Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#143 Te laat

Ik voel een felle zonnestraal door de spleet tussen de gordijnen op mijn slapende gezicht.
‘Dit kan niet, het is nog donker als ik moet vertrekken.’ Waar ik ook kijk, het is vijf uur in de ochtend. Hoe kan ik in ‘s hemelsnaam te weten komen hoe laat het is? De oude koekoeksklok van mijn moeder in mijn werkkamer. Het blijkt half tien.

Als een mallemolen gaan mijn hersenen draaien. Het begint te dagen. Beneden staan de elektrische auto’s van de bewoners van het blok nog aan de paal. Ik zie niemand fietsen. Ach, natuurlijk! Normaal gesproken rijden hier alleen elektrische fietsen. Die schitteren nu ook door afwezigheid.
Hoe ga ik dit oplossen? Gelukkig heb ik een makkelijke haardos. Gisteravond heb ik al gedoucht. Een heerlijke eau de parfum doet wonderen.

Het blok waar ik moet zijn is op een andere energiecentrale aangesloten. De indeling van de wijken ken ik uit mijn hoofd. De routebeschrijving voor de benenwagen is opgeslagen in mijn geheugen. Als ik binnendoor ga, kan ik de drukte in de hoofdstraten mijden.

Dit jaar heb ik geen gemakkelijke groep. Stuk voor stuk kinderen met een gebruiksaanwijzing, Katrineke de langste. Met haar achtergrond kan zij daar ook niets aan doen. Alleen voor het zangkoor en de dirigent heeft ze respect. Daar zal ze nooit verzuimen.

Hopelijk heeft één van mijn collega’s de groep aan het werk gezet.
Bezweet bereik ik de klas. Daar tref ik achtentwintig voorovergebogen hoofden aan. Het is opvallend stil, totdat er een helder stem zachtjes begint te zingen:

M'n wekker was stuk en de brug stond open
M'n band was lek dus ik moest gaan lopen
Katrineke, kom, kom
Verzin wat anders, verzin wat anders
Katrineke, kom, kom
Je bent te laat, maar waarom?

kinderliedje gezongen door de Schellebellen (gegevens niet kunnen vinden op internet)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, mijn verontschuldigingen dat ik weer zo lastig ga doen. [Ik voel een felle zonnestraal door de spleet tussen de gordijnen op mijn slapende gezicht. ‘Dit kan niet, het is nog donker als ik moet vertrekken.’ Waar ik ook kijk, het is vijf uur in de ochtend. Hoe kan ik in ‘s hemelsnaam te weten komen hoe laat het is? De oude koekoeksklok van mijn moeder in mijn werkkamer. Het blijkt half tien.] Geen aanhalingstekens als het om gedachten gaat. Hoe rijm je 'waar ik ook kijk is het vijf uur in de ochtend' - waar kijk je dan? - terwijl de klok van je moeder half tien aangeeft? En hoe rijm je dit met 'hoe kan ik weten hoe laat het is?' [Beneden staan de elektrische auto’s van de bewoners van het blok nog aan de paal. Ik zie niemand fietsen. Ach, natuurlijk! Normaal gesproken rijden hier alleen elektrische fietsen. Die schitteren nu ook door afwezigheid.] Waar is de logica tussen elektrische auto's aan een paal versus niemand zien fietsen versus hier rijden alleen elektrische fietsen versus die er niet zijn? Het ontsnapt mij. Oplossen versus haardos, douchen, eau de parfum? Het spijt me, ook dit ontsnapt me. [Katrineke de langste. Met haar achtergrond kan zij daar ook niets aan doen.] Wat heeft lengte te maken met een achtergrond waar zij niets aan kan doen? Prachtig kinderliedje, maar Katrineke is toch een van de kinderen in de klas? De docente(e) komt toch te laat? Ik vind je tekst chaotisch.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Conny, na twee keer lezen sluit ik me aan bij Mili. Bijvoorbeeld: die zonnestraal mag dan wel door een spleet tussen de gordijnen doorvallen, maar voelen doe jij dat niet. Jij voelt enkel de zonnestraal. [Waar ik ook kijk, het is vijf uur in de ochtend. Hoe kan ik in ‘s hemelsnaam te weten komen hoe laat het is?] Een vreemde zin. Alle klokken geven toch aan dat het vijf uur is.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili en @Dos, al zucht ik diep, ik geef jullie helemaal gelijk. Mili ik ben blij met je uitgebreide reactie (terwijl jij natuurlijk door Jitzak genoeg aan je hoofd hebt). In mijn schrappen ben ik te drastisch aan het werk geweest. In mijn hoofd klopt het verhaal.Ik waardeer jullie eerlijkheid zeer. Deze keer ontbreekt me de energie om te gaan herschrijven, maar ik zal wel alle feedback ter harte nemen. @alle schrijfvrienden: ik blijf volledig openstaan voor feedback, ook al reageer ik niet.( Mijn lichaam is een andere strijd aan het voeren.) Fijne zondag, Connir

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, klinkt niet goed, je lage energieniveau en een lichaam dat niet doet wat jij wil. Wens je van harte alle beterschap. *** bloemetjes ***

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste ccschart, Allereerst sterkte en beterschap. Mooi hoe je het tijdloze kinderliedje het slotakkoord laat geven. Dank je wel daarvoor. De feedback van Mili en Dos is al vrij uitgebreid. Ik sluit mij daarbij aan en spreek de hoop uit dat ik een volgende maal dat ik coach, mag genieten van je beeldende teksten. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De stroom is dus om 5 uur uitgevallen. De koekoeksklok had de juiste tijd. Die routebeschrijving voor de benenwagen opgeslagen in je geheugen. Goed gevonden, ook het slot met het kinderliedje. Het was een leuk verhaal, Connie. Ik wens je een goede, wat-rustig-aan periode en uiteindelijk van harte beterschap. Vriendelijke groet, Riny

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterkte Connie, ik vind het knap dat je blijft schrijven en ik hoop dat je er plezier aan beleefd. Ik lees je graag.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Connie wat vervelend te lezen dat het lichamelijk niet goed met je gaat! Heel veel sterkte. Wat je verhaal betreft sluit ik me aan bij mijn voorgangers. Ik vind het zeker wel een leuk verhaal. Nogmaals sterkte en hopelijk heb je genoeg energie om je snel weer te lezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@allen, dank jullie wel voor de lieve reacties. Ook bij mijn huiswerk voor de cursus die ik volg ontbreekt mij de creativiteit. Maar ik weet dat op zeker moment het licht weer zal schijnen. In de loop van de jaren heb ik geduld leren betrachten. En dan ben ik er weer. Geniet van de zon, Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, klinkt niet goed, je lage energieniveau en een lichaam dat niet doet wat jij wil. Wens je van harte alle beterschap. *** bloemetjes ***
@Mili, zie ook mijn vorige reactie. Dank je wel voor de bloemen! Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste ccschart, Allereerst sterkte en beterschap. Mooi hoe je het tijdloze kinderliedje het slotakkoord laat geven. Dank je wel daarvoor. De feedback van Mili en Dos is al vrij uitgebreid. Ik sluit mij daarbij aan en spreek de hoop uit dat ik een volgende maal dat ik coach, mag genieten van je beeldende teksten. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna
@schrijfcoach Inanna, Dank voor je goede wensen. Ik had vorige week heel veel zin in de opdracht. Mijn creativiteit heeft me in de steek gelaten. Je kent Katrineke blijkbaar?! Ik hoop je een volgende keer te verrassen, hoewel ik nog maar een beginner ben. Vriendelijke groet, Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blijf schrijven Connie en omdat mijn strijd net gestreden is wens ik je rust en compassie.
@maddbrug, ik ben blij dat jij weer uit je strijd bent gekomen. Hoewel de mijne van heel andere orde is, koester ik je meelevende wensen. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie wat vervelend te lezen dat het lichamelijk niet goed met je gaat! Heel veel sterkte. Wat je verhaal betreft sluit ik me aan bij mijn voorgangers. Ik vind het zeker wel een leuk verhaal. Nogmaals sterkte en hopelijk heb je genoeg energie om je snel weer te lezen.
Dank je Nancy. Jij hebt ondanks heel verdrietige omstandigheden, toch bij iedereen feedback gegeven. Dat is sterk. Dank voor je reactie op 'mijn creatie'. Groet, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, je verhaal is (misschien te) compact geschreven, maar voor mij is het duidelijk wat er speelt: Eerst de vervreemding: het is licht en alle elektrische klokken staan op 5 uur. De ouderwetse koekoeksklok werkt nog wel. De lege straat nu zelfs fietsen electriciteit nodig hebben. Dan het te laat komen in een volle klas. Je beschrijft die situatie beeldend en leuk met het afsluitende versje. De lange gebruiksaanwijzing > het dossier komt mij (met mijn onderwijsachtergrond) maar al te bekend voor. Graag gelezen en ook ik wens je sterkte.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@nelschrijft, dank je wel voor deze opsteker. Ik moet nu even de tijd nemen, maar ik kom terug met eigen inbreng. Tot die tijd blijf ik leren van het werk van anderen. Groet Connie

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, Met veel plezier je verhaal gelezen. Ik ben niet "van dienst" in deze schrijfopdracht en was een paar dagen in een soort klooster op de Veluwe, vandaar dat ik wat laat reageer. Mijn klein gedichtje kan je misschien kracht geven: Ik ben als het ranke riet, ik beef mij iedere tegenwind en buig mij diep maar breken doe ik niet. :{}

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, was het een goede week in het klooster? Je gedichtje komt binnen. Heb het bij mijn bijzondere teksten gezet. Meedoen op SOL is soms een beetje teveel, mawr het is zo ontzettend fijn om te doen. Dank je wel, Groet, Connie

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, het was een eerste prijs van een schrijfwedstrijd, een verblijf voor twee personen; het was een speciale ervaring, zoveel "kluizenaars" onder één dak. Mijn vriendin en ik zijn met alle egards ontvangen en we mochten de ceremonies in de tempel bijwonen. De omgeving was prachtig, bossen, bloemen, vlinders, rust en eenvoud. Ik heb respect voor alle religies, maar voelde me toch niet zo thuis tussen al die mantra's en stippen op het voorhoofd. Eén bepaalde monnik in India en die iedere keer weer reïncarneert wordt sterk aanbeden. Persoonlijk denk ik (wat een hoogmoed :( ) dat ik de fase van de uiterlijke God achter me heb liggen, hoewel, ik moet zeggen, het aanbidden van een beeld is een aanlokkelijke valkuil. Je hoeft het zelf niet meer te doen, het wroeten en zoeken. Men neemt je bij de hand en leidt je naar hun panorama. :o