Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#143 Mevrouw Connie

Tijdens het derde lesuur – maatschappijleer - mevrouw Connie, viel de Tl-verlichting uit. Voorspelbaar; een-vijfde joelde, drie-vijfde zweeg en een-vijfde deel lachte toen ik zei: “Hé, mevrouw Connie, uw wietlamp trekt alle stroom uit de school.” Deze grap hoort in een context. Na schooltijd blowden we altijd in het plantsoentje achter de school. We bewaarden om de beurt een zakje wiet in ons etui en meestal had Sebastiaan een transistorradiootje bij zich. De dag ervoor roken we wietlucht nog voor we er waren. Daar stond onze docent Nederlands en maatschappijleer in beige pantalon en tweed vestje, een jointje in haar hand. Mevrouw Connie oogde nerveus en verloor in een keer al ons respect toen ze zei: “Weet je, ga maar. Ga maar naar huis, allemaal, of eh… ga maar gewoon.” “Heeeeee,” zeiden we en de high-fives vlogen om onze oren. We renden het lokaal uit, struikelend over tassen, elkaar duwend en deels per ongeluk schoppend. In de gang botste ik tegen Sebastiaan. “He,” zei hij verrast. “Jij bent vroeg.” “Ja, Connie liet ons gaan. Gaan we?” Hij sloeg zijn arm om me heen. “Jij hebt het, toch?” Ik rommelde in mijn ‘Lastpak’ tussen boterhammen, schriften en rommel naar mijn etui. Maar daarin alleen Bic pennen, markeerstiften en HB potloden, geen groen zakje. Shit, in de haast er natuurlijk uitgevallen. Ik liep terug, en bedacht me even dat alle bijdehante grappen verdwijnen als er geen publiek meer is. Mevrouw Connie keek me verstrooid aan. “Iets vergeten,” mompelde ik. Ze knikte en haalde een hand door haar haar. In een flits zag ik hoe een pluk haar ter dikte van een kleuterstaartje op de grond dwarrelde. Als versteend keek ik ernaar en als bevroren volgde zij mijn blik. “Beetje haaruitval,” zei ze. “Pak je wiet maar. Tot morgen.” Ze knipoogde. De volgende morgen was het vijfde lesuur – Nederlands – mevrouw Connie uitgevallen. De morgen daarna ook.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het voelde alsof ik knock-out geslagen werd, en dat betekent dat ik de opbouw van je verhaal heel erg goed vind. Laatste stuk mooi ingetogen gehouden.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi authentiek verhaal, kathinka :thumbsup: Alleen de onderstaande zin kan ik niet plaatsen.
Het duurde niet lang of ook Sipke’s groepje begon te grinniken en zelfs de stillen konden een lachje niet onderdrukken.
(Oh ja, volgende keer wel binnen de woordenlimiet blijven :mad: :) )

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal, goed geschreven ook. Maar naar mijn smaak wel wat veel details. Zijn ze allemaal nodig?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kathinka Kreeberg, Leuk verhaal, sfeer goed opgeroepen. Het kan denk ik nog echter als je de details doseert en het bij tonen laat. Een vermelding als dit:
Er gebeurde precies wat iedere puberexpert en antropoloog kan aannemen;
is wat mij betreft niet bevorderlijk voor de fictionele droom. Laat alleen zien wat de pubers doen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Kathinka, Wat een heftig verhaal, met een knock-out aan het slot. De schoolsfeer goed beschreven, misschien inderdaad wat minder details, maar toch leest het wel prettig. Mevrouw Connie maakt juist een prettige eigentijdse indruk, door ook te blowen net als de leerlingen, maar de reden waarom had ik niet zien aankomen! Ik ben onder de indruk, Kathinka! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Kathinka, mooi verhaal. Ik wacht je nieuwe versie af, omdat ik ook denk dat 'minder meer is'. Groet Connie (zonder wiet :rolleyes:

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Kathinka, Wat een prachtige uitwerking. Goed opgebouwd en inderdaad, zoals anderen het al aangaven, een knock out op het einde. Respect. Je hebt al een aantal goede tips gekregen (verwijderen zinnen, inkorten). Mocht je willen herschrijven, wil je dan naar de functie van woorden kijken? [ Het was tijdens het derde lesuur – maatschappijleer - mevrouw Connie, dat plotseling de Tl-verlichting uitviel.] 'plotseling' = overbodig. uitvallen heeft het plotselinge al in zich. [We hadden mevrouw Connie namelijk betrapt toen ze een jointje aan het roken was op het schoolplein. ] 'namelijk' is overbodig. Je zin is al krachtig genoeg zonder 'namelijk'. Misschien dat het aan mijn leeftijd ligt, de volgende zin begrijp ik niet. In het bijzonder Eastpak, lastpak. [voor de zekerheid opende ik mijn Eastpak (maar dan Lastpak)] De alinea 'Ik liep het lokaal in ... ' is beeldend geschreven. Met weinig woorden vertel je heel veel.. [De volgende morgen was het vijfde lesuur – Nederlands – mevrouw Connie uitgevallen.] Geeft, gaf mevrouw Connie èn maatschappijleer en Nederlands? Dank je wel voor je uitwerking. Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Angus: ik heb die zin er nu uitgelaten, maar ik bedoelde dat zelfs het concurrentengroepje een beetje moest lachen. Ik zit nog iets boven het limiet! @ Nancy: dank je wel! Hopelijk zijn er nu genoeg details uit.. @ Ton: bedankt! Dat is een mooi compliment @ i-Kat: het had wel gebeurd kunnen zijn, maar ik heb alles door elkaar gehusseld en er drie keer uitval bij verzonnen. Wel heel tof dat het overkwam alsof het echt zo gebeurd is! @ Connie: ik schrok een beetje toen ik je naam hier zag! Gelukkig zonder wiet, en vooral zonder die reden. Dank voor het compliment. @ Inanna: dank!! Ik heb er nu zoveel mogelijk uitgelaten. Mevrouw Connie gaf inderdaad twee vakken, ik heb dat nu duidelijker gemaakt. Van Eastpak rugzakken maakten we altijd Lastpak door de twee streepjes van de E met een edding weg te kleuren. Ik weet niet of pubers dat nu nog doen eigenlijk :)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@kathinka, mooi resultaat deze nieuwe versie. Leest vlot en houdt de spanning vast. Complimenten, Groet Connie

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Kathinka, Mooie aanpassingen. Geen idee of pubers dat nog steeds doen. Ik kan het wel aan een aantal pubers vragen. Je tekst is echt krachtiger geworden. Complimenten, Hartelijke groeten, Schrijfcoach Inanna

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mevrouw Connie en wiet. Een tweeling die je na het lezen van dit verhaal niet snel vergeet. Een spannend verhaal met op het laatst een schok.