel :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, mooi gedaan! En goed om je heen gekeken, geluisterd, geproefd. De zin 'boven de heuvel gekroond met zwarte toorts' intrigeert mij. Je hoeft dit wat mij betreft niet uit te leggen, het beeld is scherp genoeg om er zelf wat in te leggen. Dat vind ik mooi. Weinig op aan te merken. Misschien is 'bleke huid' iets te voor de hand liggend? Je kunt het 'bleke' ook weglaten. Mocht je het gedicht nog verder willen uitwerken, dan is het een uitdaging te beschrijven HOE je de lente ruikt, voelt, hoort, proeft. Groet! Greetje Kruidhof

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel je neemt me weer mee met je fraaie woorden. Hoewel ik van de meesten niet weet hoe ze eruit zien heb je me toch een ( eigen) prachtig beeld geveven. De paarse Rapunzel ga ik opzoeken. Heel erg mooi Nel :thumbsup:
Dank je wel, Nancy, voor je mooie reactie. Wat fijn dat ik je kon meenemen en dat de onbekende namen niet belemmerend werkten.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Een mooi gedicht. Een ode aan de natuur, wat wil je nog meer? Ik begrijp alleen de zwarte toorts niet. :)
Hartelijk dank, Blavatski! De zwarte toorts verwijst naar een plant die daar ook werkelijk bloeit op de heuvel. (bloemen niet zwart, maar geel) Tegelijkertijd roept deze het beeld bij mij op van een soort dreiging. Een verstoring van de harmonie (de betreffende regel rijmt ook niet) Maar ook kun je het zelf invullen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, mooi gedaan! En goed om je heen gekeken, geluisterd, geproefd. De zin 'boven de heuvel gekroond met zwarte toorts' intrigeert mij. Je hoeft dit wat mij betreft niet uit te leggen, het beeld is scherp genoeg om er zelf wat in te leggen. Dat vind ik mooi. Weinig op aan te merken. Misschien is 'bleke huid' iets te voor de hand liggend? Je kunt het 'bleke' ook weglaten. Mocht je het gedicht nog verder willen uitwerken, dan is het een uitdaging te beschrijven HOE je de lente ruikt, voelt, hoort, proeft. Groet! Greetje Kruidhof
Dag poëzie coach Greetje, Dank voor de snelle en positieve reactie. Fijn dat het beeld van de zwarte toorts goed overkomt. In #7 licht ik het beeld toe. Dank ook voor de feedback. Ik heb een tweede versie geschreven waarin ik ‘bleke huid' heb vervangen door ‘schrale huid'. De regel: ‘ik voel, ik ruik, ik hoor, ik proef de lente.' heb ik eruitgehaald. Dat blijkt wel uit het gedicht en is eigenlijk overbodige uitleg

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, ... wat heb jij een mooie tuin bezocht. Rapunzel kende ik niet, ik dacht aan Repelsteeltje. Ik heb genoten van je Paradijs.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik haat mezelf dat ik dan toch denk: ja, maar hemelsleutel bloeit toch pas eind van de zomer? ik weet niet waarom ik zoiets denk tegen Elyse heb ik het dan over mijn on-poëtische inborst ik houd van ragfijn fluitekruid en knikkend nagelkruid, was bijna in jouw paradijs, die koekkoek zat me al een beetje in de weg (weet eigenlijk ook niet waarom dat dan, maar de vogelzin verstoorde mijn flow), maar uitgerekend de hemelsleutel hield mij buiten het ligt aan mij, hoor, niet aan jou

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het prachtig, de mooie woorden/die bloemennamen geven een warm gevoel en zijn zo niet cliché, heel erg knap.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, ... wat heb jij een mooie tuin bezocht. Rapunzel kende ik niet, ik dacht aan Repelsteeltje. Ik heb genoten van je Paradijs.
Dank je wel, Riny. Wat een leuke associatie had je.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel ja nog beter, maakt het zachter als je begrijpt wat ik bedoel.
Dank je, Nancy. Ik ben zelf ook meer tevreden over de tweede versie.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik haat mezelf dat ik dan toch denk: ja, maar hemelsleutel bloeit toch pas eind van de zomer? ik weet niet waarom ik zoiets denk tegen Elyse heb ik het dan over mijn on-poëtische inborst ik houd van ragfijn fluitekruid en knikkend nagelkruid, was bijna in jouw paradijs, die koekkoek zat me al een beetje in de weg (weet eigenlijk ook niet waarom dat dan, maar de vogelzin verstoorde mijn flow), maar uitgerekend de hemelsleutel hield mij buiten het ligt aan mij, hoor, niet aan jou
Schrijvenmaar, ik ben blij met je eerlijkheid. Als iets wel mooi klinkt, maar niet klopt, kan het je uit de concentratie halen. De hemelsleutel bloeit vanaf juli inderdaad. Omdat ik elk jaar dit park wel een aantal keren bezoek weet ik dat ze er zijn. Ook die koekoek hoor ik daar regelmatig. Ik denk na of ik de hemelsleutel kan vervangen maar weet niet of het lukt.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het prachtig, de mooie woorden/die bloemennamen geven een warm gevoel en zijn zo niet cliché, heel erg knap.
Dank je wel, i-Kat. Fijn om te horen dat dit gedicht je een warm gevoel gaf.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een prachtige ode aan het park, mooi hoe je het stilleven (van een bankje?) aanschouwt, de geuren komen op me af! :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, Nel. Als ik fiets in de Kennemer duinen of in de Twiske zie ik dit allemaal. Ik zal aan je denken dan, jouw mooie woorden.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, wat een mooie Jac.P. Thijsse-wereld beschrijf je, ik zie en hoor het! Je blijft voor mij een prachtige leerschool en geniet van je kunst!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, het is echt genieten als ik me mag ophouden in jouw landschap. Dank je wel voor dit mooie plekje. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nel, een prachtig gedicht, een waardige ode aan de naamgever van het Jac. P. Thijssepark. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, vanmorgen in alle vroegte, half zeven, heb ik over Limburgse heuvels door jouw gedicht gelopen, alles gezien, geroken en gehoord; behalve de koekoek. Mooi gedicht.