Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#145- Een dame

In haar witte autootje reed ze wekelijks naar haar zomerhuisje in Bergen aan Zee. Ze was in haar zevende decennium van haar leven, zoals ze veelal haar leeftijd verkondigde. Ze was een deftige dame, intelligent en gek op het Parool, Intermediair en de Elsevier. 'Ik heb mij daar toch een sjans onderweg,' vertelde ze glimmend van trots toen ik haar sprak. 'Hoezo dan,' vroeg ik verbaasd. 'Onderweg op de snelwegen vooral, ze claxonneren als gekken die kerels. Komt omdat ze een blonde griet achter het stuur zien zitten, natuurlijk!' Ze schaterde het uit. 'Van voren museum, van achter lyceum, zo zeggen ze dat toch populair?' Triomfantelijk streek ze met haar lange vingers door haar lokken. 'Mam, u bent grijs, niet blond,' zei ik kalm,' misschien rijdt U wat...'. Ze liet mij niet uitspreken. 'Grijs?' antwoordde ze venijnig, ' ik ben blond, er is nooit wat aan gedaan, allemaal natuur. Ben jij soms jaloers, kind?'

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha erg leuk dit, van voren museum van achter lyceum en dan dat triomfantelijke. Heerlijk woord. Genoten van je humoristische verhaal!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Madd, Heerlijk goed geschreven verhaal, grote glimlach en hardop lachend bij ' van voren museum, van achter lyceum :)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug, de nachtmerrie van menige dochter: een moeder die zich blijft gedragen alsof ze de 'eeuwige' jeugd heeft. Als ik me niet vergis: in haar zevende decennium(enkelvoud) ipv decennia. Met een glimlach gelezen, groet Connie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrugg, Deze is echt vermakelijk ;)
naar Bergen aan Zee naar haar zomerhuisje.
misschien: naar haar zomerhuisje in Bergen aan Zee. puntje:
Ze was in haar zevende decennia van haar leven
Ze was in haar zevende decennium; of ze was in het zevende decennium van haar leven

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:nod: Goed neergezet vermakelijk verhaal dat de opdracht volledig in zich heeft. De vlag (titel) dekt de lading. Ik deel de kanttekeningen van janp. (Dat ze ook Intermediair leest, lijkt me net iets te. Toch ook een blad dat voornamelijk drijft op personeelsadvertenties. Maar goed, misschien ambieert ze nog iets :) )

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
I-kat, dank je voor je reactie. Nancy, ik weet eigenlijk niet eens meer waar die uitdrukking vandaan kwam... dank je voor je reactie. Connie, ze hield van sjans en ik vond het alleen toen ik puber was een tikkie genant.Dank je wel voor je woorden! Janp, Klopt... loopt beter zo. Ik kan af en toe raar klutsen met woorden. Ik heb je suggesties toegepast. Blavaski, ach ja. Ze had zelf er plezier in gelukkig. Angus, nou, het blad Intermediair was heilig bij mij thuis. En het heeft mij ooit door een examen Nederlands geholpen, door een artikel( een favoriet woord van mijn moeder overigens) dat ik toen gebruikt heb als examenonderwerp. Dank je voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik nog vergat. Je beschrijft alleen de grijze lokken, en toch krijg ik door het verhaal een beeld van de dame in kwestie. Vind ik de magie van - goed geschreven - woorden.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, jij weet verrukkelijke verhalen te maken, kleine gebeurtenissen die je dusdanig beschrijft dat je lezer meereist in een trein bijvoorbeeld of hier in een wit autootje met een grijze dame - ik vraag me af of ze ook zo'n lang sigarettenpijpje in haar hand heeft - die in al haar stralende glorie denkt andere weggebruikers te pleasen.. Ze heeft mijn hart gestolen, deze aparte dame.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug, ik bedoel ook de tienerdochters. Onze dochter, 40+, vindt het nu helemaal gaaf als haar moeder 'jeugdig' wilt doen. Je zet een prachtige vrouw neer, die haar hart volgt en daar vermoedelijk veel energie uithaalt. Fijne, zonnige dag, Connie

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, deze is leuk. Een brede glimlach op mijn gezicht! Ik zie ze zo voor me, en zoals hier al eerder gezegd is, is dát nu net de magie van goed schrijven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, een mooi compliment, zo vat ik het op, dank je. Mili, deze dame deed niet aan een sigarettenpijpje, ze rookte veel en ze haalde altijd sloffen sigaretten. Connie, ik begreep je hoor. Deze dame was inderdaad iemand die precies wist wat ze wilde en vooral wat ze niet wilde. Meta, dank je. Terwijl ik toch wel even na moest denken over dit onderwerp. Joke, mooie woorden, dank je. Dank jullie voor de reacties!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk toch? Dat een zeventig jarige vrouw nog zo frivool kan zijn. En als ze in de spiegel ziet ze inderdaad geen grijs, maar blond haar. Heb ik ook, ha, ha. :o Ik heb genoten van je vrolijk verhaaltje, maddbrug.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Ik wist niet dat je mijn tante kende. Je beschrijft haar zo goed, het kan niet missen, zij is het. ;) Verrukkelijk fragment. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, Inderdaad bleef ze de blonde dame zien inhaar spiegel. Willemina, In feite beschrijf ik mijn moeder, toen dacht ik, wat nou weer en nu moet ik er om lachen. Dank jullie wel voor de reacties!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijke dame> je hebt het zo geschreven dat iedere lezer van haar houdt en haar het te langzaam rijden op de snelweg vergeeft. ;) ['Ik heb mij daar toch een sjans onderweg,' vertelde ze glimmend van trots toen ik haar sprak. 'Hoezo dan,' vroeg ik verbaasd.] Ik denk dat de -'Hoezo dan,' vroeg ik verbaasd.- op een nieuwe regel moet omdat de andere partij in de dialoog het zegt. De vorm past uitstekend bij de inhoud: perfect! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, ... wat een heerlijk verhaal. Wees blij met zo'n moeder; er brandt nog een vlammetje in haar binnenste.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
heerlijk! mooi type, mooi gevangen in je woorden, ik zag het helemaal voor me (en ik zag de dochter ook wat nou weer denken, maar wel met een kriebelende glimlach)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal Mady, over eeuwige jeugd. De kleur grijs ligt dichter bij blond dan bij zwart, bruin of rood. Dus de bejaarde moeder hoeft niet veel fantasie te gebruiken om van haar grijs, blond te maken. Het komt haar geestelijke en fysieke gesteldheid ten goede. Houden zo … tot in het bejaardenhuis, daar mogen de haren grijs worden, misschien met een blauwe schijn erover.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ja, die zin kan beter op een nieuwe regel omdat een andere persoon aan t woord is. Ga t veranderen. Ton, Ik zit mij nog steeds af te vragen hoe ik aan die uitdrukking kom. Uit Amsterdam, dat weet ik wel. Riny, Sjans was bij haar een belangrijk gegeven in haar bestaan. Dos daarom zag ik haar ook nooit als bejaarde moeder. Ze bleef mooi. Maar, ze is er niet meer. Ze rookte flink tot haar laatste zucht. Nee, verslaafd was ze niet, zei ze. Ze vond het gewoon prettig en fijn.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Ja, die dochter kreeg daardoor ook jaren een hekel aan het woord sjans. Nu kan ik er om lachen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
madd, Ook ik vind dit een juweeltje! Wat een heerlijk verhaal, zo wil ik ook wel mijn zevende decennium in ;) Verdrietig dat het over je moeder gaat die niet meer is, maar fijn dat je je haar zo kan herinneren.

Rol

  • Anoniem
Hallo Madbrug, Haha, lekker zo'n fris verhaaltje tussendoor, met de sjans door de mannen. Leuk hoe moeder de dochter niet uit laat spreken, haar illusie niet laat doorbreken. Schrijfcoach Corrie