Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 144 - Freewriting en wat daarna gebeurde...

Eva staat in dubio – een elektrische fiets ja of nee? Enkele weken geleden had ze geleerd om haar angst onder ogen te zien, er niet voor weg vluchten maar in plaats daarvan erin te bijten. De reactie van kennisjes: jij, zo’n ‘oude truttenfiets’? Nou ja zeg, pure ‘oude trutten jaloezie’. Ook al was zij relatief nog jong van hart. Haar hartje sputtert de laatste tijd nogal eens tegen dus is het verstandig het wat te verwennen. De koop was snel gesloten en na wat bijstellen en oefenen – het was wel enger dan ze gedacht had, die snelheid hè - mocht zij zich de eigenaar noemen van een e-bike. Even kwam de angst om de hoek kijken - weg jij angst - al snel waren haar gedachten bij straks. Wat zal het heerlijk zijn om zonder moeite tegen de wind in te fietsen met zwaar beladen fietstassen. Haar oude fiets kon achterblijven en haar nieuwe werd van tassen en een mandje voorzien. Ook kreeg ze een geweldig slot en een fietspompje; ‘altijd makkelijk’ werd haar verteld. Heregrut, ze had nog nooit een band geplakt, wel gekeken hoe het gedaan werd - weg jij onzekerheid – nu naar huis en laat zien dat je van kinds af aan al fietst. Wat een heerlijke remmen en wat een souplesse in de bochten. De volgende dag stapt Eva vroeg op het zadel van haar nieuwe maatje en fietst de dag vol vertrouwen tegemoet. Wat een ruimte hier op het platteland, geweldig om zo het laatste eind van je leven te fietsen, zo vrij en blij; zal er eens een eind aankomen? Ja, aan de dijk wel maar niet aan de fantasie waar zij nu van geniet: opgewekt naar de Melkweg fietsen en opgenomen worden door de sterren.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eva moet hem wel nog even opladen voor ze wegfietst naar de melkweg. Leuk einde trouwens die volledige bevrijding van al die niet-helpende gedachten vooraf. Moet eerlijk zijn dat je tekst me reuze benieuwd maakt naar wat er aan vooraf ging, je freewriting. Met veel plezier gelezen Riny :)

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee Riny, Leuk stukje! Ik heb het gelezen met een glimlach. Fijn dat ze haar angst heeft overwonnen. Ik zou bij 'de angst om de hoek' de lezer een indruk proberen te geven. Wat gebeurt er met iemand die bang is op een fiets? De lezer moet huilen, niet het papier, zei een wijs man me ooit. (Bv met een trillend stuur passeert ze de eerste bocht, maar nadat ze een gevoel voor de remmen ontwikkelt durft ze harder de trappen.) Waarom schrijf je eigenlijk in de verleden tijd? Dat klinkt snel verhalend, de tegenwoordige tijd is vaak spannender. Ik vind de herhaling van - weg jij .. - lekker werken. Ook leuk hoe je met de melkweg haar beleving van de situatie en de beschrijving samen laat smelten. Zo laat je de lezer huilen in plaats van het papier. Graag gelezen, Tnx!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, het is als een ongeschreven regel verkleinwoorden te vermijden. Kijk eens naar 'kennisjes' en 'hartje'. Het heeft m.i. iets licht debiliserend in zich. Eens vroeg iemand mij: 'Ga je mee naar dat restaurantannetje?' Voel je het? Ik heb het gevoel dat je wel eens spreektaal in je teksten last. Zoals: [die snelheid hè -] En ik ben het eens met @mjjbogert dat je meer kan laten zien waarom hp angstig is. Je blijft aangenaam te lezen. Voor mij ben je een rustig kabbelend riviertje in alle hectiek. :nod:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Het is een heerlijk verhaal om bij weg te 'kabbelen'. De manier waarop je het beschreven hebt, met verkleinwoordjes en al, die over het algemeen beter te vermijden zijn, passen voor mij helemaal bij deze Eva.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, je hebt de angst van Eva voor de e-bike op een mooie manier weggeschreven. Autobiografisch? Ik zit nog te peinzen over het gebruik van de tijden; je begint in de ott, daarna zijn de 1e alinea en de 2e alinea in de ovt, tenslotte is de 3e alinea weer in de ott. Maar die 3e alinea begint met "De volgende dag...", het is net of dat ook plaatsvindt in de ovt. Ik ben er niet 1-2-3 uit, misschien als je die alinea begint met "Vandaag stapt Eva..." en/of de allereerste zin van je verhaal in de ovt zetten? De passages tussen - - geven volgens mij haar gedachten of beleving aan en vind ik niet misstaan in je verder lekker lezend verhaal. Eens met de kwalificatie van Mili en Marceline 'kabbelen', dat leest fijn! De slotpassage geeft helder weer dat Eva van haar angsten is genezen en nu de hele wereld, wat zeg ik, de hele Melkweg aankan! Sterk beeld, Riny!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nancy, ... het opladen had de verkoper al gedaan. De voorafgegane freewriting is geheim. Ik heb dat gedaan op verzoek van onze schrijfcoach deze week, Odile. Het is beslist aan te raden. Fijn dat je het met plezier gelezen hebt. Dankjewel.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, angst voor e-bike is bij mij bekend fenomeen. Ik kan het voelen in wat je schrijft, maar dat mede door een paar nare ervaringen van mij (vallen, bochtproblemen, niet durven starten). De mijne staat al een poosje op non-actief, in afwachting of ik voldoende kan herstellen voor een nieuwe poging. De derde alinea toont mooi wat er in hp omgaat. Net als Mili lees ik je stukken 'uit het leven gegrepen' graag. Fijne zomerse dag, Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Mike, ... die om de hoek kijkende angst - ik heb daar ook wel aangedacht maar ik had een woordlimiet. Daarom had ik wel even de snelheid aangetipt. Met die tt en vt heb je helemaal gelijk. Bij de eerste alinea heb ik er zo aangedacht; later helemaal niet meer. Foutje! Dat verhalende, ja dat zit erin. Moet ik aan werken. Fijn dat het je opgevallen is van - weg jij - haar angst en onzekerheid wegwuiven. Dat vloog ook zomaar uit mijn vingers; gevolg van freewriting, denk ik. Wat heb je een goede tip gegeven: 'de lezer laten huilen ipv het papier.' deze tip is ook goed voor het schrijven van gedichten Dank voor je leerzame feedback.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Riny, ik heb het freewriten ook volgens opdracht gedaan en ook de mijne blijft geheim ;). Maar nieuwsgierig ben ik wel. Je afsluiting van je verhaal is zo bevrijdend maar ook triest. Erg mooi hoor. Ik vind het knap omdat je iets dat heel ' koud' is, een product in dit geval e-bike en de angst het te gebruiken, het onderwerp hebt laten zijn van gevoelens en situaties die veel dieper gaan. :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Ik heb genoten van je verhaal. Wat heerlijk dat je je angsten hebt overwonnen. Geniet van je vrijheid en bestorm de melkweg. Ik sluit mij aan bij de opmerkingen van hierboven, geniet van de vrijheid van het freewriting en bestorm met het abc het universum. Graag gelezen. :o Fijn weekend toegewenst.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Mili, ... ja die verkleinwoorden. Je hebt me er al eens eerder op gewezen. Dat hartje is te verklaren, ik wilde niet twee keer : hart achterelkaar plaatsen. Daarbij komt dat een vroegere huisarts me eens in zijn spreekkamer begroette met de woorden: 'Hartje, wat is er met mijn hartje', dat was al een teken voor me dat er niets ergs aan de hand was. Misschien was het woord vriendinnen beter dan kennisjes - weer een verkleinwoord minder. Zakelijke taal t/o populaire taal. Met zakelijke brieven moest daar ook zo mee opgepast worden, vooral wanneer je de inspecteurs of vertegenwoordigers wat beter had leren 'kennen'. Dank voor je feedback.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ... dank je wel. Ik ben blij met al jullie reacties; fijn dat je toch die verkleinwoordjes zo bij Eva vond passen. Het is me in het vuur van de strijd echt niet opgevallen. Ik zal in het vervolg weer beter op de verkleinwoordjes letten en ook op de tijd.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Ton, ... dankjewel voor je reactie. Autobiografisch? laat ik zeggen een beetje van mij en een beetje van Maggi. De volgende dag Ton, is de dag na aankoop van de fiets en dan gaat het gebeuren: het eerste tochtje. Dank ook voor je laatste bevrijdende zinnen. Weet je, eigenlijk zie ik het nu ook wel zo. Let op het woordje: nu. Fijne feedback van je Ton.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Connie, ... fijn dat je het herkent. Het is wel wennen en eerst ook wel oefenen voor je je in het verkeer stort. Je moet ook je fiets gelijkmatig laden. Het mandje mag ook niet te zwaar geladen zijn. Ik vloog toen een keer bijna uit de bocht. Die 'voorttrekkende snelheid' daar moet je in het begin aanwennen. Ik heb vroeger ook geen brommer gehad. Weer langzaam aan beginnen met de fiets en je angst recht in het gezicht kijken en hem opzij schuiven. Opgenomen worden door de sterren - Robbert Dijkgraaf heeft daar eens een lezing overgehouden bij DWDD. Ik was daar erg door getroffen. Dank voor je reactie, Connie en ook een fijne dag gewenst.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aandoenlijk en uit het leven gegrepen, op de Melkweg na, dat zou van mij niet hoeven maar ik heb erg genoten van je vertelling!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, ...leuk dat je nog een keer langs komt en me verteld dat je ook vooraf aan freewriting hebt gedaan. Ik heb wel eens ontdekt dat je je zo zelf antwoord kunt geven op een vraag of vragen waar je al langer mee rondloopt. Dat werkt echt bevrijdend. Zie #14 Ik zie mijn e-bike niet als een koud ding. Vroeger fietste ik nogal veel 's avonds: school en werk. Ook wel in storm, regen en wind. Dan zong ik veel en kletste met mijn fiets. Een keer werd ik aangehouden door een politieagent in de sneeuw. Ik schrok, ik had hem niet zo gauw gezien - gleed toen langzaam voor zijn voeten. Mijn licht deed het niet goed. Logisch want mijn dynamo slipte door de aangekoekte sneeuw, toentertijd een heel bekend verschijnsel. Dan moest ik eerst maar een eindje lopen - wat een idioot. Het was harstikke stil op het fietspad. Ik weet nog wie het was en waar-ie woonde. Haha, echt een bromsnor. Nancy, ik begrijp je :) :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, ... wat heb je toch een groot en warm hart. Met het a b c het universum bestormen. Ze je me gaan met alle letters in een doosje van het welbekende plankje? Fijn dat je mijn bijdrage met plezier gelezen hebt. Jij straks ook een fijn weekend. :nod:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan het begrijpen, zo'n e - bike, ik wil het echt niet. Ik kocht een mountainbike, Ik ben gek op fietsen maar ze halen mij in, die elektrische types. Weet je, laat iedereen op haar manier fijn fietsen, je verhaal was heel leuk om te lezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vond je dit een werkwijze die voor je werkt? Het is slechts een van de schrijftechnieken. Over wat je schreef en hoe kreeg je al veel opmerkingen. 'laat het papier niet huilen maar de lezer' is een mooi beeld die ik nog niet gehoord had. Ik wil nog toevoegen dat als je met freewriten werkt, je je vooral niet druk moet maken met hoe je schrijft maar alleen met waar je zin in hebt / wat er boven komt / wat je bezig houdt / waar je een sterk gevoel bij hebt. De bedoeling is dat je ongeremder schrijft. Nadenken op zinsniveau kan je remmen en dat is nu juist niet de bedoeling. Je kunt later altijd nog alles verbeteren, verkleinwoordjes ruilen voor andere woorden, meer show gebruiken (overigens gaat het meer om een balans vinden tussen show en tell).

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, dank voor je reactie. Ja, zo heeft ieder zijn fietsplezier; ik durf niet door bossen met mulle paadjes, Twintig kilometer is voor mij snel genoeg, ik wil tenslotte ook nog wel wat van de omgeving zien. Het e-biken gaat mij niet om de snelheid, maar helaas, om de noodzakelijke ondersteuning...

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Odile, Ja, ik heb gedaan zoals je gezegd hebt: eerst freewriting en het toen verbonden met het thema: 'Vlucht niet voor je angst'. Freewriting werkt heel bevrijdend. Ik zou haast zeggen: je gaat er lekker van fietsen / vrijuit praten en schrijven. De taaie massa in je hoofd wordt daardoor wat soepeler. Ik zal me toeleggen op minder tell en meer show. Het was een fijne en leerzame opdracht Odile en dank voor je fijne reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, mag ik je nog wat zeggen? Daarnet las ik mijn twee bladzijden freewriting nog even door; laat daar nu helemaal onderaan staan: Things to do, zijn er om te doen - niet om bang voor te zijn. Het pad voor mijn inzending was vereffend. Ik wist helemaal niet meer dat ik die woorden geschreven had.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zulke inzichten krijg ik ook als ik schrijf, en wat ik telkens vergeet komt ook te voorschijn. In jouw verhaal past de conclusie helemaal. Merkwaardig hoe dat onderbewuste werkt, en hoe het bij iedereen net anders, maar toch thematisch verbonden is.