Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#145 - Kantoorpraat

‘Geen afleiding,’ zei mijn baas. ‘Een keurig net opgeruimd kantoor, schoon, geen planten. Je kunt je volledig concentreren op je werk. Geweldig.’ Hij keek me aan met een grote glimlach. ‘Maar,’ zei ik, ‘ze hebben onderzoek gedaan. Als er planten zijn, presteren mensen beter.’ ‘Wat voor onderzoek?’ vroeg mijn baas. ‘Zeker van een stel psychologen. Links geblabla. Fake. Vertrouw me, plantjes zijn voor kinderen. Moestuintjes. Echt. We hebben het beste met je voor. Hier kun je presteren. Klanten tevreden stellen, daar doe je het voor. We maken een volwassen professional van je.’ ‘Ja, pa,’ zei ik. Mijn baas keek me even verstoord aan. ‘Kom aan. Aan je werk. Het speelkwartier is over.’

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, heel fijntjes à la Gijs de leeftijdkwestie verwerkt. Door het zeggen van 'ja, pa' tegen de baas en 'plantjes zijn voor kinderen'. Aangezien ik teksten van jouw hand nooit 'oversla', heb ik altijd en onder andere dat beeld van een man, op zijn fiets, die naar dat grote gebouw gaat waar zich zoveel afspeelt. Echt een gave tekst weer.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Treffende titel ook :thumbsup: Het echte kantoorgeouwehoer gaat inderdaad over flex-plekken, clean-desk en planhorizons.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja leuk Gijs, uit het leven gegrepen. Ik was even van de wijs. Dacht even dat het om een jongetje ging die 'kantoortje' met papa speelde.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Gijs, prachtig! Inderdaad uit het leven gegrepen! Hopelijk heb je in het echt niet zo'n baas. Volgens psychologen demotiveert dat nogal. Maar daar heeft hij zichzelf mee, dat scheelt hem namelijk tevreden klanten,,, :p En aan de kwaliteit van jouw stukjes te zien, ben je al een volwassen professional, daar heb jij die baas en zijn steriele kantooromgeving niet voor nodig! Ik heb (weer) van je verhaal genoten, Gijs!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen, dank. @Mili, helaas moet je je beeld enigszins bijstellen. Mijn werk is verhuisd en niet meer aan te fietsen. @janp. ik wilde een paternalistische afsluiter. Ik zal kijken of ik wat ander kan verzinnen dan ‘Kom aan. Aan je werk.’ @Angus. ‘Planhorizons’ is geen courante term bij ons, maar met flex-plekken en clean-desk (policies) krijg je inderdaad wel de tongen los. @Nancy. Paternalistisch is de term die geregeld in me opkomt naar aanleiding van de communicatie van het hogere management . De werkvloer, dat zijn de kinderen. Het management, dat is onze vader. @Ton. De bazen die vinden dat er geen planten in ons kantoor horen, zijn onbereikbaar verstopt op een ander werelddeel en voor mij niet meer dan een fotootje bij een email waarin staat hoe goed het het afgelopen kwartaal ging met ons bedrijf. Mijn directe manager vindt het verbod op planten ook belachelijk, maar weifelt nog over het aan zijn laars lappen van een bedrijfsbrede policy. Op mijn bureau staat trouwens een cactus, het enige groen in ons kantoor.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gijs, ... je verhaal maakt me verdrietig. Jong geleerd - oud gedaan. Geen sprankje gezelligheid van vader naar zoon en dat ging zo door tot op kantoor. Ja, een volwassen professional met een gevoel als een cactus. Gijs, zet die cactus - een kleintje - op de stoel van de baas...

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen professional maar een volwassen professional. Wat is het uiterlijk verschil? :confused: :D Met het 'ja, pa' en 'Het speelkwartier is over' komt een stijfheid over tussen overste en bediende. ‘Kom aan. Aan je werk.' vind ik op zich juist mits een kleine aanpassing. Komaan (in één woord), aan het werk. of Werk aan de winkel. Blij dat je toch een cactus hebt, even ongevoelig als zo een kleinburgerlijk type! Fijn verhaal!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha heel recent hebben wij 2 planten gekregen op kantoor op mijn verzoek. Ik heb dat onderzoek ook gelezen en presteren dat ik doe sinds die tijd...lol. Leuk herkenbaar verhaal. Als je manager bent wil dat niet zeggen dat je intelligenter bent dan de mensen aan wie je leiding geeft, in tegendeel zou ik zeggen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, wat een bekende reactie van de medewerker in de trant van ' jullie oudjes denken het altijd beter te weten!' Lekker vlot en compact geschreven. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja, dat moderne kantoorgebouw met al die flexplekken. Heel herkenbaar. En eerlijk gezegd zie ik die baas ook wel voor mij. Misschien is gelijk ook 'het nieuwe werken' geïntroduceerd en kunnen mensen ook regelmatig vanuit huis werken tussen de plantjes?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gijs, Hoe meer verhalen ik van je lees, hoe leuker ik ze vind. Begreep ik ze eerst niet, nu begrijp ik ze des te beter. Jij hebt een eigen stijl en een kijk op de wereld, in de breedste zin van het woord, die mij wel ligt. Bovendien versta je de kunst met weinig woorden veel te zeggen. Ik hou daarvan. Hier heb je een soort Trumpje (fake) als werkgever neergezet. Ik geloof dat de werknemer (hp) stiekem niet echt onder de indruk is van zijn 'pa'/baas. Mooi geschreven.

Rol

  • Anoniem
Hallo Gijs, Kort maar krachtig. Ik twijfel of hij zich jong voelt of vooral door zijn baas klein gehouden wordt. Suggestie voor je 'Kom aan' dilemma. Misschien is 'Kom jongen' een idee. Met plezier gelezen. Schrijfcoach Corrie