#145 Zwanger van de dood
Twee glazige blauwe ogen kijken ons verwachtingsvol aan. Onder mijn knuffelende armen wordt haar fragiliteit tastbaar.
Haar lichaam takelt langzaam af. Blauwe plekken in haar gezicht verschijnen spontaan.
’Heeft hij je nu weer geslagen?’ merk ik op. Zij vindt het fijn als we grapjes met haar blijven maken. Haar gevoel voor humor heeft zij nog niet verloren.
Met een glimlach stamelt zij: ’Uh ja, ja… uh nee, nee.’ Zij schudt boos haar hoofd. De dyspraxie, gevolg van een cva, verandert haar woordenstroom onderweg van haar hersenen naar haar gezichtsspieren, in een onverstaanbare brij. Machteloos kijkt ze ons aan, als de woorden niet meer naar buiten komen zoals zij ze in haar hoofd heeft.
De laatste weken zien we stille tranen over haar wangen biggelen. Verdrietig voorovergebogen wrijft zij in haar handen. De huid ervan is doorzichtig als perkament, aderen kloppen zichtbaar op het ritme van haar hartslag. Ik pak voorzichtig haar hand. De andere legt zij er op. We houden elkaar vast, ik zie haar trieste ogen.
Als we vertrekken, kijkt ze indringend in onze ogen. Zo nemen we iedere keer afscheid, want het kan de laatste keer zijn.
We lopen naar de lift en horen nog een onverstaanbare zin. De vertaling kennen wij:’Het was weer fijn dat jullie er waren. Zwaaien we?’
Ik doe het raam van de auto wijd open. Als we de hoek om zijn, zie ik haar achter het raam. Ze zwaait tot de auto uit haar gezichtsveld is verdwenen.
Zwanger van de dood, door J.C.Bloem zo mooi beschreven in ‘Insomnia’ .
Het is een somber verhaal,
Hoi Connie, wat een mooi
Verdrietig verhaal, mooi
Connie, ik heb zojuist Mili
@Dos, juist haar humor maakt
@jules, dank voor je mooie
Connie, Wat een mooie en
Connie, Mooi en vooral ook
@Connie wat een bijzonder
@Connie, 'Zwanger van de
Indrukwekkend, hoe jij deze
Connie, ... wat mooi en