Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 143 Black Out

De afstand heb ik slecht ingeschat en ik knal tegen de liftdeur aan. Een vrouw die eveneens wacht, trekt haar wenkbrauw omhoog, zet een stapje opzij en klemt haar tas tegen zich aan. Haar ogen volgen het verspringend licht boven de deur. Tussen mijn oogleden merk ik schouderlang haar en een welgevormd lichaam. Ze moet mijn blik voelen. Ik onderga met een prettig gevoel hoe haar ogen mijn lichaam opnemen, tot ze me recht aankijkt en knippert. Ze doet me aan iemand denken, maar mijn hersenen weigeren dienst. Dat ik lichtjes beschonken ben, kan er misschien aan bijdragen. De liftdeur glijdt geluidloos open. Ze aarzelt. ‘Na u,’ zeg ik. Een boer kan ik niet inhouden. ‘Excuseer, het zal niet meer gebeuren.’ Ze snuift hoorbaar. ‘Als je het maar laat. Komt er nog wat van?’ Met haar hand op een knop, wacht ze af tot ik in beweging kom. Ik stap in en verplaats me naar de achterwand. ‘Welke etage moet je zijn?’ ‘Zesde, alsjeblieft.’ Ik voel me plots doodmoe. Ze leunt tegen de zijkant en staart me aan. ‘Het zijn mijn zaken niet, maar waarom drink je?’ Ik haal mijn schouders op. ‘Om te vergeten,’ antwoord ik. Weer die wenkbrauw. In de stilte ontspant haar lichaam, haar handtas hangt nu los over haar schouder. ‘Je doet me aan iemand denken,’ zeg ik onbeholpen. Ik strek mijn arm en wil haar aanraken. Ze verkrampt, mijn hand valt terug. ‘Nogmaals sorry.’ Ik voel tranen komen en draai me van haar weg. Een dronken, huilende man is niet om aan te zien. ‘Aan wie?’ Waarom vraagt ze dat. Al een jaar probeer ik te vergeten. ‘De vrouw die me op de man af gevraagd heeft wat ik wilde. Een stoeipartij of iets waardevols. Achteraf bekeken, is de liefde uit mijn handen geglipt.’ ‘Dus, het wás liefde?’ Haar hand rust op mijn schouder. Ik knik, haar warmte doet me goed. De lift komt tot stilstand. ‘Ik moet er ook uit. Mijn zoontje is drie maanden. Als je wil, mag je hem zien,’ zegt ze zachtjes. Mijn hoofd schiet overeind.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Ja, met kop en staart, beeldend geschreven. dit vind ik overbodig:
Een dronken, huilende man is niet om aan te zien.
'trekt haar wenkbrauw omhoog' - 1 wenkbrauw?

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie, mooi verhaal, je nam me mee. Ik had in het begin niet door dat het om een man ging omdat het van jou komt en ik denk dat jij een vrouw bent. Maar de schrijver hoeft niet in het verhaal te zitten natuurlijk. Maar ach, het had ook een vrouw mogen zijn, dat was een leuke twist geweest. Wat ik lastig vond is de zin 'Waarom vraagt ze dat', hij begon toch? Maar het kan een gedachte zijn, kan ook weg wat mij betreft. De afsluiting vind ik persoonlijk vreemd want waarom zou je een dronken man meenemen om je 3 maanden oude kindje te zien?

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, fijn dat je het graag las! Janp, Ik schreef, schrapte en schreef uiteindelijk jouw aangehaalde zin opnieuw. Het zich wegdraaien vd vrouw moet idd voldoende zijn om zijn gêne uit te drukken. Die ene wenkbrauw, er zouden mensen zijn die het kunnen, slechts één omhoog halen ;) Dank voor je reactie! i-Kat, haha, het kan al eens gebeuren dat je in het hoofd van het andere geslacht duikt, of dan toch poging doet tot. 'Waarom vraagt ze dat' heb ik zonder vraagteken geplaatst, omdat het idd een innerlijke beschouwing betreft, zo van ,waarom vraagt ze het, het zijn toch haar zaken niet, waarom die vrouwelijke nieuwsgierigheid? ;) En toch beantwoordt hij de vraag! Klaarblijkelijk te weinig en/of te subtiele hints. * Ze knippert met de ogen (versus mijn in eerste versie maar dan geschrapte zin wegens te veel woorden en te snel overduidelijk ... tot ze me recht aankijkt. Ik heb de indruk dat er een schokje door haar heen gaat) * Ze doet me aan iemand denken ... * Ze verkrampt (niet alleen uit ongemak bij een dronken man, maar ook een slechte herinnering?) * haar expliciete vraag 'Dus, het was liefde?' * Mijn hoofd schiet overeind. (Een plotse vlaag van herkenning?) Wie is de vrouw dan, en belangrijker, van wie is het kind, denk je? Bedankt voor het lezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, in wezen is de liftvrouw net zo kordaat als hp's verloren gegane liefde. Ze stelt nogal impertinente vragen aan een onbekende zoals 'waarom drink je'. Om die onverlaten boer moest ik lachen, en ook om zijn antwoord. Ik vond je tekst heel prettig lezen hoewel de ontknoping mij ietwat bevreemdend overkwam.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit was even Marlie in mannenkleren. Je had me aanvankelijk op een dwaalspoor gezet. Bij de laatste alinea begon er bij mij een lichtje te branden. Dat is de papa. Leuk verhaal en met plezier gelezen. Even schrijf technisch - ik weet ook nog niet hoe dat moet - ik vond die man vrouwelijk overkomen, ondanks het boeren. Komt dat misschien doordat ik een vrouw verwachtte omdat het door jou geschreven is. Mindf*ck dus?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marlie; dus het was inderdaad liefde, geweldig, die ontknoping! Ik moest alleen wel 2x lezen voor ik hem snapte, maar zeer de moeite waard; was geen straf om 2x te lezen! Ik had ook het gevoel of ik erbij stond, maar gelukkig was dat niet zo, dan had dat gesprek een volstrekt andere wending gekregen. Heel mooi verhaal, Marlie! Ontroerend, ook. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlie, verrassend die ontknoping: een jaar geleden en zoontje van 3 maanden. Zelf veel bezig met schrappen: is het stukje 'Haar ogen volgen het verspringend licht boven de deur. Tussen mijn oogleden merk ik schouderlang haar en een welgevormd lichaam. Ze moet mijn blik voelen. Ik onderga met een prettig gevoel hoe haar ogen mijn lichaam opnemen, tot ze me recht aankijkt en knippert.' ook weg te laten? Terugdenkend aan een tip van Willemina: voegt het iets toe voor de lezer? Het gaat je goed af je verplaatsen in een manspersoon. Graag gelezen,Connie

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Marlie, Verrassende ontknoping. Hoewel de vraag 'Is haar zoontje alleen thuis?' direct in mij opkwam. Probeer iets meer aandacht te schenken aan de functie van woorden. [De afstand heb ik slecht ingeschat en ik knal tegen de liftdeur aan. Een vrouw die eveneens wacht, trekt haar wenkbrauw omhoog, ...] 'Eveneens' is overbodig. En uit je tekst komt al naar voren dat ze op de lift wacht. Een vrouw trekt haar wenkbrauw omhoog, zet een stap opzij en klemt haar tas tegen zich aan. [Tussen mijn oogleden merk ik schouderlang haar en een welgevormd lichaam. Ze moet mijn blik voelen. Ik onderga met een prettig gevoel hoe haar ogen mijn lichaam opnemen, tot ze me recht aankijkt en knippert.] een overweging is in dit deel dichter bij je hp te blijven. Dat zijn ogen haar lichaam glijden, dat ze hem aan iemand doet denken. Met een glimlach gelezen. Dank je wel voor je uitwerking. hartelijke groeten, Schrijfcoach Inanna

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Riny en Ton, dank voor jullie reacties. De vrouw komt bij de lezer impertinent over want de lezer zit onder de huid vd man. Voor haar is hij niet onbekend, maar dat weten wij niet hé! Ze zegt wel 'het zijn mijn zaken niet' maar de vrouwelijke nieuwsgierigheid ... Dank je Connie. Die zinnen zouden kunnen weggelaten worden, maar niet de laatste 'Ik onderga ... enz' Zoals in #4 uitgelegd, moet ze wel knipperen, of dan toch een andere reactie uiten. Dank Inanna, Eveneens kan idd weg. Je gaat niet naar de lift als je er niet moet zijn. De zin die je voorstelt staat al geschreven. Je bedoelt 'Ze moet mijn blik voelen' weglaten. Ze zet eerst de stap opzij, alvorens hem op te nemen. Ergens wil ik haar de eerste oogopslag laten maken. Zij herkent, hij niet. Ik denk erover na. Dank voor je fb.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi liftverhaal met een verrassend einde. heerlijk om daar in mee te gaan. Ja, mijn dochter kan één wenkbrauw optrekken, ondanks veel oefenen lukt het me niet... ik mis duidelijk een spiertje ;-). Ik kan het niet, de papa ook niet. Héél graag gelezen en herlezen. :unibrow: :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het begin liep wat stroef omdat we als lezer middenin een scene vallen. Ik houd daar wel van alleen miste ik hier de betekenis van de zin: Tussen mijn oogleden merk ik... en daardoor kreeg ik de scene niet helemaal duidelijk voor ogen. Misschien: Mijn ogen zien schouderlang haar en een goedgevormd lichaam? Een goed opgebouwd verhaal met spanning en een duidelijke clou :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, Een verhaal met een happy-end, daar hou ik van. Ik moest het wel twee keer lezen alvorens de clou te pakken te krijgen. Zit vernuftig in elkaar. Mooi. Graag gelezen, ondanks het boertje en de optrekkende wenkbrauw. Nog een fijne zondag toegewenst. :o