Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 142 Het verval

Tegenover schoonheid en talent verstom ik, niets anders kan ik aanvangen dan mij ermee te doordrenken tot ik val. Ik produceerde twee jonge lichamen en zie dat van mij verleppen. Ik smelt neerwaarts; ik heb altijd al overhoop gelegen met aantrekkingskracht. Was ik niet gedeeltelijk uitgehold door het kwaad, dan zwom ik me misschien nog theatraal naar een strak lijf en leerde ik een instrument bespelen. Of iets van die strekking. Maar met illusies heb ik allang afgerekend. Ik denk wel eens, misschien moet ik het klooster in. 'Het' klooster, ook dat is een illusie. Een klooster dan, maar dan wel een zonder spiegels en van je God verlaten. Zó van je God verlaten dat geen biddende non of monnik er zich nog gehoord voelde en met mottenballen en al naar elders vertrok. Ik vraag me trouwens af welke God er überhaupt op al die gebeden zit te wachten. Stel je je die kakofonie eens voor, wie verdraagt zoiets? Nou ja, ieder zijn juk, maar ik kan geen mens meer velen. Op de tweede kerstdag van 2012 werd op de zolderverdieping van een bescheiden woning aan de Oude Kerkstraat het levenloze en nogal opgezwollen lichaam gevonden van een vrouw van middelbare leeftijd. Op de kleine salontafel lagen diverse stapels boeken, tijdschriften en krantenknipsels en tussen de vele lege drankflessen vond men een bloknoot met de volgende notitie: "Er mag wel iemand martini en wijn komen brengen. Voldoende, twee of drie keer per week, als ik slaap graag. Ik zal de lege flessen in de kapel achterlaten. En water heb ik ook nodig, voor de dieren. Dieren wil ik wel. Die letten niet of nauwelijks op de neerwaartsgesmoltene. Tenminste dat geloof ik. In ieder geval praten ze nergens over. Daar zijn ze buitengewoon netjes in. De verstandhouding zal goed zijn, ze mogen grazen en jagen, en opeten zal ik ze niet. De drank is mij genoeg."

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Elyse, wat een intens verhaal! Na twee keer lezen ben ik nog meer onder de indruk, ik durf het niet vaker te lezen uit vrees dat dat alleen maar erger wordt. Misschien moet ik dan ook een klooster in, of zwemmen (nou ja, ik heb geen zwemdiploma). Een instrument bespelen doe ik al. Mij helpt het mijn verval te accepteren, althans de aandacht te verleggen naar de schoonheid van muziek en het samenspel. Bijzonder mooi vind ik je openingszin + de 2 die daarop volgen. Ik word ook stil van de notitie die de vrouw op de zolderverdieping achterliet, dit werd versterkt door de verbinding met de Kerst. Die kluizenaar heeft aan weinig genoeg en respect voor dieren. Ik merk dat de berg je goed doet, houd dat vol en nog meer bewondering zal jouw deel zijn! Voor nu moet je het even doen met een virtuele dikke duim! :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Haha Ton, wel een badhemd maar geen zwemdiploma! Nou ja, beetje flauw van mij. Welk instrument bespeel je? Schoonheid van muziek is heerlijk. Ik waardeer het dat je mijn verhaal intens noemt want alle gekheid op een stokje gaat het hier wel om een vorm van geïsoleerde zelfdestructie die haar oorsprong vindt in een pijnlijk minderwaardigheidscomplex. Dank je wel voor je hartverwarmende reactie en virtuele duim. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de eerste zin voel ik de eigenwaarde wankelen, vallen voor het oog van God, bij wijze van spreken. Je tweede en derde alinea spreekt uit te vertrouwen op jezelf, niet wachten op iets buiten je om. Dit was mijn preek voor de zaterdag. Het was weer een stukje om de geest te laten waaien, Elyse.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, wat een in-treurig verhaal! Een vrouw die zich zo opsluit en dat dan niemand haar mist, totdat haar levenloze lichaam gevonden wordt. En dan vast alleen omdat de buren gingen klagen over stank. De ietwat onderkoelde verteltoon die je bij dit verhaal kiest, laat het des te harder binnenkomen. Het raakte mij!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, zoals @Ton zegt, een intens verhaal, bijna mythisch. Je titel dekt de lading. Het verval heb je zo geschreven dat het de lezer pijn doet. Het onomkeerbare, voor wie dan ook. Kan ik er een sublieme zin uithalen? Deze: [Was ik niet gedeeltelijk uitgehold door het kwaad, dan zwom ik me misschien nog theatraal naar een strak lijf en leerde ik een instrument bespelen.] Hier verenig je zo veel, in één zin à l'Elysée. [Zó van je God verlaten dat geen biddende non of monnik er zich nog gehoord voelde en met mottenballen en al naar elders vertrok.] Deze zin zou ik persoonlijk in de tt plaatsen. De zin daarvoor en daarna staan ook in de tt. Het slot is ronduit deprimerend. Van het maken van jonge lichamen naar booz en dieren. Je hebt talent. En nogmaals mijn felicitaties met je riante overwinning op Schrijverspunt. Ga je nu inderdaad een boek maken met de kans die ze je geven? :ninja: :{} :ninja:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@elyse, mooi beschreven, de eenzaamheid komt bij me binnen. De triestheid ligt met de laatste alinea onder een vergrootglas. Complimenten, Connie

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Elyse, Jeminee, ik heb me wat op de hals gehaald met de kluizenaarsopdracht. Wat een prachtverhalen rollen de berg af. Ik zal mij ook in "het" klooster moeten terugtrekken om al die mooie inzendingen te lezen, te verwerken en van feedback te voorzien. Wat mij opvalt is de variatie, van boetedoening tot gulzig van de verboden appels genieten, van sarcastisch, humoristisch en droevig. Een heel verscheiden palet aan kunstwerken, literaire hoogstandjes en inspiratie. De HP in dit verhaal is zo intens verdrietig dat ze haar heil in de drank zoekt. Ik kan haar geen pelgrim noemen, maar dat doet niets af aan het filosofische gedeelte van deze inzending waarvoor ik mijn petje afdoe. :nod:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@madd, dank je wel voor je mooie preek, die van mij was niet God indachtig maar zo mag je het interpreteren. Je schreef ook 'bij wijze van spreken'. Jouw waaiende geest is mij wederom een eer. ;) @marceline, het is inderdaad van een diepe droefenis. En je herkende mijn ietwat onderkoelde verteltoon. Onverschilligheid komt vaak harder binnen dan dramatisch gejank. Dank voor jouw scherpe reactie.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, dank weer voor je bijzondere reactie. Om de zin die je citeert draait ook zo'n beetje het hele drama. Daar prik je weer haarfijn doorheen. De volgende zin die je aanhaalt zal ik in de tt zetten; ik twijfelde, schreef hem in de tt en veranderde het toen toch weer omdat het 'niet gehoord worden en vertrekken' gevoelsmatig al verleden tijd moest zijn. Om zelfs niet met vertrekkende figuren geconfronteerd te hoeven worden. Het zijn van die dingen waar ik dan niet goed uitkom, het was wel een bewuste overweging. Maar dat leest blijkbaar toch te krom. Nogmaals dank voor je felicitaties (het is het Schrijverspodium ;) ). Mijn streven is dit jaar nog te publiceren. :{}

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, merci! (niet vaag dit keer? ;) ) @Connie, een vergrootglas boven het bloknoot. Dank voor je complimenten Connie! @Schrijfcoach Blavatski, 'Ik kan haar geen pelgrim noemen': hier leg je precies je vinger op de zere plek. Zelfs dat lukte haar niet, een pelgrim worden. Uit de trieste chaos die aangetroffen werd zag je wel verwoede pogingen daartoe, maar alles speelde binnen haar muren. Ook die laatste greep naar verlossing bleef een illusie. Ze kon niets anders dan uitstellen en is nooit vertrokken ... Dank je wel Blavatski voor je reactie, je petje en de bijzondere opdracht. Je stopte er weer heel veel aandachtige tijd in. :)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel indrukwekkend! Verdrietig maar zo knap geschreven. Zo veel mooie zinnen dat ik er niet een kan aanhalen zonder bijna het hele verhaal te kopiëren. Benieuwd naar wat er nog gaat komen uit jouw hand.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, ... wat een mooi beschreven Verval. Ik denk nu: een Verval om van te Genieten...; hoe raar kan het lopen. Dankjewel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, ... wat een mooi beschreven Verval. Ik denk nu: een Verval om van te Genieten...; hoe raar kan het lopen. Dankjewel.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel pakkend En ondanks de 'ernst' toch deels herkenbaar. Alleen willen zijn, met een fles wijn en mijn gitaar, met pen en papier, alleen... knap geschreven :thumbsup: