Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 143 Zwart

De bliksem slaat in en de opname van “De wereld draait door” valt stil. Een donkerte daalt neer over het huis. Zelfs de straatlantaarns hebben het opgegeven. ‘Typisch.’ Op de tast vind ik de zaklamp op zijn vaste plaats, loop ermee naar het kastje en hoop. Er gebeurt niets. Of liever, er gebeurt van alles in mijn hoofd maar niet in huis. Alsof ook mijn hersenen een kortsluiting hebben ondergaan. Hoe lang zal dit duren? Dat ik morgenvroeg mijn portie cafeïne moet missen is pech. Als ik dat fragment … Godver. De deadline is morgen. Een kortverhaal, met als onderwerp ‘De kluizenaar.’ Dubbelshit. Ik had het vandaag al moeten doorsturen, maar ik was niet tevreden met de uitwerking en wilde er een nachtje over slapen. Kaarsen in alle maten en kleuren zet ik in een lijn voor mij op tafel. Lucifers vind ik in de keuken. Ik grabbel naar papier, vind een pen en begin te schrijven vanuit mijn geheugen. Behalve de wind die de takken onrustig in beweging brengt, is het enige geluid dat van mijn pen die over papier schuift. Af en toe staar ik in het licht van de vlammen om dan weer fanatiek verder te schrijven. Het lukt me beter in deze sfeer, constateer ik bij het lezen van de eerste zinnen. Een half uur later lees ik mijn eindresultaat. ‘Tijd voor een kopje thee.’ Ik sta op en vul een waterketel met de zaklamp tegen de muur geplaatst. Gas werkt nog. In afwachting vul ik een mok met een theebuiltje. Ik ga aan tafel zitten en laat mijn hoofd op mijn armen rusten. Een gefluit haalt me uit mijn slaap en ik spring op. Takken zwiepen hard tegen het raam. Het onweer roffelt tegen het dak, druppels glijden langs de binnenkant van het raam. De omgeving komt me bekend voor en ook weer niet. Ik ga naar het houtvuur om mijn handen te warmen en haal de ketel van de haak. Enkele kaarsen liggen ongebruikt naast de haard. Een droom van een leven dat ik onlangs heb opgegeven. Ik voel me hierboven goed. Zonder internet of elektriciteit, zoals het een kluizenaar betaamt.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
leeghoofd, Ja, twee opdrachten ineen. Leuk gedaan. Let op je formuleringen/woordbetekenis:
staar ik in het licht van de vlammen
staren is de ogen op een punt richten zonder iets te zien (Vandale). licht vd vlammen is dubbel - 'kijk ik naar de vlammen'
Het onweer roffelt tegen het dak
niet het onweer (de donder en bliksem) maar de regen roffelt.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat verrassend deze mix met de kluizenaar. Halverwege de tekst merkte ik wel dat ik wat ' moe' werd, dacht even wanneer wordt het nou spannend, waar blijft de clou. Je clou is echter zo leuk dat dit gevoel snel vergeten is. Het roffelen viel mij ook op, dat klopt niet. Ik heb genoten.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel leuk, je kunt inderdaad prima verder leven zonder stroom met papier, een pen en gas!!! Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met: Druppels glijden langs de binnenkant van het raam - dacht ik dat is de waterdamp van de fluitende ketel. Je was in slaap gevallen en droomde... 'Leeghoofd', een heel leuk verhaal en je hebt het sfeervol geschreven. Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Leeghoofd, IJZERSTERK! :thumbsup: Vooral de wending van 2e naar 3e alinea, geweldig! Verder ook lekker naturel geschreven, je ziet het voor je! Heel mooi verhaal, met mooie boodschap, die ik elders ook al zag; van de nood een deugd maken. En dan die mix met de vorige opdracht. Erg leuk!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@leeghoofd, mijn eerste reactie was net als die van Maddbrug: bepaald geen leeg hoofd. Dan komt stilletjes de vorige opdracht erbij met een fantastisch slot. Mijn complimenten. Groet Connie

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Leeghoofd, Je bracht mij kort op het verkeerde been, tot ik de reacties van de anderen las. En ja, je hebt op een mooie manier twee opdrachten in één verwerkt. Enkele suggesties [ De bliksem slaat in en de opname van “De wereld draait door” valt stil.] Door het woord opname raakte in kort in de war. Het eerste beeld dat ik voor me zag was een studio. 'Uitzending' is beter op zijn plaats. [... is het enige geluid dat van mijn pen die over papier schuift.] Bewuste keuze 'schuift'? Bij schuiven heb ik een associatie van 'traag, moeite'. Lees ik verder dan voelt het eerder dat het totaal geen moeite koste het verhaal te schrijven, dat de pen in een vloeiende beweging over het papier gleed. [Ik voel me hierboven goed. Zonder internet of elektriciteit, zoals het een kluizenaar betaamt. ] Ik heb een lichte twijfel of de zin 'Zonder internet ...' nodig is. De zin 'Ik voel me hierboven goed.' vind ik krachtig in eenvoud. Dank je wel voor je uitwerking(en). Hartelijke groet, schrijfcoach Inanna