Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 142 "Het is een perspectief ma"

Het steenwerk van mijn muren ademt zuivere berglucht. De tocht begeleid een rooksliert, ontstaan bij het doven van de laatste vlam in mijn openhaard. In de rook zie ik een Indische danseres, die de zon bedankt voor al haar geluk in het afgelopen jaar. Sierlijk danst zij haar weg de haart uit, door mijn primitief ingerichte woonkamer heen. Ik volg haar bewegingen langs het halve wijnvat, dat ik met behulp van plankjes als boekenkastje gebruik. Onderweg naar de tafel maakt zij zich klaar voor een afsprong, om vervolgens in Bollywood stijl weer terug in rook op te gaan. Als twintiger zou ik me dit nooit kunnen voorstellen. Als je mij toen zou vertellen dat ik het type ben, dat achterin zijn vijftiger jaren in een kluizenaarshut boven op een berg eenzaam lig uit te spacen op zelf gekweekte paddenstoelen, dan had ik je een klap verkocht. Ik was een succesvol ondernemer, verslaafd aan doelstellingen en kwam van oud geld. Maar dat was voordat ik het reizen ontdekte. Al het respect van mijn ouders verloor ik tijdens een inwaarts avontuur, waarin ik leerde kijken naar de ware schoonheid van het leven. Ik zag haar in vol ornaat, zij begrijpen het genot niet. Niet van de tikkende balken wanneer salamanders sluipen. Niet van het bonkende dak, wanneer berggeiten mijn huis voor een schuilplaats nemen. Ik durf schaamteloos te stellen, dat dit kapel meer leven bevat dan er in de biografie van menig stadsbewoner beschreven wordt. Toch zijn het die bewuste mensen die zich herhaaldelijk afvragen hoe ik het ooit zo ver liet komen… EDIT: Het steenwerk van mijn muren ademt ijle lucht. De tocht begeleid een rooksliert, ontstaan bij het doven van de openhaard. In de rook zie ik een Indische danseres, die de zon bedankt voor al haar geluk in het afgelopen jaar. Zij danst de haard uit, mijn woonkamer in. Ik volg haar bewegingen langs het halve wijnvat, dat ik met behulp van plankjes als boekenkast gebruik. Onderweg naar de tafel maakt zij zich klaar voor een afsprong, om weer terug in rook op te gaan. Als twintiger zou ik me dit nooit kunnen voorstellen. Als je mij toen zou vertellen dat ik het type ben, dat achterin zijn vijftiger jaren in een kluizenaarshut boven op een berg eenzaam lig uit te spacen op zelf gekweekte paddenstoelen, dan had ik je een klap verkocht. Ik was een succesvol ondernemer, verslaafd aan doelstellingen en kwam van oud geld. Maar dat was voordat ik het reizen ontdekte. Al het respect van mijn ouders verloor ik tijdens een inwaarts avontuur, waarin ik leerde kijken naar de ware schoonheid van het leven. Ik zag haar in vol ornaat, zij begrepen het genot niet. Niet van de tikkende balken wanneer salamanders sluipen. Niet van het bonkende dak, als berggeiten mijn huis voor een schuilplaats nemen. Ik durf schaamteloos te stellen, dat dit kapel meer leven bevat dan er in de biografie van menig stadsbewoner beschreven wordt. Toch zijn het die bewuste mensen die zich herhaaldelijk afvragen hoe ik het ooit zo ver liet komen…

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi MJJ, ik ben erg onder de indruk! Mooi beschreven, maar vooral mooi van inhoud! De eerste alinea beeldend de kamer geschetst, in de laatste de ware schoonheid van het leven. Voor mij is 'reizen' aan het einde van de 2e alinea de schakel tussen het oude leven en het nieuwe; eerst is het volgens mij 'fysiek reizen', daarna het 'inwaarts avontuur'. De laatste zin vind ik erg indrukwekkend, die net als de titel het geheel prachtig samenvat. Complimenten! :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de complimenten! Dat doet me erg goed. Ik twijfelde over meer informatie over de reizen, maar het doet blijkbaar wel zijn werk dus dat is mooi. Dank!

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie tekst, ik zie het helemaal voor me. De titel is dan weer wat grappig, waardoor je in een keer nieuwsgierig bent. Je 2e haard is alleen haart en volgens mij moet er staan ligt ipv lig?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mike, ... ik vind het een verhaal om over na te denken. Het kwartje is bij mij nog niet gevallen, maar dat komt nog wel. De eerste en de tweede alinea vind ik treffend geschreven. De derde: Jij hebt het respect van je ouders verloren (denk je dat, heb je het er met hen over gehad of begrijpen zij dat überhaupt niet) of kreeg je als antwoord: waar maak jij je toch druk om, ga aan het werk) omdat je meer naar de innerlijke wereld van de mens - het leven - kijkt. Jij hoort nu wel de salamanders en de berggeiten. Die laatste zin, daar zit 't hem natuurlijk in, want nu gaan de mensen zich eindelijk afvragen: waarom... Dank voor je verhaal.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mjjbogert, Wow, wat een mooie invulling van de opdracht. De gemoedstoestand van de HP wordt duidelijk omschreven en werd blijkbaar niet door de omgeving gewaardeerd of ingeschat. Hij is nu gelukkig in zijn zelfgekozen kluizenaarschap, maar zou zo graag begrepen willen worden! Tja, dat zal moeilijk zijn voor de meer conventioneel ingestelde personen. Als de HP maar gelukkig is. Fijn dat je hebt mee geschreven, dat waardeer ik en ik hoop je bij een volgende opdracht weer met plezier te kunnen lezen. De foutjes zijn er al uitgehaald door de andere SOL-leden. Kwestie van stijl is er nog wat bij te schaven, maar dat komt wel met hier naar de raadgevingen te luisteren. Succes! :o

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze moest ik even wegleggen en vanmiddag terug herlezen. Dat heb ik nu met een vrijere rustigere geest gedaan en het bevalt me ! heel graag gelezen :)

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Riny, bedankt voor je feedback. Ik probeer mijn teksten zo compact mogelijk, dit maakt het soms lastig alle nodige informatie mee te geven. Mijn hp komt van oud geld, zijn ouders waarderen de levenstijl niet. Daar is hij verstoten. "Jij hoort nu wel de salamanders en de berggeiten" Haha exact ;) Mijn hp voelt zich gelukkiger dan anderen (die op hen beurt weer op hem neer kijken). @ Nancy Thanks :D! @ Blavatski Dank voor dit genereuze compliment! Om deze weg te stoppen had ik twee zakken nodig :) Ik heb met plezier mee gedaan aan deze opdracht, vond het een super toffe trouwens! Dank daarvoor. Waar valt het meest te schaven volgens u? @ Izabel dank voor je reactie! Fijn dat het bevalt :)