Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 142 - De kluizenaar

De kluizenaar ‘Oma – oma !’ Joris komt met een vaart de keuken binnenrennen, moet je eens horen, tante Pien zegt dat oom Hans gek geworden is; hij wil kluizenaar worden, weet jij wat dat is?’ Oma, - net een beetje aan het dutten in het zonnetje achter glas – schrikt op: ‘Hee, Joris, wat leuk dat je er bent. Wat zeg je nu allemaal?’ en ze denkt: o god, het zal toch niet waar zijn, Hans is altijd al een beetje dwaas geweest. Wat heeft hij nu weer in zijn hoofd gehaald. ‘Lieve jongen, ik moet even wakker worden’, ze duwt haar haar wat in model en gaat even verzitten. ‘In de koelkast staat nog een aangesproken fles met Ice-tea wil je die even pakken? We moeten eerst maar wat drinken’. ‘Tuurlijk, oma.’ Ze hoort Joris zeggen: ‘Ha, ik zie ook nog een bakje aardbeien in de koelkast.’ ‘Zet die maar op het aanrecht, dan kunnen ze even wat van hun kou kwijt raken.’ Terwijl hij een paar glazen van het lichtbruine vocht inschenkt denkt hij: Oma, wordt oud hoor, wie zegt dat nou: van zijn kou kwijt raken. Met een glas ice-tea in zijn ene hand in zijn andere hand een glas voor oma dat hij naast haar op een tafeltje zet, steekt hij van wal: ‘Oma, ik weet wat ik later wil worden: journalist, als journalist moet je nieuwsgierig zijn, veel talen leren, veel reizen, veel schrijven en koppie-koppie hebben, zegt pappa’. ‘Oh ja, mooi zo, dat is fijn.’ Het duizelt haar even; met haar gedachten was ze bij Pien en die man van haar. ‘Wat wilde je nu vertellen over oom Hans?’ ‘Oh ja, weet jij wat een kluizenaar is?’ ‘Gut, hoe kom je daar nu bij, tja wat zal ik zeggen, een kluizenaar is een mens die zich niets van andere mensen aantrekt, zijn eigen gang gaat, de boel de boel laat. Een enkele keer wil het wel eens gebeuren dat kluizenaars een oplossing denken te vinden voor de wereldproblemen als ze een poosje in afzondering leven en in stilte kunnen nadenken, bijvoorbeeld hoog in de bergen in een gammel hutje met alleen maar een stoel, een tafel en een bed en zeker geen televisie en smartphone.’ ‘Nou oma, daar hoef ik niet lang over na te denken. Ik ben het wel eens met pappa, die zegt: de oorlogen die we nu hebben komen allemaal door al die verschillende godsdiensten en geriliegs. Al die hoofden moesten maar eens boven op een hoge berg gaan zitten en eens diep nadenken over hoe zij de misdaad uit hun geloof en geriligies halen; dan zijn het pas echte kerels. Godsdienst is alleen maar een richtlijn om te leren leven, daar hoort liefde en vriendschap bij en geen oorlog. Dan is godsdienst goed. Perplex kijkt oma haar kleinzoon aan en zegt: ‘Het zijn geen geriligies maar religies en vertel dat verhaal maar aan oom Hans, dan blijft hij misschien wel bij tante Pien’. Ze schudt haar hoofd: ‘De aardbeitjes zullen nu wel wat bijgekomen zijn. Ik zal ze even voor ons klaar maken’.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, de kern van het verhaal is goed maar ik vind het te lang, te vertellerig. Een ander woord voor religie gebruiken stoort mij maar dat kan persoonlijk zijn. Het is een onderdeel van je verhaal. Er gebeurt veel en er wordt veel verteld.Ik denk dat als je schrapt het beter zal zijn.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Ik had je verhaal eerder gelezen en lees het nog is. Het is een leuke vertelling van een oma met haar kleinzoon, maar er zijn wel heel veel details. Wat is het punt van dit verhaal, blijf ik dan denken. De gekke oom Hans? De kleinzoon die journalist wil worden? Of gewoon de gezellige middag? Verder vraag ik mij af wat het nut is van het beschrijven van de gedachten van de oa en de kleinzoon. Ik kan mij wel vinden in de suggestie van maddbrug, namelijk dat het verhaal beter kan worden door te schrappen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Riny, ik wil niet zuur doen maar heb dezelfde opmerking als mijn voorgangers. Ontzettend leuk gezellig verhaal maar te lang, te veel. Dat de kleinzoon regilies zegt vind ik erg schattig en maakt duidelijk dat het echt nog om een 'spring in het veld gaat' met veel praatjes, dromen en nog heel jong. Hoe schattig ook het kan zonder, net als de bedenkingen over de woordkeuze van oma over de aardbeien. Grappig maar leidt enorm af van de kern van het verhaal zoals ik die begrijp. Ik vind het wel een plezierig verhaal. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, ik ben het roerend met mijn voorgangsters eens. Een voorbeeld: [Terwijl hij een paar glazen van het lichtbruine vocht inschenkt ...] Daarvoor lezen we over ice tea. Dan is lichtbruin vocht toch niet nodig? Wat mij opvalt in jouw teksten is de gemoedelijkheid. Ik stel me jou voor als een vrouw met een Indische achtergrond. Klopt dat?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, een zeer levendige scène van een oma met haar kleinzoon. Een wijs ventje al zal hij niet alles begrijpen wat hij -via zijn vader- overbrengt. Er is al veel gezegd hierboven. Ik houd het bij een tip: Probeer in een kort verhaal zo min mogelijk personen te introduceren (nu al 4 in de eerste zin), dan kun je beter focussen en concentreren. Dat hoeft niet ten koste te gaan van de fijne sfeer die je in je verhalen schept.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, een mooie levendig,sfeervol, inkijkje over hoe familie kan denken en reageren op een dergelijke beslissing. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, heerlijk die oma-kleinzoon relatie. Een lekker van de hak op de tak springend jochie, die de ernst van zijn vraag niet overziet. Mooie afleidingsmanoeuvre van oma ' eerst iets drinken'. De sfeer kwam goed over, ik heb niets toe te voegen aan bovenstaande reacties. (Moet zelf nog zoveel leren) Fijn weekend, Connie

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Het is een lieflijk verhaal, even lieflijk als je avatar. :o Oma die van haar oude dag geniet in contrast met de kleinzoon die nog in het leven bijt als ware het een appel. Ik vind het leuk geschreven, en er mag inderdaad wel wat in gesnoeid worden, maar ik had geen beperking van woorden in de schrijfopdracht vermeld, dus oma was lekker breedsprakig bezig tegen haar nieuwsgierige kleinkind. Mag het even? Ik hoop dat de kleine jongen een goede journalist of schrijver wordt en dat hij niet eenzaam op een berg hoeft te gaan bidden voor een betere wereld omdat wanneer hij volwassen is, de betere wereld er zal zijn! :p

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Je zegt: te vertellerig. Ik zal proberen om het eens beschrijvend te schrijven; zonder dialoog. Al heb ik geen idee: hoe. Dank voor je reactie, wie weet wat de gevolgen zullen zijn.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, ... het onderwerp was kluizenaar. Dat lukt me niet; even om 'het hoekje' gekeken. Las het begin van het stukje van Schrijvenaar - de moed zonk me nog verder in de schoenen. Toen las ik van Mili over de heremiet en meteen dacht ik - heremetiet, ik zal wel zien wat het wordt maar schrijven zal ik. Ik nam pen en blok op schoot en na de eerste woorden ging ik achter de pc zitten. Toen het verhaal af was, dacht ik: de ene kluizenaar is de andere niet. Dat ik nu zo vrijuit schrijf komt door Freewriting van laatst. Grappig, hè? Dank voor je feedback. Ik zal pogen er een beschrijvend stuk van te maken.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nancy, ... je mag best zurig doen als je vindt dat je dat moet doen. Wel fijn dat je Joris aanvoelde en het toch wel een gezellig verhaal vond ondanks de uitloop. Dankjewel voor je reactie. Zie verder # 9 en # 10

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Riny, ik ben meer een zoetje dan een zuurtje ;). Ik bedoelde eigenlijk ik wil niet zuur overkomen. Kom pas kijken en dan voelt het niet zo lekker om kritisch te zijn. Duidelijk en belangrijkste is dat het een leuk verhaal is en dat de dynamiek tussen Oma en kleinzoon goed uit de verf komt ook al vind ik persoonlijk dat het kernachtiger kan en het nog beter uit de verf kan komen. Merk dat ik moe ben en de dingen niet goed meer verwoord ( zoals zuur doen).

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, Dankjewel voor je reactie. Lees ook svp mijn vorige antwoorden # 9, # 10 en # 11. Neen, ik heb niets Indisch in mijn bloed, misschien wel in mijn geest? Als kind las ik al boeken over Indonesië, ik kan me nog 'Ams houdt van Indië' herinneren, de Krontjong liedjes. Later kreeg ik een Indische vriendin. Het was een heerlijk gezin met veel lieve mensen en lekkere hapjes. Ik heb zelfs nog een kookboekje uit die tijd: Van Bronkos tot Zuurzak.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nelschrijft, ... dankjewel voor je feedback. Tla, vier personen terwijl de kluizenaar het onderwerp was. Ik zal proberen het anders te schrijven, zie mijn antwoorden aan bovenstaande medeschrijvers.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, ... fijn dat je dat ventje zo goed kon begrijpen. Ik zag en hoorde het gebeuren. Ik hoefde het alleen maar op te schrijven. Ben je alweer wat verder gekomen met je schrijfwerk? Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, ... wat een heerlijk antwoord van jou. Die avatar gaat al jaren mee; ik wilde meteen al van dat grijze hoofd af. Wolfke heeft me nog geholpen. Jouw avatar mag er ook zijn, hoor! ;) Ja, ik merkte dat oma haar gang kon gaan wat betr. het aantal woorden. Ik heb zo'n Joris als buurkind. Eigenlijk zag ik het verhaal als een film gebeuren. Ben blij met je fijne reactie, Blavatski. Prettige zondag

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nancy, ... begrip voor je woord: kernachtig. Een volgende keer minder uitgebreid vertellen. Dankjewel dat je nog even terugkwam.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, In de kern heb je een leuk en lief verhaal geschreven. Soms is het fijn om een langer verhaal te schrijven, zonder beperking van het aantal woorden. Maar ik ben het met mijn voorgangers eens dat dit korter kan zonder de inhoud geweld aan te doen. Dus ook mijn advies is schrappen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier mijn verkorte versie van Schrijfopdracht # 142 - De Kluizenaar Joris rent naar zijn oma en vertelt buitenadem dat zijn oom gek wordt want hij wil kluizenaar worden - hij heeft geen idee wat een kluizenaar is of oma hem dat even wil vertellen. Oma schrikt op uit haar middagdutje en stelt maar voor eerst wat te drinken, ze schenkt voor beiden een glas ice-tea in. Hij slokt zijn glas leeg en kijkt oma verwachtingsvol aan … ‘Een kluizenaar is iemand die rust zoekt, genoeg heeft van zijn leven hoe het nu is, trekt zich niets aan van andere mensen en wil alleen maar rust. Het liefst helemaal alleen in een hutje hoog in de bergen, met alleen maar een bed, een stoel en een tafel zonder tv en smartphone, Er gebeuren zoveel nare dingen in de wereld er moet maar eens goed nagedacht worden hoe dat te veranderen. Zo kan het niet langer. Je oom zal een beetje moe zijn van alles.’ Joris kijkt zijn oma aandachtig aan en zegt dat hij later journalist wil worden want je moet nieuwsgierig zijn en je kan dan verre reizen maken en schrijven hoe je alles vindt. Je moet echt koppie-koppie hebben, zegt papa. Oma strijkt vermoeid door haar haar. ‘Dat lijkt me een goed plan’. ‘En ik hoef niet lang meer na te denken want pappa zegt dat de oorlogen die we nu hebben komen allemaal door al die godsdiensten en gerigies. Al die hoofden moesten maar eens boven op een hoge berg gaan zitten en eens met z’n allen diep nadenken en alle misdaad uit hun gerigies halen en dan stoppen met oorlog maken; dan zijn het pas echte kerels. Bij godsdienst hoort liefde en vriendschap en geen oorlog. Zo kan de oorlog over de hele wereld verdwijnen. Dat zou toch mooi zijn, hè Oma?’ Perplex kijkt oma haar kleinzoon aan. ‘Het zijn geen gerigies maar religies; ik vertel je later wel hoe dat zit.’ Dan, om wat afstand te nemen van die vreemde maar goed bedoelde uitspraken van Joris en zijn vader: ‘Lust je wat aardbeien?’

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, knap hoe je het hele verhaal kernachtiger in de tweede versie hebt herschreven. Goed dat oma even de aandacht afleidt met aardbeien, die nu ineens alleen in de slotzin voorkomen, maar daardoor volgens mij een sterk einde vormen om de weetgierige kleinzoon even af te remmen. Complimenten, een herschrijf is steeds een grote uitdaging, tenminste voor mij. Groet Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ... dank je wel. Ik vond het erg lastig, maar wilde het toch doen. Het eerste verhaal zag ik helemaal voor me gebeuren. Ik hoefde alleen maar te schrijven en nu was het van: oh nee, niet vertellen en van kan het wel zo? Misschien is dat laatste ook wel beter, door er meer bij te zijn, zo van: kan dit en kan dat wel. Nogmaals, dank voor je reactie. Ik ben er blij mee.