Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#144- Mislukt liefhebben.

Het is dat onzichtbare litteken dat steeds weer opengaat op willekeurige verkeerde momenten, het gaapt mij aan en daagt mij uit. Het liefst trek ik die muur weer op, omdat ik verdomme niet nogmaals in dat donkere gat wil donderen maar zo werkt het leven niet, geloof mij maar. Die deur moet ik uit, kotsend desnoods, transpirerend als een otter maar het moet. Voor ik het weet ben ik de allerbeste vriendin van Albert's bezorgdienst en bol.com. En dat willen we niet hè, zullen de hulpverleners roepen. Die verzonnen vluchtstrook moet ik nemen, ja echt, je moet, er is een nieuwe weg die je gaat volgen. Zonder doel, want dat doel kan de pot op. Omdat ik het zeg. Voor je het weet ben je van het pad af dus de gele trein weer in, die groene bus en een liedje zingen in je hoofd. Achter de deur mag je blijven staan, toegestaan. Hij blijft wel dicht. Dat plein moet ik weer over, die winkel ga ik toch in. Dat de Dam zo groot is weet ik nu. En 's nachts als er zoutkristallen zich verzamelen op je kussensloop dan is het goed, ik huil zo graag als maar niemand het ziet. Ik weet nu wel dat ik er niet dood aan ga en dat morgen vanzelf weer komt. De zon schijnt tenslotte ook voor mij vandaag. En voor jou.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, Sterke tekst. terzijde: juist daarom jammer dat de opening rammelt. Steeds weer is dubbel en willekeur is niet te bepalen.
Het is dat onzichtbare litteken wat steeds weer opengaat op willekeurige niet te bepalen verkeerde momenten, het ligt mij treiterig aan te gapen, mij uit te dagen.
bijvoorbeeld: Het is dat onzichtbare litteken dat steeds opengaat op willekeurige verkeerde momenten, het gaapt mij treiterig aan, daagt mij uit.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had ook dat gevoel, dat het niet liep maar kwam niet op een goed lopende zin. Nu, na jouw suggestie klopt alles beter. Daagt en gaapt staat nu ook in dezelfde tijd. Dank je Janp!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, nu, met een perfecte openingszin, lees ik over pleinvrees. Je doet dit uitstekend omdat ik zo met de hp mee voel. Je ontroert door de zoutkristallen, het huilen als niemand het ziet. Ik vind ook humor in je tekst. De beste vriendin van AH en een club waar je boeken kan bestellen. En dan als een zonnetje eindigen in plaats van dat zwarte gat. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Ik vind het erg mooi. Zeker is de openingszin mooi. Maar op de één of andere manier zijn het de laatste drie woorden die maken dat het verhaal mij helemaal raakt. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, het raakt me hoe je beschrijft wat angst cq fobie met een mens kan doen. Weten is er natuurlijk, maar voelen is heel wat anders. Je neemt me mee tot de conclusie die altijd hoopvol klinkt. Dank je wel, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi Madd, je neemt me volledig mee in dat gevoel en de overpeinzingen van de HP, met een vleugje relativerende humor. Erg mooi gedaan. Heel graag gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Vind de zin ook beter lopen zo. Prettig dat je meeleefde, gedeelde smart is halve smart, toch? Marceline, Zo houdt de hp contact met de buitenwereld, door blij met ze te zijn. Connie, Angst en fobie zijn vreselijk. Ze kunnen je funktioneren totaal belemmeren. Marietje, Mooie reactie! I-kat, Ooit stond ik dan eindelijk bij de Dam en het leek wel of het plein gegroeid was. Nancy, Zonder humor kan ik niet leven, in alle omstandigheden. Dank jullie wel, fijne reacties!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, Mooi die inkijk in het gevoelsleven van een persoon die aan een fobie lijdt. Het plein "de Dam" dat gegroeid lijkt, is een tekenende zin, waardoor men begrip krijgt op de fobie. Nog een fijn weekend toegewenst. :o Laat de HP maar lekker thuisblijven met die warmte...

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Steeds geniet ik van jouw liefdevolle aard die door je verhalen schijnt, ook in dit verhaal over angst. Vond je schrijven volgens de freewrite methode voor jou werken of ging het moeizamer?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi. Alles is gezegd.
Het is dat onzichtbare litteken dat steeds opengaat op willekeurige verkeerde momenten, het gaapt mij aan en daagt mij uit.
Ik zou wel kiezen voor 'steeds weer'. Dat versterkt - naar mijn idee - meer het herhalende en uitputtende karakter van de angstneurose. 'Steeds weer' is - naar mijn idee - niet dubbelop. Het enkele 'steeds' ontbeert het besef van de hp over wat er aan de hand is. De toevoeging 'weer' geeft aan dat ze dat terdege beseft.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De fase van het blindelings opschrijven wat mijn gedachten zijn of wat er in mij opkomt qua gevoelens, vind ik erg prettig. The morning pages uit het boek the artist way is ook een soortgelijke vorm, en ik houd ervan om zo de dag te beginnen. Het inzicht dat ik verkrijg door deze wijze van schrijven levert een verhaal op, in een bepaalde vorm of toon. Kortom, de methode ligt mij zeer zeker. Dankjewel voor je lieve reactie, Odile.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, ik denk dat je goed zit met je opmerking. Ik las het hardop, met steeds weer en steeds. De woorden hebben niet dezelfde betekenis en ik merk dat steeds weer dichter bij mij komt, hoe ik het wil benadrukken in die eerste zin. Dankjewel Angus.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen dank. Het is maar een mening. Ik ben trouwens benieuwd of janp die mening kan delen. Niet vanwege gelijk halen,maar omdat schrijven vaak millimeterwerk is en ik zijn mening over details op prijs stel.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, ik had het verhaal twee maal gelezen en wist nog niet waarover het ging. Mili, heeft me geholpen: pleinvrees. Wat mij betreft mag dat wel iets duidelijker uit je verhaal naar voren komen. Waarom zo raadselachtig? We zijn niet allemaal even snugger!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Ik stel de mening van janp ook zeer op prijs, en ook die van jou. Het is prettig als jullie op de taalkundige kant letten, wat overigens de mannen meer doen dan de vrouwen, merk ik op. Persoonlijk waardeer ik dat zeer, de technische, taalkundige visie. Ik zocht de woorden op in vanDale en dan blijkt dat de betekenis elkaar kan versterken, zo had er ook telkens opnieuw kunnen staan. Dus, ik laat mij graag informeren door wijze heren( omdat t rijmt)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, het gaat niet specifiek over pleinvrees. Het betreft de angst- en paniekaanval, een fobie die ik beschrijf , die telkens opnieuw terugkomt, onverwachts en aanvallend. En angst is in die zin een ellende, het knopje uit is niet te vinden. Het is vreselijk, kan ik uit ervaring vertellen. Het kan ook pleinvrees zijn, agorafobie en nog meer van die fobie toestanden. Dank je wel voor je prettige reactie.