Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#146 Zee in mij

Rondom, overal, waar ook: paadjes. Insteken, overslaan doorkruipen, leeg te gaan. Doelloos peinzend, toch díe inslaan Betreden loopt het vol, met wat nadert, steken, zachte wol of brei ik zelf brij? Schimmen vertrouwend, naar scherpte zoekend, altijd 'jij kan dit wel' Zwaar dan zwaar te licht bevonden soms, breien de paden golven in mij van angstzweet dan dauw van lust, deinzende golven, zee in mij Hand graait naar aarde, ziel naar cultuur, hoort mijn taal niet, mijn bloed aardt niet, wil niet weg

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Elysevdr ongelofelijk mooi, bijzonder geen steek laten vallen, deinzende golven deinzen de golven bij mij van plezier. Wel vier keer gelezen en de vijfde volgt, dankjewel :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, keizerin van het gedicht, wat kan ik ontzettend veel proeven, de paden die je als groot reizigster bent in- en afgegaan. Ik lees ook over onthechting, weemoed, het moeten voldoen. Brei en deins toch vooral verder. :thumbsup: :{} :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een rijk gedicht, Elyse. Ik voel en proef veel. Een gedicht dat ik laat bezinken om het vervolgens later nog eens te lezen.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Elsevdr, Prachtig, dat insteken, overslaan, doorkruipen, leeg te gaan. De associatie met breien is er meteen, dat hoef je niet meer te noemen. Knap. Mocht je nog verder willen schaven, ga dan nog eens woord voor woord je gedicht door en vraag jezelf af of dat woord precies datgene uitdrukt wat je bedoelt. Is dit het beste woord of kan het nog scherper. Soms kun je ook kiezen: in de zin met angstzweet, dauw van lust, deinende golven noem je erg veel. Schrijven is schrappen :) Het zal je gedicht alleen maar beter maken. Groet! Greetje Kruidhof

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is helemaal in jouw straatje, ik begrijp niet alles maar dat ligt aan mij. Overigens denk ik veel van het gedicht en wat je wilt zeggen wel te begrijpen. Het gevoel pak ik en dat vind ik dan ook heel knap dat je dat kunt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb het maar moeilijk deze week, dat begrijp jij. Uiteraard begrijp ik je niet helemaal, maar ik meen je hier wel te voelen. Een beetje. Ik herken er iets in.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh jee, dacht ik bij de eerste alinea, dat is breien, maar wat ben je daar mooi mee aan het werk gegaan. Je ontroert me, Elyse. Met plezier je gedicht gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wat kan je verwachten van de koningin van het gedicht? Een waar gedicht waar de mens gelukkig van wordt, hoe woorden je kunnen raken door doorat jij ze in een vers plaatste.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Elyse, ik lees dit nu weer een keer opnieuw, weet niet wat ik zeggen moet, zo mooi! Ik laat het hier dan ook bij, maar eerst nog wel een hele dikke duim voor jou! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
zo mooi Elyse, ik begrijp er na één keer lezen nog geen snars van, maar ik hou van het ritme van de woorden, de klanken, het gevoel dat het bij me oproept. Ik ga het dadelijk herlezen tot ik het begrijp. Maar dat begrijpen is voor mij voor dit gedicht ondergeschikt, je raakt me door het totaalplaatje, de perfecte balans tussen woorden en klanken. Heel heel erg knap gedaan!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, ik proef vele mogelijkheden die zich aan jou voordoen, waar je onzeker, ondanks aanmoedigingen, keuzes uitmaakt. Dan volgt de twijfel, heb ik wel juist gehandeld. Overschat ik mezelf niet? Nee, het geluk kan dan niet op. Je zoekt zekerheid, houvast en ontwikkeling in de taal die je eigen is, waar je geen afstand van wilt doen. Gelijk heb je! Weer een aanmoediging … Maar ik geef toe: mijn smaakpapillen zijn de beste niet. Ik heb je wel met plezier geproefd.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi. Alsof je dwars door die betonnen laag ratio heenbreekt en me direct aanraakt. Terwijl ik zelden gedichten lees.