Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 143 - Een verhaaltje van niks

# 143 – Een verhaaltje van niks… Geen stroom: geen telefoon, geen pc, geen muziek, geen warme koffie; nou ja, als het lampje van binnen maar brandt. Met pen en papier op de bank, gehuld in plaid met koude ‘gold’ koffie van Nescafé in haar buurt, start Ineke met haar gepieker - hoe dat stukje nu aan te pakken. Veel medeschrijvers hebben een fantasie van jewelste, hoe kan zij … ; enfin, er zal een stukje komen, hoe dan ook. Wat een geluk dat haar laatste aanwijzingen waren: geen gepraat, geen ge-vertel en niet zoveel denken en niet zo uitbreiden. Nu de stroom is uitgevallen valt er niets te praten, geen e-mail en geen fb. De radio zwijgt. Ook geen cd afspelen, dat is wel vervelend. Doe dan maar net of je de muziek hoort. Ze heeft het geprobeerd, maar dan lukt het schrijven niet. Je bent een zeurpiet, neem een stroopwafel. Haha, niemand die dat zegt; dus geen aanhalingstekens. Een koude stroopwafel is niet zo lekker. Wacht, dat ouderwetse theelichtje – waxinelichtjes zijn er nog wel en een schoteltje wat tegen de hitte kan ook. Ziezo, dat is gelukt. Ze probeert verder te schrijven, pakt haar pen en neuriet... Neuriën en schrijven tegelijk? Nee, die twee gaan niet samen, dat wordt helemaal niks. De openhaard aanmaken met zo’n supermarkt blok? Why not. Weldra vlammen de vlammetjes. Het is best aangenaam om daar zo vlak voor te zitten en ook wel behaaglijk. Die hersenen van haar, het fantaseren ging vroeger toch veel makkelijker. Op school hoorde ze bij de besten van de klas met opstellen. Waarom kost het nu zoveel moeite? Die fantasiehersenen van haar hebben jaren op slot gezeten; er moesten zoveel andere dingen gebeuren. Fantaseren en schrijven was not done; stel je voor! Een warme gloed bestrijkt haar gezicht, dan valt ze in slaap.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Riny, Ik zie dit zo voor mij. Een dag niets en gelijktijdig gebeurt er ongelooflijk veel in het hoofd van Ineke. Geen wonder dat ze uitgeput in slaap valt. Suggestie: [Ze probeert verder te schrijven en neuriet: mm – mmm-mm… Gatsie, nee dat kan echt niet, dat wordt helemaal niks.] De zin 'Gatsie ...' vertelt dat ze een verhaal of woorden gevormd heeft. Wellicht nog in haar hoofd. Een overweging is dichter bij de poging, het proberen te blijven. Ze pakt haar potlood en neuriet ... Op deze manier is het iets actiever. Dank je wel. Hartelijke groeten, Schrijfcoach Inanna

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen Riny, soms moet je niet echt fantaseren maar gewoon vertellen, nietwaar? Dan volgen de speciale kronkels vanzelf en heb je toch een verhaal. :)

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, geweldig hoe je de feedback van vorige week gebruikt in deze niet aaledaagse opdracht. Wat mij betreft helemaal geslaagd deze gedachtenspinsels. :thumbsup: Mijn (kleine zeurpuntje): ik zou achter de 'vlammetjes' een punt zetten. De volgende zin wordt dan sterker doordat er geen opsomming plaatsvindt (en...en...). Maar slechts mijn mening. Was heel fijn te lezen, ik zat er bij (lekker die stroopwafel). Groet Connie

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, weer een heerlijk kabbelend verhaaltje van jouw hand. En inderdaad, zoals @Connie zegt, je hebt er feedback bij betrokken. Geeft je enthousiasme voor het schrijven weer. Vlammen de vlammetjes? Suggestie: Gloeien de vlammetjes op? [Die fantasiehersenen van haar hebben jaren op slot gezeten; er moesten zoveel andere dingen gebeuren.] Hier ligt een heel leven in besloten.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, het lijkt wel of je hart vertelt, gewoon van, ja en nu, wat moet ik ermee? Daarom is het een puur verhaal geworden. Het is zoals het is. En daarom mooi.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Een verhaaltje van 'heel wat' en niet van niks. Mooi verteld en geschreven. En de weekopdracht er ook nog uiterst subtiel in verweven. :thumbsup: .

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Inanna, ... dank voor je duidelijke reactie. Ze pakt haar potlood en neuriet ... Dat is inderdaad actiever.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ... dankjewel voor je feedback. Ja, die vlammetjes vlogen er ook zo maar uit. Fijn dat je de stroopwafel lekker vond; nauwe banden met Gouda, dan krijg je dat.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ... het was me je opdracht wel. Je wilt een stukje schrijven en dan valt de elektriciteit uit. Ja, ik vind schrijven leuk - maar dat fantaseren... Uit je laatste regels blijkt dat je het goed begrepen hebt. Schrijven zet veel in beweging. Dankjewel, Mili.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je nam me mee, met plezier gelezen! Freewriting kan erg helpen bij het in gang zetten van je fantasie. Dat moet je tenminste een kwartier doen heb ik me laten vertellen. Je hersenen hebben even tijd nodig om in die modus te komen (rechterhersenhelft!).

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, ... dat stukje Freewriting heeft me in de mood gebracht van: nu of nooit! Ik ben al vrijer geworden met schrijven en antwoorden geven, dat is een ding wat zeker is. Fijn dat je mijn stukje met plezier gelezen hebt. Je rechterhersenhelft is dat niet je babbelbox? Victor Lamme. Ik zal weer eens op zoek gaan naar zijn boek. Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, wat een leuke uitwerking van de opdracht! Ik vind de titel dan ook niet van toepassing! Het kabbelt inderdaad lekker door, met mij als lezer op de eerste rij, zelfs Ineke's gedachten krijg ik heel natuurlijk mee! En met en stroopwafeltje en een open haard bij zulke noeste schrijfarbeid - zo verweven met onze SOL-activiteiten - zouden mijn luikjes ook snel dichtvallen. Heb je met veel plezier gelezen, Riny!

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Ton, dankjewel voor je vriendelijke woorden. Maar nu even over de titel: Ineke heeft haar verhaaltje niet afgekregen... haar verhaaltje werd helemaal niks. (Toen heb ik het maar ingestuurd; je bent Soller, :) ;) ja of nee.)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Riny, geweldig. Je mag dan wel denken dat je fantasie op slot zit maar je originaliteit zeker niet. De feedback verwerken in je verhaal, erg leuk. Een goed en vermakelijk verhaal. Hier heb ik echt van genoten. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een recht uit het hart en het hoofd verhaal Riny. Een free-writing waarmee je de uitdaging vd opdracht aangaat, en voor mij heel goed hebt uitgewerkt! :nod: Gedachten, kopje koude koffie, lekker wafeltje, kaarsje, haardje ... Tot je erbij in slaap valt. En hoe dat, Inekes verhaaltje werd helemaal niks? Je hebt het toch klaar gekregen! :thumbsup: Grappig vind ik ... een fantasie van jewelste. Neem dat niet altijd aan Riny. Er is een verschil tussen fantasie hebben en deze goed kunnen uitschrijven. Als ik je lees bij die opstellen op school, herken ik mezelf er heel goed in. Ik was verzot op opstellen maken van drie of vier pagina's lang. En de fantasie die ik toen had,, stom hé, dat dat verdwijnt met ouder worden! Dingetje: '... start Ineke met haar gepieker.' Piekeren kent geen startpunt, zoals je ook niet zou schrijven 'ik stop met piekeren.' ... piekert Ineke ... enz

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, ... dankjewel. Ja, die fantasie, ik heb er nu goede hoop op dat het wel komt. Je vertelde, dat je moeder is overleden. Gecondoleerd met dit verlies; ik weet hoe vreemd dat voelt.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ... dankjewel. Je maakt me blij. Die opstellen, ik kreeg vaak te horen: Blijf bij je onderwerp, niet zo'n lange inleiding. Houd het hele verhaal in evenwicht en geen stijl Tante Betje. Ik heb hier nog moeten vragen wat dat was. Dank voor het 'piekeren'. Je hebt helemaal gelijk. ;) vooral wat ouder worden betreft.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat kan er allemaal niet gebeuren als de stroom uitvalt, Riny. Jullie maakten er een gezellig schrijfuurtje van, begrijp ik, waarbij je Ineke goed hebt geobserveerd. Daardoor heb je een levensecht verhaaltje kunnen creëren. Fantasie is leuk, maar niet altijd nodig, zo blijkt wel. Jammer dat het Ineke niet is gelukt, maar volgende keer beter, toch?

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, ...dankjewel. Terug naar de bron, ja dat gebeurt wel eens en dan is het fijn dat dat kan. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Jules, ... wat er al niet kan gebeuren bij uitval van elektriciteit. Het is geweldig om al deze verschillende verhalen te lezen. Schrijven en lezen zet je hersenpan in beweging. Vanavond bij Spoorloos een aan de drugs verslaafde vader gezien, die met afkicken begon toen hij van Rutger Kopland: 'Sla in september' in de gevangenis las. Daarna is hij op zoek gegaan naar zijn zoon. Ik was even van 't padje... Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, je bent een pure vertelster. :) En daar bedoel ik mee dat je verhaaltjes zo puur zijn. Klein dingetje: '... een schoteltje wat tegen de hitte kan ...' -> '... dat tegen de hitte kan ...' En ik zou persoonlijk de laatste zin op een nieuwe regel beginnen. Graag gelezen Riny!

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Elyse, ... zo'n compliment doet me goed. Je feedback m.b.t schoteltje. Helemaal waar; laatst nog over gelezen.