Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#143 Stilleven

Met een typisch digitaal piepje vertelt de tik-klok me dat het 17u37 is. Weer meer dan een uur overgewerkt, zonder vergoeding. Zoals gewoonlijk slenter ik naar het bushalteplein. Honderden mensen die in alle richtingen door en achter elkaar stappen. Op de achtergrond - en voorgrond - het geluid van het drukke verkeer, fietsers die bellen, getoeter, mensen die roepen naar elkaar dat ze plaats moeten maken; hier en daar een hond die blaft. De voetgangers – al dan niet draadloos verbonden met hun smartphones – lopen als verschillende kolonies mieren in een rij achter elkaar tot ze aan de juiste hoop blijven staan om te wachten op de bus. Ook ik ben zo een mier. Alleen ben ik niet bekabeld, platte batterij. Ik trippel geduldig mee in de rij tot aan de hoop aan de bushalte. Plots staat alles en iedereen stil. Verbaasd kijk ik rond. Geen beweging, geen geluid meer. De mensen rondom mij staan met hun hoofden naar de grond gericht. Complete stilte. De wereld staat stil. Uitgezonderd die ene merel die wat verder in een boom een verhaal vertelt. Hij doet me glimlachen en ik kan het niet laten terug te fluiten. Tegenover mij tilt een vrouw haar hoofd op. Ze kijkt in de richting van de merel en daarna naar het stilleven rondom ons. Vragend kijken we elkaar aan en bijna tegelijkertijd halen we onze schouders op, elkaar stil antwoordend dat we niet weten wat er aan de hand is. Ik heb haar al meer gezien. Zij staat steeds aan de bushalte tegenover me. We blijven elkaar aankijken. Onze ogen lijken wel draadloos verbonden. Ik ga op haar af en stel me voor. ‘Ik ben Elke,’ antwoordt ze. We schudden elkaar de hand en voelen de vonk overslaan. De tijd staat niet langer stil.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Emy, het is je heel goed gelukt om mij als lezer van de overprikkeling naar totale stilte te krijgen. Originele invalshoek en een romantisch einde. Mooi verhaal. In de derde zin staat volgens mij een woordje teveel ( de het bushalteplein). Met plezier gelezen

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Emy, het is je heel goed gelukt om mij als lezer van de overprikkeling naar totale stilte te krijgen. Originele invalshoek en een romantisch einde. Mooi verhaal. In de derde zin staat volgens mij een woordje teveel ( de het bushalteplein). Met plezier gelezen
Dank je wel voor deze snelle feed-back. Ben je zeer dankbaar, het extra lidwoordje is weg

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Emy, het leest magisch-realistisch. De stilte heb je goed neergezet. Voor het tempo in de eerste twee alinea’s zou je wat mij betreft termen als “zoals gewoonlijk”, “hier en daar”, en “al dan niet” mogen schrappen. Sfeer goed getroffen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste twee alinea's raken mij niet, het laatste stuk pakt mij. Je vertelt te veel in het begin, teveel nutteloze woorden. Een bizar verhaal is het wel.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Emy, als je de eerste zin laat staan als opening en dan na de witruimte begint met 'de voetgangers' zit er meer snelheid in. Een onverwachtse wending in de 'heersende stilte'. Groet, Connie

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Emy, Vanaf 'De voetgangers' neem je me mee in je verhaal. Het einde is een verrassing. Wat ik erg mooi vind is de vergelijking met de mieren. Het spreekt tot de verbeelding en het geeft een beeld. Wat ik me wel afvraag is of je bewust gekozen hebt voor: [al dan niet draadloos verbonden met hun smartphones] [Alleen ben ik niet bekabeld,] Op de een of andere manier is het voor mij krachtiger om dit niet te gebruiken. Dan krijgt [Onze ogen lijken wel draadloos verbonden.] veel meer kracht. Dank je wel voor je uitwerking. Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ambilicious Bedankt voor je reactie. Dit ga ik zeker gebruiken. Ik had dit - denkend aan de dag van vandaag met alle mensen die altijd in de ban zijn van de smartphone en niet meer sociaal zijn met den mensen rondom hen - inderdaad bewust gedaan. Anderzijds is dat inderdaad een gegeven dat misschien al wel automatisch verondersteld kan worden. @ccscharl, @maddbrug @gs @Marieke1980 ook jullie bedankt voor jullie reactie, ik merk dat ik vanuit verschillende kanten ongeveer dezelfde informatie en tips krijg daar ga ik aan werken ! Groetjes Emy

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Emy, ... ik ben tiploos. Je verhaal heb ik met plezier gelezen. De stad met zijn geluiden en die mierenkolonies - prachtig gevonden. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Emy, De kracht zit in het eind van het verhaal: een lief, romantisch einde. Goed gedaan! Je schrijft 'plots staat alles en iedereen stil.' Geen beweging, geen geluid. een verstilde wereld, maar niet de HP en die andere vrouw? Waarom? Dat gaat er bij mij niet zo in.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed bedacht. Het romantische einde vond ik verrassend en mooi omschreven. Je zette me aan het denken bij de omschrijving van de vrouw die 'aan' de bushalte staat te wachten. Ik dacht zelf altijd dat je 'bij' een bushalte wacht, maar na wat zoeken zie ik dat dit (volgens mij) beide kan. Met plezier gelezen!

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny dank je voor je reactie, die maakt mij zelfs een beetje 'trots' @marceline, plots staat alles stil, voor mij omdat de tijd onbewust stil gaat staan omdat HP haar ziet. @Brenda- Dank je misschien een beetje spreektaal / dialect dat aanvaard is (zolang we niet in de halte staan, of op denk ik dat het geen probleem is) @allen, bedankt voor het lezen en genieten :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Emy, Een heel goed verhaal, de plotselinge stilte wordt goed verwoord. Het einde is ontroerend; twee mensen die elkaar ontmoeten in deze ongewone situatie. Omdat je in het begin schrijft dat de HP mee trippelt, denk ik aan een vrouw. Geen romance, hoewel dat natuurlijk ook kan, maar een vriendschap die tussen twee vrouwen open bloeit. :o Bedoelde je het op die manier? Graag gelezen.