Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 145 - oud, jong, what matters?

Hij zat geleund tegen de stam van een bloeiende appelboom. Op de grond tussen het malse, glanzende gras en keek naar de zwaluwen die onvermoeibaar in en uit het nest vlogen dat ze onder de dakgoot van zijn huis gevlochten hadden uit stro, hooi en kleine takjes. Ieder voorjaar kwamen ze en ieder najaar vertrokken ze. Al die tijd waren ze druk bezig hun jongen te voederen. Hij kon ze horen tsjilpen. Het klonk als muziek in zijn oren. Hij zat daar maar en liet zich verwarmen door de zonnestralen die door de takken van het bloeiende geweld vloeiden. Een kind kwam voorbij. Een jongen in een korte broek en met vragende ogen. De oude man en het kind keken elkaar aan. Haast onmerkbaar knikte de man met zijn grijze behaarde hoofd. De jongen zette zich naast de man in het gras. Samen luisterden ze naar het gestjilp uit de dakgoot. De appelboom strooide bloesems over hen uit. Vanuit zijn vestzak toverde de man een reep chocolade, brak de lekkernij in twee. Samen genoten ze van het zoete geweld. Ze spraken niet, ze verstonden elkaar zonder woorden. Een hond kwam voorbij, kwispelend met zijn staart en legde zich aan hun voeten. Koeien die in de wei stonden te luieren, kwamen tot aan de afrastering en staarden het tweetal aan met hun grote, vochtige ogen. De uiers vol melk. De jongen keek op naar de grijsaard die haast onmerkbaar knikte. “We gaan de dames melken”, zei hij. Ze hielpen elkaar overeind.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Ja, mooi tafereel, compact geschreven. In het begin moet je, denk ik, even op gang komen ;)
Hij zat geleund tegen de stam van een bloeiende appelboom. Op de grond tussen het malse, glanzende gras en keek naar de zwaluwen die onvermoeibaar in en uit het nest vlogen dat ze onder de dakgoot van zijn huis gevlochten hadden uit stro, hooi en kleine takjes.
dat kan je in elkaar schuiven: Hij zat in het malse, glanzende gras tegen de stam van een appelboom. De zwaluwen vlogen in en uit het nest, dat ze onder de dakgoot van zijn huis gevlochten hadden uit stro, hooi en kleine takjes.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Janpmeijers, Je hebt gelijk met je opmerking. Is inderdaad beter. En ja, ik moest op gang komen. Doorgaans vloeien mijn teksten er gemakkelijk uit, maar met deze opdracht had ik het even moeilijk. Ik wilde het niet te persoonlijk maken door over jeugdperikelen en ouder worden te zeuren. En toch kwam dit iedere keer maar in mijn hoofd. Ik dacht dat iedereen daarover zou gaan schrijven. Logisch toch. Ik heb het dan maar over een heel andere boeg gegooid. Misschien niet helemaal beantwoordend aan de opdracht. Ik was als kind "ouder" dan nu. Dat snapt toch geen mens. :o

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, wat een mooie beeld tover je hier voor mijn ogen en mijn oren. In aanvulling op de reactie van janp. Meyers zou ik de volgende 2 zinnen samenvoegen: Een kind kwam voorbij. Een jongen in een korte broek en met vragende ogen. >>>> Een jongen, in korte broek, kwam voorbij met vragende ogen. 'Bloeiend geweld' later gevolgd door 'zoet geweld', vind ik minder mooi klinken. Zou de chocolade ook een zoete vloedgolf (ook geweld) kunnen zijn? Je bijdrage past helemaal bij deze dag, Graag gelezen, Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ik denk dat ik deze opmerking wel begrijp. [Ik was als kind "ouder" dan nu. Dat snapt toch geen mens.] In ieder geval kan ik mij er veel bij inbeelden. Mooie essentie in uw slotzin. Jong en oud houdt elkaar overeind. Zo zou het (wel) moeten zijn. Een compliment voor deze zin: [Hij zat daar maar en liet zich verwarmen door de zonnestralen die door de takken van het bloeiende geweld vloeiden.] Om dan geweld heel anders te gebruiken in: [Samen genoten ze van het zoete geweld.] Ik vond het heel prettig te lezen, inderdaad kan de intro compacter, maar er hangt een geweldige sfeer in uw verhaal.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, de sfeer is goed neergezet en komt rustgevend en intiem over. Net als Mili vind ik het einde ook mooi neergezet, jong en oud helpen elkaar overeind (te blijven).

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, Fijn dat het verhaal van de bloeiende appelboom je tot rust kon brengen. Dat was bij mij ook het geval toen ik het schreef. Een rustig weekend toegewenst. :nod:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, Fijn dat je de bloeiende appelboom bent komen lezen en er plezier aan gehad hebt. Je opmerking omtrent de jongen is correct, dat zou ook kunnen veranderd worden. Maar ik heb het gevoel dat de rust juist komt door de eenvoud die ik bewust laat doorschemeren. Het bloeiende en zoete geweld tegenover de rust en saamhorigheid van mens, kind en dier. Ach ja, het is maar een mijmering. :) Ik wens je een rustig weekend toe.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili voor de feedback en fijn dat je de sfeer hebt gevoeld die ik er bewust in wilde leggen. Je schrijft over een geweldige sfeer. (bloos). Ach ja, de ene dag is een mens meer in rust dan de andere. Ik denk dat mijn rust voorkomt uit het verblijf in het tempelcomplex. Mijn vriendin voelde het als eerste en wees me er op. We gaan eens terug om de vuurceremonie nog een keer mee te maken. Dat was wel indrukwekkend. Als die rust daar het resultaat van is, zal ik naar de Veluwe moeten verhuizen. :o Ik wens je een rustig weekend toe. :)

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was als kind "ouder" dan nu. Dat snapt toch geen mens.
Dit vind ik een hele mooie reactie Blavatski maar ik snap dat helemaal! Mooi stil verhaal.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski, ... jouw laatste zin #3 trof me meteen: Ik snap je helemaal, dacht ik. Maar nee, ik kan je niet snappen want ik was helemaal niks en zeker niet oud voor mijn leeftijd. Het eerste deel vind ik wat losser geschreven dan het tweede. Leuk dat oud en jong de chocoladereep delen. Het was leuk om te lezen. Ik zag meteen mijn oudoom (vader van mijn oom) weer voor me. Ik kon hem duidelijk maken mijn speelgoedvergietje onder de kraan - buiten - te houden. Hij snapte niet waarom; de straal was vast breder dan het vergietje. Ik wilde zo graag aparte straaltjes zien; maar dat werden het niet. Ik zie me nog op mijn knietjes zitten en maar goed kijken. Ach ja, douches waren er toen nog niet. Dank voor je verhaal Blavatski.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, wat een mooi plaatje schetst u daar met woorden. De rust die van het verhaal uit gaat. Het leest als een prentenboek. Prachtig :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh dit is mooi... Ik krijg een heel beeld voor me, als een schilderij. Zomers, warm. Een lieflijk tafereel dat me ergens doet denken aan het verhaal van Heidi, vraag me niet waarom; maar dat was vroeger mijn favoriete verhaal, ik heb altijd ook een 'Heidi' willen zijn. In de natuur zwerven, door de bergen lopen en bloemen plukken.... Wat is er mooier?

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een klein verhaal uit een streek, een tafereel dat ik voor mij zie, met zulke zachte woorden beschreven. Prachtig, ik heb genoten!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, wat heb je een mooi en relaxed zomertafereeltje neergezet! Complimenten! Ik voel me als de hond, die zich - aangetrokken door de sfeer - bij hen neervleit in het gras.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, je schetst hier een idyllisch plaatje van druk, beginnend leven onder het toeziend oog van jong en oud. Uniek dat je er de zwaluw een rol in laat spelen. Het bezwaar van Jan Pee had ik ook. De tweede zin laat zich naar mijn smaak moeilijk los van de eerste lezen, ze horen bij elkaar. Van nestarchitectuur heb je helaas geen kaas gegeten :). Een zwaluw vlecht geen nest van stro, hooi en kleine takjes. Zij metselen hun huisje van klei, leem en speeksel.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Fijn dat je langs kwam en feedback achter hebt gelaten. Nu je mij erop attent maakt, het is juist dat de zwaluw zijn nest maakt van klei, leem en speeksel. Ik had dat moeten boven halen uit mijn geheugen. Niet diep genoeg gegraven dus. Een goede les voor me om minder lichtvoetig te schrijven. Dank daarvoor. :o Nog een mooie tweede pinksterdag toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag i-Kat, Dank je wel voor je lieve reactie. Ik heb bewust geschreven dat geen mens me zou snappen om reacties te krijgen van "Sollers" die het herkennen. Tof. :o

Rol

  • Anoniem
Hallo Blavatski, De oude boer die zittend tegen zijn boom in het hier en nu vertoeft. Hij voelt zich volgens mij pas weer oud als hij overeind moet komen om de koeien melken, maar wordt daarbij gelukkig geholpen door de jeugd. 'bloeiend geweld' en 'zoete geweld' is naar mijn smaak wat veel geweld in een tekst, tenzij je er een onderliggende boodschap mee hebt die ik heb gemist. Schrijfcoach Corrie