Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#144 Wilsverklaring

Wilsverklaring 'Het lijkt wel of alle verzorgingstehuizen een tijdmachine hebben. Begrijpt u wat ik bedoel, notaris? Je komt binnen als hippe dame en voor je het weet zit je in de twintigste eeuw met een watergolfje en in een veel te bonte bloemenjurk. Ik heb het bij mijn moeder gezien. Wat is dat met 'advocaatjes'? Het wordt met liters per dag naar binnen gelepeld en niemand protesteert. Misschien tast dementie de smaakpapillen aan. Dat drinkt geen hond bij zijn volle verstand, toch? Ik vraag me af onze regering de tehuizen verplicht om bij 'Zwarte Kip' in te kopen in ruil voor een of andere subsidie. Wie is er trouwens verantwoordelijk voor de collectieve leugen dat alle oudjes prat gaan op Danny Christian en kornuiten? U begrijpt vast waar ik naar toe wil. Ik kan niet vluchten voor ouderdom en eventuele hulpbehoevendheid maar ik kan wel de voorwaarden waaronder vast laten leggen. Noteert u maar vast dat ik alleen effen kleding draag en dat mijn coupe zo moet blijven. Zal ik een foto afgeven? Ik lust alles, behalve advocaat en yoghurt en wat de muziek betreft graag David Bowie en Pearl Jam. Ach weet u, ik stuur u een bestand met al mijn favoriete muziek. Als u nog tips heeft dan verneem ik dat graag. Bedankt tot zover.'

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Nancy, Hoe treffend en herkenbaar! Ja, ik heb die angst ook om later in een grauwe golf te worden ondergedompeld. Zwarte kip ken ik alleen van mijn mislukte kluifjes als ik barbeque. Mag ik later met jou mee naar een oord waar ze iets anders draaien dan Danny Christian? En mag ik dan ook een USB-stickie meenemen met Beatles, Stones, The Scene en Golden Earring? Dan kunnen we iedere week een nieuwe SOL-schrijfopdracht maken en die eerst - natuurlijk lachend en onder het genot van een grote pils - met elkaar bespreken. :D Even serieus; mooi verhaal, Nancy, ook een goede insteek om je angst langs notariële weg in te dammen!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hahaha geweldig Ton laat de Beatles en Stones maar komen ( op stick), staan zeker ook op mijn lijst van favorieten. Sgt. Pepper het hele album kan ik iedere dag hebben. Dat je Zwarte Kip niet kent als hét merk van advocaatdrank bevestigd mijn punt. Je kent het niet en toch krijgen bejaarden het voorgeschoteld alsof het hun levenselixer is ;) Ik zie het voor me dat oord. Ik zet de Pils alvast koud en leg de pennen klaar :lol: Bedankt voor je leuke reactie en compliment. :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, het overlijden van je moeder houd je sterk gaande. De mijne is overmorgen twee jaar geleden overleden en ik voel steeds meer de behoefte over haar te schrijven. Wellicht herinner je je nog haar 'Chinese wezel' op Sol Ultrakort. Terug naar jouw tekst. Komma voor notaris. [ ... met de liters per dag verschonken]; hier lijkt de mij te veel. Ik denk niet dat je advocaat drinkt maar lepelt. De 'Zwarte Kip' welbekend. Mijn moeder gaf het aan haar kleinkinderen. :nod: Ik kan me volledig inleven in jouw tekst, en dat is de merite ervan. Het je afzetten tegen de gang van zaken in tehuizen, leuk uitgesponnen, plus je hebt volkomen gelijk. Blijf over je moeder schrijven, ze is inspirerend!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nancy, ... goed idee. Ik weet alleen niet hoe je ideeën zullen zijn als je werkelijk opgenomen wordt. Maar ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Advocaat met slagroom is zo lekkerr... Heel vroeger werd het geserveerd in heel kleine glaasjes met een likeur lepeltje, wat minder deftig in een iets groter glas met een theelepeltje. Ik met Pasen in een limonadeglas met een dessert lepel. Mijn glas was in no time leeg en ik ... niet helemaal lekker meer. Ik was toen alleen thuis, dat wil ik er wel even bijzeggen. Ik zou me maar niet al te ongerust maken; wie dan leeft die dan zorgt. Er verandert zoveel. Met plezier jouw 'Wilsverklaring' gelezen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig houden ze wel allemaal van bingo. Origineel, goed geschreven.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hippe dame Nancy, Je hebt de verschrikking van het verzorgingstehuis mooi beschreven! Ik hoop het inderdaad zo niet mee te maken. Maar misschien ervaar je het anders als het eenmaal zover s? En idd: advocaat lepel je want het is te dik om te drinken. Fijne invulling!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, fijn dat je het bier alvast koud zet, maar weest alsjeblieft niet te voorbarig. Begrijp me niet verkeerd, ik zou graag regelmatig met jou - en andere forumleden - een biertje drinken en schrijfopdrachten bespreken, maar laten we nog even wachten met het op permanente basis betreden van dergelijke oorden, ongeacht de muziek die er wordt gedraaid. Dat ene nummer op Sgt. Pepper is komende zomer op mij van toepassing, dus dat betreden zal nog jaren moeten wachten. Een kleine bekentenis; Zwarte Kip kende ik al wel, mijn ontkenning moet je maar zien als een vrijheid die ik mij als beginnend schrijver meen te kunnen permitteren, zonder overigens zelf de diepere reden daarvan te doorgronden. Sterker nog, jaren geleden heb ik Zwarte Kip weleens door mijn koffie gedaan.Waarschijnlijk is het toen fout gegaan.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Mili, ik kan me je UKV inderdaad herinneren. Twee jaar geleden dat is nog best vers Mili. Het houdt me inderdaad flink bezig merk ik. Schrijven is een fijne uitlaatklep. Nu heb ik mijn angst voor later wel flink overdreven. Het is daarom ook deels fictief. Mijn lieve moeder heeft in alle eerlijkheid geweldige liefdevolle zorg gekregen en ik geloof niet dat muziek of 'Zwarte Kip' haar stoorden. ;) Dankjewel voor je fijne reactie en je opmerkzaamheid komma en lepelen. Ik ga dat straks aanpassen. @Riny, dankjewel. Een echte advocaatliefhebber, ik zie het voor me, alleen thuis zijn en je helemaal laten gaan ;). Het goedje ziet er wel smakelijk uit moet ik toegeven. Gelukkig maak ik me niet echt al teveel zorgen om later. De angst is omwille van de opdracht sterk uitvergroot ;) @ Gijs, dankjewel voor je compliment. Hoe kan ik BINGO nu vergeten ;) @Marcelina, dankjewel. Ja dat lepelen, inderdaad ga het aanpassen. Wat mijn zorgen betreft, die vallen in het echt gelukkig mee ;) @Ton :lol: geen paniek ik blijf het bier koud zetten, drinken, koud zetten tot we allemaal toe zijn aan verzorging ;)

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, heel leuk, zag het voor me. Even regelen dat je goed terecht komt maar ik weet zeker dat we straks allemaal glazen vol Zwarte Kip naar binnen lepelen maar dat duurt nog heeeeeeeel lang!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Treffend verhaal, pijnlijke observaties en waarnemingen en toch eindigt het met een humoristische ondertoon. Geeft stof tot nadenken.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, Hier in de woning van mijn dochter, waar ik tijdelijk verblijf in afwachting van een rusthuis of ga ik nog zelfstandig wonen?, ligt er een fles Zwarte Kip in de ijskast. Speciaal voor mij gekocht om volgende maand mijn 81e verjaardag te vieren. Ik zal in een bloemetjesjurk door de dag dansen, ondanks dat mijn haar momenteel in een grijze uitgroeifase is beland, ik heb er genoeg van om die dure kapsalons draaiende te houden en mijn geluk zal niet op kunnen omdat het leven gewoon ook mooi kan zijn als je wat ouder bent geworden. Hou je daar aan vast en wees niet bang voor de toekomst die ongetwijfeld de juiste zal zijn voor de persoon himself. Je neemt altijd en overal jezelf mee naar toe. Is dat een rusthuis? Nou ja, wat geeft dat? Eindelijk kom je in een fase waar je vrij van conventies kunt zijn. Ik noem dat de heilige onverschilligheid. Allemaal een heel mooi weekend toegewensI. :{}

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@dreaming dankjewel. Ik was wat ongerust dat de lichte toon de dieper achterliggende gedachte, namelijk de angst om controle kwijt te raken bij vooral dementie niet tot uiting kwamen. Met jouw reactie meen ik te bespeuren dat de boodschap toch opgepakt wordt. @ coach Blavatski, dank voor uw leuke reactie dat een stuk op zich is geworden. Er zit wel voor mijn verhaal een verschil tussen rusthuis en verzorgingstehuis. Het gaat om de laatste en daar kom je alleen in terecht als je volledig afhankelijk bent. Fijn weekend :)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, hoe mooi heb je verdriet en vrolijkheid kunnen vermengen. Die Zwart Kip vind ik geweldig gevonden, wat moest ik glimlachen. Je hebt het treffend neergezet, je gevoel voor humor is van goud.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbare angst. Goed geschreven. :thumbsup: Ik vul in dat de volgende generatie andere vermaken heeft. Overigens bestaat er ook drinkadvocaat: pas nog gekocht voor mijn 93 jarige vader. ;)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dankjewel Marietje voor je compliment. Ik ben blij dat drinkadvocaat toch echt bestaat. Was al bang dat ik dingen had gezien die niet bestaan :lol:

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed beschreven. Bij deze opdracht kwam ik ook bij ongeveer hetzelfde thema uit. Blijf hopen op verandering; bij de uitvaarten gaat het er nu vaak ook heel anders aan toe dan vroeger. Het is wel te hopen dat de desbetreffende persoon dat nog mee kan beleven en niet met oordopjes in een verpleeghuis naar de Stones hoeft te luisteren. En verder hebben we natuurlijk ook de nieuwe wet over vrijwillige levensbeëindiging. Ik ging overigens bij een bekende supermarkt advocaat halen maar kon het niet vinden. Ik vroeg het dus aan iemand en die wist niet eens wat het was, niet zo gek toch?

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Leeuwin58 dankjewel voor je compliment en vermakelijke reactie. Tja die nieuwe wet is nog maar de vraag of deze er echt komt met alle formatieperikelen. Ik denk dat de bekende supermarkt het gele prutje boycot. De onwetende medewerker heeft waarschijnlijk nog geen ervaring met 'ouderen' ;) :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy (nu wel :nod: ), In lijn met de opdracht (lees ik). De angst is duidelijk en herkenbaar (edit: het is m'n dag niet: invoelbaar i.p.v. herkenbaar). Bij mijn stiefmoeder in het tehuis voert André Rieu de boventoon. Ik laat AC DC (met Bon Scott) , Black Sabbath (met Ronnie James Dio) en Van Halen (met David Lee Roth of Sammy Hagar) vastleggen ;) :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Angus, probeer vandaag eens een Rieu'tje of misschien een Richard Clayderman ( geen idee of ik dat zo goed schrijf) als het de mensen in tehuizen goed doet, wie weet is het wel echt rustgevend en helend met een beetje geluk ;). Dankjewel voor het langskomen en je duimpje. Met jouw muziekkeuze ben je in ieder geval welkom in 'mijn' verzorgingstehuis :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel, dat was mijn favoriet. Maar ik begon als klein menneke, naast m'n vader op de bank - laat opblijven :) :thumbsup: - , met Haferkamp (en die prachtige ex-vrouw van 'm.)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, ik kom er wel achter waar jouw moeder te gast is geweest. Als mijn tijd gekomen is, wil ik daar ook zitten. Géén surrogaat van de Aldi of Lidl, nee ZWARTE KIP; litergewijs!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Dos, roep maar als je zover bent dan geef ik je het adres. Het is wel in Heerlen. Nu weet ik niet of een grootgrondbezitter uit de buurt van Maastricht daar zijn laatste dagen wilt slijten omwille van de ' Zwarte Kip' ;) ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, roep maar als je zover bent dan geef ik je het adres. Het is wel in Heerlen. Nu weet ik niet of een grootgrondbezitter uit de buurt van Maastricht daar zijn laatste dagen wilt slijten omwille van de ' Zwarte Kip' ;) ;)
Overal waar Zwarte Kip gelepeld wordt.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zwarte kip doet me aan mijn oma denken, die zelf viool speelde. Ik heb er geen bezwaar tegen. Het lijkt me wel wat, een bejaardentehuis met veel schrijvers die elkaar verbaal de loef afsteken. In jouw verhaal merk ik ook een hele licht bittere noot. Die maakt het verhaal nog meer bijzonder. Zou je dit geschreven hebben zonder de freewrite methode?

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dag schrijfcoach Odile, dank uw aandacht en reactie. Ik zie zo'n tehuis wel zitten ;). Gezien het overlijden van mijn moeder drie weken geleden had ik wellicht met haar in gedachte iets geschreven dat met Alzheimer te maken heeft. Ik heb het freewriten nodig gehad om naar boven te halen waar mijn angst zit. Dat is natuurlijk niet echt de ' Zwarte Kip' etc maar het verlies van controle en het kwijtraken van jezelf zowel letterlijk als ook door het systeem waar je interecht komt. Daar zal de bittere noot in zitten.