Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht#144 - doodsangst

In de zaal waar de urne ten toon gesteld werd, zat ze op één van de achterste rijen. Daarheen gewezen door een bediende van het begrafeniskantoor. De zaakvoerder waar ze mee gesproken had, merkte haar op, nam haar bij de arm en zette haar op de eerste rij. Hij wist hoe belangrijk ze was geweest in het leven van de overledene. Hij zorgde er ook voor dat ze als eerste achter de kist liep waarop haar eenvoudige bloementuil lag en dat ze vooraan kwam te staan bij de strooiweide. Tussen al de haat en nijd was deze man een reddingsboei om haar door deze uren te loodsen. Achteraf bij de koffietafel weigerde een van de gasten om met haar aan een en dezelfde tafel te zitten. Het was allemaal zo pijnlijk. Pijnlijk ook waren de laatste maanden geweest. De oude man weigerde het leven los te laten. Zijn geest verzette zich tegen het naderende einde, terwijl zijn lichaam alle moeite deed om deze wereld te verlaten. Een slang voerde de urine af. De nieren waren gestopt met hun functie. Via een andere slang,verbonden tussen baxter en doorschijnende pols, druppelde levensgevend vocht terug het tegenstribbelende lijf in. Gegrepen door angstige koortsdromen wierp hij telkenmale het beschermende laken van zich af, zich tonend in bleke naaktheid. Een begripvolle vrouwelijke arts stelde voor om de patiënt te laten inslapen. Het was genoeg geweest. Deze man die zo waardig en moedig had geleefd was genoeg vernederd. Regelmatig bezoekt ze de strooiweide waar zijn as omhoogwoei tussen de bomen. Ze keek hem na, haar ogen droog, haar hart gebed in tranen. Ze weet dat hij daar niet is, niet tussen het gras, niet tussen de bomen. En dat, wanneer haar tijd is gekomen ze vredig zal gaan. Om hem weer te ontmoeten.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Levensgevend vocht druppelde terug, het tegenstribbelende lichaam in. Blavatski, die zin zal ik niet gauw vergeten. :thumbsup: De eerste zin zou van mij weg mogen. Prachtig. Groet, Willemina

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, ik zie dat u naar @Willemina heeft geluisterd en de eerste zin hebt weggehaald. Terecht, hoewel ik dol ben op het spannende woord 'concubine'. Bloementuil, strooiweide, prachtige woorden. [Het was allemaal zo pijnlijk.] kan als uitleg worden gezien. Het feit dat iemand niet met haar aan tafel wil zitten is m.i. al schrijnend genoeg. Ook omdat 'pijnlijk' pal naast de volgende 'pijnlijk' staat. Baxter is Belgisch voor infuus? Dit is inderdaad een schoonheid van een zin: [ ... druppelde levensgevend vocht terug het tegenstribbelende lijf in.] Zoals ook: [zich tonend in bleke naaktheid.] Ik begrijp zo goed hoe de man zich vernederd voelde. En ik proef een grote liefde van de concubine voor hem. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mooi, schrijfcoach Blavatski. Wat mooi ook dat u niet prijsgeeft wat de relatie van de HP tot de overledenen was. Ik stel mij voor dat de HP de (geheime) minnares was van de overledene. Op de een of andere manier vind ik dat een mooie romantische gedachte dat past bij dit delicate verhaal. .

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, wat mooi en gevoelig geschreven. Die eenzame vrouw met haar verdriet ... en dan die allerlaatste zin, het maakt het verhaal helemaal af of misschien wel rond. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heeft u dit verhaal subliem in mooie woorden weergegeven, de rouw, het verdriet. In een woord, prachtig.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig en gevoelig geschreven. Het pijnlijke komt duidelijk naar voren maar ook de waarachtige liefde. Vond u de werkwijze met freewriten voor u werken of koos u om het anders te doen dan de opdracht? Hoe dan ook is het resultaat geslaagd.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Odile, Dank voor het mooie compliment. Ben ik blij mee. Zeker van U. Ik moet met een rood hoofd van schaamte erkennen, Odile, dat free-writing niets voor mij is. Ik schrijf heel makkelijk over van alles en nog wat. Zeg tegen mij: schrijf over een naaimachine of over een wcpapierrolletje, U krijgt een verhaal, maar bij free-writing zit ik geblokkeerd. Er komt geen letter op papier. En nog erger, ik hou er niet meer van om met pen of potlood te werk te gaan, terwijl ik vroeger vellen vol schreef; mijn brieven aan de familie waren voor hen een feest. Nu ook nog, dat wel, maar ik moet typen en wel op een idiote manier, met twee middenvingers. Mijn mooi handschrift van eertijds ben ik verloren in de loop der jaren. Ik zal het vanmiddag nog eens proberen, want het intrigeert me wel dat dat free-writing me niet lukt. :rolleyes: