Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#146 Maaltijd

Maaltijd Donker en plakkerig, de aarde verkleefd Krioelend glibberig, door regen geleefd (Vooraleer engerlingen als kevers verschijnen Zien ze maden in het donker verdwijnen) Onlangs gedolven, daar spreken ze af Ze houden van mensen, delen het graf Tijgerend door bloemen, onkruid en gras voorwaarts mars door een bruine plas Dan neerwaarts naar de volgende snack Morgenvroeg, dezelfde tijd nieuwe plek

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
heel onpoëtisch ben ik dan toch geneigd 'getsie' te zeggen en ik snap niet waarom, want ik kan al het krioelend gespuis op mijn gemak en met fascinatie bezien; het moet dus weldegelijk iets in jouw formulering zijn

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brr, die lugubere fase heb je duidelijk kenbaar gemaakt Nancy ;) een opvallende invulling van deze opdracht, knap gedaan.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het fijne gezelschap van door glibberig gekrioel doorregen mensen, weet je een door regen doorweekte grafsfeer neer te zetten. Mooi zo'n dubbele duiding }) :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De naakte waarheid van de vergankelijkheid. Niet fijn om te lezen, al proef ik een montere ondertoon van het snackende gezelschap.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Nel toch fijn dat je de montere ondertoon geproefd hebt. Dat beeld heb ik ook willen oproepen om het lichter te maken. Zelf zag ik het als een tekenfilm.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, je zou jouw gedicht moeten verkopen aan de Federatie van Crematoria. Niemand wil meer begraven worden, jou lezende. Ik haat hitte maar heb toch de beslissing genomen in het vuur te verdwijnen. Ik wil maar zeggen, je roept heel veel op met dit schrijfsel. Met of zonder snack. :D

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Mili tot nu dacht ik altijd in het vuur te willen verdwijnen van de andere kant 'zij' moeten ook eten en je weet hoe groot mijn dierenhart is ;) Ik vrees nu wel door de reacties tot nu dat ik deze misschien niet had moeten plaatsen :( . Hopelijk dat volgende lezers hun tekenfilmbril op hebben.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, Bij dit gedicht kan ik echt geen Walt Disney-gevoel krijgen; ik denk eerder aan Edgar Allen Poe. Spijtig dat je in zo'n melancholieke stemming bent. :( De laatste zin is een pareltje.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@schrijfcoach Blavatski, Walt Disney is ook wat veel gevraagd van de lezer. Ik dacht zelf meer aan Tim Burton die naar ik vermoed zelf sterk geïnspireerd is door Edgar Allen Poe. Dat het dit oproept zie ik dan toch als een compliment ;) Bedankt voor de leuke reactie zeker aangaande de laatste zin.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
wat nou sorry? het is een onderwerp oud als de mensheid en nog altijd fascinerend, en je brengt het toch tamelijk origineel. Dat ik getsie wilde zeggen, terwijl ik zonder moeite mijn kinderen uitleg dat begraven mensen compost worden, net zoals al het organisch materiaal op de composthoop, betekent ten eerste dat je iets raakt, ten tweede dat ik er ook wel om kon lachen. Getsie drukt toch geen echte volwassen afkeer uit?

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Nancy, Deze uitwerking van de schrijfopdracht had ik niet verwacht ;) Interessant! Het idee vind ik goed. Is het een idee om nog iets meer in te zoomen op die wezentjes die met de mensen het graf delen? Nu heb je zowel ondergrondse dieren (ze spreken af in het graf) als boven de grond levende dieren in je gedicht (het tijgeren door bloemen). Dit kan best, maar dan zou ik de dieren benoemen zodat de lezer weet dat er verschillende dieren zijn. Ik was wat in verwarring en begon te puzzelen. Ik ben blij met de 'snack'. In een wat zwaarder gedicht helpt het enorm als er ergens een knipoogje zit. Dat helpt de lezer om het zware gedeelte aan te kunnen. Groet! Greetje Kruidhof

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven! Luguber, maar heel mooi gevonden, ik was erdoor geboeid en moest inderdaad een beetje lachen bij de snack (en dat bedoel ik positief). Coach Greetje Kruidhof heeft het over meerdere dieren. Ik dacht alleen over regenwormen te lezen; eerst bovengronds en dan naar beneden om te eten...

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@schrijvenmaar het is soms moeilijk hier in te schatten hoe iets is bedoelt maar je hebt gelijk getsie had ik op de juiste waarde kunnen schatten. @schrijfcoach Greetje bedankt voor de reactie en tip. Het is als SdL #17 zegt, het gaat alleen over wormen. @SdL bedankt voor de fijne reactie, je hebt helemaal te pakken zoals ik het bedoel. :)

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, dank voor deze uitleg. Dat helpt. Ik ben even naar wikipedia gegaan om eens naar de regenworm te kijken. Daar staat dat een regenworm alleen dood plantaardig materiaal eet... De snack die ik zo leuk vond, wordt dan weer lastig. Wat is dichten toch altijd puzzelen he?! Groet, Greetje Kruidhof

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ poëzie coach, alle wormen niet exclusief regenwormen. Die tijgeren wel driftig mee om de weg vrij te eten ;) Poëzie is verschrikkelijk lastig, wilde deze opdracht eerst overslaan omdat het niet zo mijn ding is maar heb mezelf beloofd om alles mee te doen. Tja dan krijg je dit. ;). Zie nu waar de verwarring ontstaat, SdL heeft het over regenwormen, ik over wormen terwijl ik beaam dat SdL het bij het goede eind heeft. Toch niet helemaal dus.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, duidelijk. Dank. Ik vind het een origineel gedicht, ondanks de vragen die ik had. Die doen daar niets aan af. Dus vat ze niet te kritisch op. Schrijf ze! Greetje Kruidhof

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Door donker, krioelend en kleverig breng je mij direct in de juiste sfeer, en de donkere knipoog naar de snack mag in dit geval zelfs niet ontbreken. Door de beginregels dacht ik regenwormen, die komen naar boven als het regent, maken gaatjes in de aarde. De andere ondergrondse schepselen der aarde zijn noodzakelijk in jouw gedicht. Je zegt dat je in een lugubere fase zit, ik zie het als Nelschrijft, hoe jij met vergankelijkheid omgaat. De wereld zoals hij is. Of dat iets te maken heeft met luguber, is voor ieder anders. (En als je wil, kan je nog dieren benoemen, je hebt nog een tegoed van twee regels!) Ik vind het knap!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja hoor, ik zag wel een tekenfilm voor me met die rennende diertjes. Toch een heel vrolijk leven lijkt me zo. Dat ik daar kan liggen, ach, dan hebben zij er ieder geval plezier aan. Ik twijfelde over vuur maar ga nu toch voor grond, lol

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Amy, ja gelukkig. Er moest toch iemand zijn die hier ook van houdt, dankjewel :) @Marlie dankjewel, ik hoor graag welke hongerige creaturen er nog zijn. Wie weet kan ik nog twee regels verzinnen. Morbide is misschien wel het betere woord ;) @I-Kat zo fijn dat je de tekenfilm ook ziet en je hebt helemaal gelijk de beestjes hebben ons nodig, weg met die oven :)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ poëzie coach, dank juist voor de kritische vragen. Je laat me zelf nog een kritisch kijken en ik denk nog na over aanpassing, toevoeging.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik krijg zelf wel een beetje dat roodbruine glanzende kakkerlakgevoel erbij, met knisperend geluid en al. Maar niet per se luguber of negatief. Meer observatief. Bedankt voor dit gedicht!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onderhoudend. Eerder vrolijk dan luguber (of heb ik zo’n afwijkende smaak). Ik denk niet dat de tweede strofe nodig is (maar als wel: dan zou ik eerder gaan voor pissebedden dan voor engerlingen)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie taal in een ietwat aparte omgeving die ik wel een beetje luguber vindt. Alhoewel de pissebed wel een lieverdje is.