Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 145 - Snoet en Paul

Snoet kwam bij me, ze verloor haar Paul acht maanden geleden. Op haar getatoeëerde arm zie ik zijn naam omringd door engelenvleugels. Zij laat mij foto’s zien in zijn twintiger jaren. Gespierd, zijn ogen zo blauw als aquamarijn. Dan zie ik een foto op zijn laatste bed. Thuis, na een martelgang in chemoziekenhuizen. Van zijn spiermassa is niets over, zijn ribbenkast gebroken door de kanker. Botten steken zomaar uit. De dood ligt nog levend over hem heen als een lijkwade, zijn linkeroog hangt stijlloos open. ‘Ik mis zijn volle lippen,’ zegt Snoet. Drie kilo Paul staat in de urn op haar tafel in een beeldhouwwerk van in elkaar gevlochten handen. In het midden een hart. ‘Hij was mijn man, hij was het einde,’ zegt Snoet. ‘In alle opzichten.’ En ook: ‘Hij luisterde nog wel in die nadagen als ik zei, een, twee, drie, nu trek ik je van de pot af, werk mee, lieve schat. Zoenen kon hij niet meer.’ Snoet is tot in het oneindige van haar ziel alleen. Als zij thuiskomt van haar harde werken staan zijn schoenen onder de kapstok. In de badkamer staat zijn deodorant. In haar slaapkamer een van de foto’s die zij het meeste liefheeft. Van een vader die hun dochter liefheeft. Snoet is stukgegaan in de acht maanden dat zij haar Paul kwijt is. Zij blijft stuk, ik voel en weet het. Hun liefde was het grootste geschenk dat zij in haar leven mocht ervaren. Paul was pas begin vijftig.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ai Mili, deze snijdt door mijn ziel, ik word hier verdrietig van. Je hebt het heel levensecht beschreven hoe het Snoet vergaat na 8 maanden. Mooi beeldend; tattoo met engelenvleugels, drie kilo Paul, tot in het oneindige van haar ziel alleen. Toch nog 2 dingetjes; - 1e zin 'Snoet kwam bij me', de rest in ott? - 1e zin 'Snoet kwam bij me', daarna staat 3 kilo Paul in de urn op haar tafel?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Milli, ... goedemorgen. Waar haal je het vandaan, je bent een wonder in deze wondere wereld. Ik vind het een griezelig verhaal. Ik houd ook niet van urnen. Wil later niet in de boekenkast terug te vinden zijn. ...'zijn ogen zo blauw als bergkristal', dat kan toch niet: bergkristal is wit. Ze kijkt door het heldere bergkristal en ziet dan nog steeds zijn blauwe ogen. Ik moet toch wel om je lachen - het wordt vast een prettige donderdag. Dankjewel.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ik vanaf het begin meeleef met Snoet en Paul( die namen!) zegt alles over hoe jij je verhaal schrijft. Er zit verdriet in, humor en ik proef de licht cyninische ondertoon die Mili eigen is. Een geweldig verhaal, die urn op tafel blijft in mijn gedachten vandaag. Ik heb weer genoten van je bijzondere woorden.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Mili, 'De dood ligt nog levend over hem heen als een lijkwade' wat een zin, fantastisch en zo zijn er meer mooie zinnen. Schrijnend, verdrietig maar wat een juweel. Dit is denk ik mijn favoriet van jouw hand en misschien wel het beste wat ik in al die weken gelezen heb. Wat mij betreft :thumbsup: in veelvoud.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, het levensechte komt waarschijnlijk omdat Snoet gisteravond bij me was en ik niet anders kon dan haar verhaal, toen zij weg was, op te schrijven. Zij vond het goed dat ik dat deed. Paul, in zijn urn op tafel was ook een foto. Wellicht dat mijn tijden niet helemaal kloppen, het was al laat. @Riny, je hebt gelijk over de bergkristal, ik heb het veranderd. Je weet nu waar ik dit verhaal vandaan haalde, de wereld is wonderlijk en verhalen liggen voor het oprapen. @Madd, ik leefde ook zo mee met Snoet, haar verdriet is niet te beschrijven. Over de ondertoon moet ik nadenken, wellicht om niet overspoeld te raken. Hartelijk dank voor jullie reacties.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, wat nu te zeggen? Er is iets in bovenstaand verhaal dat jou aanspreekt om het als jouw favoriet tot nu toe te betitelen. En als ik je dan vertel dat Snoet ook nog zijn vingerafdruk op een van haar flanken heeft laten tatoeëren met de tekst: 'Ik hou van jou. xxx,' woorden die Paul schreef en identiek qua handschrift werd overgenomen. Paul was goud, ik kende hem goed. Snoet huilde hartstochtelijk. Ook Snoet is goud. Misschien dat ik meer 'open' schrijf. Zoals jij zo goed weet te doen. Eerst freewriting uit de vorige opdracht van Odile, dan haal je echt het nodige naar boven. Ik had Snoet niet meer gezien na Pauls crematie, ze had zich opgesloten. Je begrijpt vast dat ik vandaag nog de weg kwijt was. Hartelijk dank voor je reactie.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel aangrijpend, het verdriet overspoelt ook mij. Je hebt het prachtig beschreven maar eigenlijk wil ik het niet weten. Hier zijn we toch allemaal bang voor en het gebeurt zo velen. Wat wel weer mooi is, is dat zij ware liefde heeft mee mogen maken. Dat is ook niet iedereen gegeven....En toch moet je niet uitsluiten dat ook zij weer gelukkig kan worden. Het kost alleen veel tijd...sterkte voor haar, voor jou, voor iedereen die geraakt is.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Mili, je openheid inderdaad, met #144 kwam je ook zo bij ne binnen. Er lijkt een drang in je stuk te zitten om deze twee mensen met de ' wereld' te delen omdat ze het waard zijn. Een paar zinnen waar ik niet over uit kan dat je dit bedacht krijgt, zo mooi. De subtiele bijna nonchalante beschrijving van de tattoos waarmee de liefde tussen de twee van het scherm spat. De combi van alles. Weet niet hoe ik het beter moet uitleggen .Ik ken Snoet en wijlen Paul niet maar door jouw verhaal krijg een beeld van twee lieverds en zou in Snoet een knuffel willen geven.#6 doet er een schepje boven op. Hoop dat je snel weer op de weg zit. Ingrijpend zulke dingen. :{}

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, geen woorden voor, ben diep geraakt en bewonder je. Ik denk dat ik dit niet nader hoef toe te lichten. Voor jou een hartelijke :{} . En niet alleen zijn Snoet en Paul goud... vlak jezelf niet uit. :thumbsup: Lieve groet, Connie

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, gezien jouw reactie vermoed ik dat ik de lichte cynische ondertoon misschien verkeerd heb geïnterpreteerd. Mijn excuses.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ik mis zijn volle lippen", ach Mili, dat zegt alles. Hopelijk mag Snoet een nieuwe liefde vinden om haar verdriet te verzachten. En ja, het litteken zal er altijd zijn. Een grote liefde verliezen op zo'n wrede manier, kerft diep. Blijft schrijnen; al met al krijg ik de indruk dat Snoet een sterke vrouw is. Net als Mili. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@i-Kat, dank voor deze lieve reactie. Het is wat ik Snoet ook zei; zij kende echte liefde in haar leven. Kanker is de nieuwe zwarte builenpest. Het treft zovelen. @Nancy, ik geef jouw knuffel aan Snoet door. Qua 'openheid', nu ik 'Jitzak' heb uitgeschreven voel ik ruimte voor iets anders. Denk al sterk na over het thema van mijn tweede boek en heb twee overwegingen. Heerlijk, jouw uitgebreide en waardevolle reacties.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, en ook van jou zo'n heerlijke reactie. Je ben mijn lezer en een reactie als de jouwe sterkt mij op mijn schrijverspad. Mijn gummetje leg ik terzijde. ;) @Madd, geen excuses. Ik kon mij jouw reactie goed voorstellen Ik word dagelijks overspoeld - door mijn tolkwerkzaamheden - met de meest krankzinnige verhalen. Ik kan ze aan niemand kwijt, moet ze van mij af weten te laten glijden. Ik 'verhard' daardoor wellicht, ik schreef het eerder. De digitale pen is dan mijn uitweg, ik kluts alles door elkaar. Alleen niet Snoet en Paul. Maar dat kon jij ook niet weten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijfcoach Blavatski, missende lippen zijn om te huilen en Snoet huilde veel die avond. Gekerfde Snoet werkt hard, ze kreeg van de scholengemeenschap de baan van Paul. Conciërge. Is het niet mooi? Ze komt er wel en Mili ook. :nod: @Meta, dank je. Je rugzak op de foto staat synoniem voor het gebeuren.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, een schrijnend beeld dat je hier schetst. Helaas is het voor velen een dagelijkse werkelijkheid. Hoe afgrijselijk het was/is geeft je met enkele zinnen goed weer: spiermassa die verdwijnt, de volle lippen die Snoet mist, de oneindige eenzaamheid van haar ziel en Paul’s attributen die na acht maanden nog in haar woning aanwezig zijn. Vooral ook hoe stuk Snoet is gegaan. Een indringend verhaal. Mijn complimenten.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat kan ik nog zeggen? een mooi en indringend verhaal. Prachtige zinnen, hierboven allemaal al geciteerd.. En ik begrijp dat de realiteit die je schetst ook de werkelijkheid is. Sterkte!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Jouw verhaal past bij mijn gedicht 'Laatste wil'. En we staan allebei in Alice van Schrijvenmagazine. Werkelijk gebeurd of niet, je verhaal raakt. Maar had je Snoet niet een andere naam kunnen geven? :confused:

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je ervaringen en ontmoetingen in het alledaagse leven blijven voor jou een bron van inspiratie, MIli, welke richting ze ook uitgaan. Ik kan maar zeggen, met je woorden dring je altijd door tot het hart en de ziel van de lezer. :thumbsup: Ongelooflijk dat een lichaam voor drie kilo as zorgt?!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Snoet is tot in het oneindige van haar ziel alleen.' De schoenen onder de kapstok, zijn deodorant in de badkamer. Het zijn zulke indringende beelden, en er zijn er meer. Maar afgewisseld door de enkele diep rakende zinnen die je Snoet laat zeggen, blijft deze tekst niet alleen bij beelden; we zijn er allemaal bij, bij jou en Snoet en we delen haarscherp in het verdriet. Lieve Mili ik schrijf tussen de bedrijven door, er staan zo zestien figuren uit de kunstwereld op mijn stoep voor een brunch. Maar bij de Mexicaanse eiercombinaties, quiches, de kaasplank met vijgen en appelcake van het huis, zal ik mousserende wijn uitschenken en aan je denken. En zachtjes proosten op Snoet. :{}

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, stukke Snoet was/is/blijft een bron van inspiratie. Ik ben blij met jouw complimenten en ook die van jou @Marceline. Ik word eerlijk gezegd knettergek van deze alles om zich heen wegvagende k*tziekte.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ... het spijt me dat ik er zo helemaal naast zat. Ik dacht dat het gewoon een fantasieverhaal was, maar niets is minder waar, begrijp ik nu. Ik zal voortaan wat voorzichter zijn met een reactie plaatsen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, inderdaad, ik zal jouw prachtige gedicht aan Snoet doorsturen. Aan haar naam kom ik niet, ze heeft een snoezig hoofdje en in haar haar een hanenkam. Van 'Alice' wist ik niet, puur toeval dat @Nel het op Facebook zei. @Marlie, jij bent niet zo scheutig met complimenten daarom is je reactie voor mij erg waardevol. Hartelijk dank.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, en zo krijg ik beelden terug vanaf jouw Mexicaanse berg, proef de rijpe vijgen en drink mousseux met je mee. In jouw draad lees ik dat je hard aan je gedichtenbundel werkt. :thumbsup: :{} :thumbsup: @Riny, ik begreep inderdaad niet waarom ik je had laten lachen maar ik ga niet over reacties. Ik heb het echt niet erg gevonden verder. Dank voor jullie reacties.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zet het intense verdriet van Snoet duidelijk neer in niet alledaagse voorbeelden. Uiteindelijk is het verdriet/ het gemis een universeel gevoel geuit in verschillende facetten. Ik vul in dat haar verdriet zo schrijnend is dat er niets subtiel te benoemen valt. Dat het je raakt komt sterk naar voren. Compliment voor jouw openheid. De licht cynische toon bespeur ik ook hier. Het is herkenbaar in al jouw verhalen. Ik zal mijn visie ( ongevraagd ) hierop toelichten: Jij gebruikt verhalen van anderen als inspiratiebron en geeft ze door in jouw woorden waardoor jouw mening erin verweven zit. Jij bepaalt immers de woordkeuze. Ik vermoed dat jij ook hier, anders met deze situatie om zou gaan en dat onbewust meegeeft. Je geeft het weer naar hun waarheid maar zou zelf andere keuzes hebben gemaakt. Misschien is dat de afstand die ik meestal bij jouw personages voel. Dit moet je zeker niet zien als kritiek maar is slechts mijn gedachtegang en ik kan hiermee ook heel ver van de waarheid verwijderd zijn. ;) Dit alles maakt voor mij jouw eigen schrijfstijl: dit is voor mij de enige echte Mili. Maar wat de uitleg ook is; houd het vast, het past bij jou en het onderscheid je. :{} Ps. Houd je nog van onze postduif?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, zo ken ik je nog niet. Filosoferend. Komt het omdat je recent verjaarde? ;) Het is @Madd in deze draad die in eerste instantie sprak over een licht cynische toon waarop zij terugkwam. Er is bij 'Snoet en Paul' geen sprake van enig cynisme. Wellicht wel van enige afstand omdat het verdriet te groot is, niet te bevatten. Ik 'gebruik' ook geen verhaal van anderen maar laat me inderdaad inspireren. Ik beoog niet als schrijver door te klinken. Niet bewust noch onbewust. Ik geef de voorkeur aan een 'rauwe' weergave die oneindig divers is. Nu word ik weer rustig als ik lees: [Maar wat de uitleg ook is; houd het vast, het past bij jou en het onderscheid je. Zoen.] Of ik nog van onze postduif houd? Je hebt iets gemist, ik gaf je eerder antwoord. Je had geen kuisheidsgordel omgelegd; zij waren met vele. Het streek neer op het dak van mijn tuinhuis, koerde en deed nog meer abjecte dingen. Ik heb ze hophophop teruggestuurd. Zijn ze dan nog niet teruggekomen? :confused:

Rol

  • Anoniem
Hallo Mili, Hoe verdriet iemand in 8 maanden vele jaren ouder kan maken. Hunkerend naar toen de liefde nog levend was. Je weet heel subtiel het gemis te laten zien. Thuiskomen en je daar omgeven door tastbare herinneringen. Griezelig grijpbaar verhaal. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijfcoach Corrie, dank voor je opdracht die roerende of zoals jij zegt grijpbare verhalen losmaakte. @schrijvenmaar, en toch liet je even van je horen. Dank je, ik waardeer het.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt het mooi verwoord, vooral het stukje waarin zijn spullen nog wel op zijn plek staan. Alsof het wilt zeggen dat hij in persoon weg is, maar zijn energie nog altijd doorleeft. Mooi gedaan!