Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 142 Penitentie

'Mijn gebed is verhoord. Dit was mijn gebed, in mijn cel: Ik heb gezondigd, Vader. Ik zal blijven zondigen. Mijn verlangens, mijn driften, zijn te sterk. De kwade wind doet mijn zeil almaar bollen; stuurt mij naar oorden waar slechts kortstondige bevrediging lonkt. U hebt mij geschapen. Ik bid U; schep dan ook een haven waar ik rust vind. Vrijwaar mij van de stormen die mij meevoeren. Ik smeek U, Vader. Ik beken, dat ook mijn gebeden mij niet weerhouden van het loslaten van het roer, het negeren van Uw kompas. Laat mijn schip stranden op een berg, Vader, zoals u dat ooit voor Noah deed. Ik zal niet meer afdalen, naar de mensenzee waarin ik alsmaar de spiegeling van mijn zondige gedachten zocht. Mijn ziel wil vrij zijn, mijn lust gekerkerd. Beloon mij met doorgroefde vochtige muren, kierende ramen en eenzaamheid die slechts doorbroken wordt door Godsvruchtige zondaars die Uw pad bewandelen op weg naar mij; hun overtreffende gelijke. Ik zweer op Uw boek, Uw woorden, dat ik ook de jongste maagd die U eert, zal eren. Ik beloof plechtig, Vader, dat de wanden van mijn cel blank zullen zijn, behoudens een enkel kruis. Het kruis van Uw zoon, Vader. Laat ook mij Uw zoon zijn.' De abt knikte. 'U noemt Noah.' 'Ja, dat was de ware zondeval. Zowel mens als dier moeten zich daarna toch overgegeven hebben aan incestueuze copulatie. Ik wil op de berg blijven. Alleen. Ik wilde nooit meer afdalen. Maar men gaf mij de vrijheid.' 'De anderen hadden het alleen over rust, vader abt.' Het vuur brandde in de haard. De abt staarde naar de volle lippen van broeder Fransiscus, zijn vertrouweling. Er loerde een vloek, smal en vochtig omrand, en hij verlangde naar eenzaamheid, kale rotswanden en iets dat verlossing werd genoemd.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, daar zit ik dan als beginnend schrijfcoach. Met al mijn enthousiasme en goede wil. Het was mij ter oren gekomen dat de vrouwelijke schrijfsters de boventoon voeren op het Forum. Men hoopt op meer mannelijke deelnemers aan de schrijfopdrachten. Het is natuurlijk leuk om kwatrijnen te maken over het bos, de bloemen en de bijtjes, maar om de mannelijke schrijvers aan te sporen om meer mee te doen, stelde ik de inzending van de kluizenaar voor. Een iets meer stevig stevig onderwerp om de tanden in te zetten. Jij, Angus was de eerste om te reageren met een emotioneel geladen gebed tot de Creator van ons ondermaanse bestaan. Waarvoor mijn dank en alle respect. Als schrijfcoach heb ik hier niets aan toe te voegen. Hopelijk is jouw inzending een duwtje in de rug om veel SOL-leden in de digitale pen te laten kruipen. Als er een eerste schaap over de dam is...

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig vind ik het. Een echte Angus, dacht ik toe ik het las. Strak, stemmig en met een geheimzinnig randje. Mooi!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, schrijfcoach Blavatski. Volgens mij stond het bericht waar je je schrijfopdracht op hebt gebaseerd ongeveer drie weken geleden in de media. Ik vond het intrigerend. Mooie opdracht. (Uiteraard heeft mijn invulling niets te maken met de man die zich daar daadwerkelijk (gedeeltelijk) gaat afzonderen)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, marceline. Prettig om te lezen dat lezers op een positieve manier een stijl herkennen :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schaar dit zelf niet echt onder pulp, schrijvenmaar. Van de andere kant heb ik er gen bezwaar tegen als lezers dat wel doen. Zeker niet als ze het gefascineerd hebben gelezen. En de titel? :o :o :o Snel aanpassen en ter biechte :eek:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik zou het ook geen pulp noemen, ik bedoelde meer, nu je weer aan voor mij ondenkbare vulligheid begint, krijgen we dan weer eem serie waarin we hp van alle kanten krijgen te zien? (slechts weinigen is gegeven zo aangenaam leesbaar over gruwelijke narigheid te schrijven als jij)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien toch een interessante suggestie, schrijvenmaar. Ik wacht de volgende opdracht af }) Dank voor het 'aangenaam leesbaar' in combinatie met gruwelijke narigheid.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en somber. Sterk geschreven. Enige wat ik minder vind, maar dat is persoonlijk, het op de neus gebruik van het Geloof in verhalen. Op sommige punten vind ik tekst te bombastisch in het gebruik van gelovig gepraat, maar dat is smaak.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, ...ik wil er nog even bijzeggen, dat je een geweldig inlevingsvermogen hebt, evenals Nel. Tot die conclusie kwam ik, nadat ik je woorden wat langer op me had laten inwerken. Ik moet altijd even nadenken.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, je geeft me de gelegenheid om bij het persoonlijke gesprek tussen abt en hp aanwezig te zijn. Voor mij is voelbaar hoe de abt op serene wijze hp aanhoort en hp niet geeft waar hij om vraagt. Heel indrukwekkend, dank je wel, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Angus, dit is geloof ik de vierde keer dat ik t.a.v. een bijdrage van jou niets anders kan dan zeggen wat goed! Fascinerend, beklemmend en spannend. Saai wordt het wel ( mijn reacties). ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Richard. Het geloof kan, gezien de opdracht - lijkt me -, wel centraal worden gesteld bij de invulling daarvan. Dat het op de neus is, wijt ik aan de sollicitant voor het kluizenaarsbestaan. Die wil overtuigen. En ja, ik ben het met je eens dat de monoloog bombastisch is. Maar goed, de spreker - een zondaar die stelt tot inkeer te zijn gekomen - presenteert het dan ook als een gebed. Gebeden, tenminste de twee die ik ken, hebben die neiging (naar mijn idee). De laatste alinea lijkt me niet bombastisch. (Ik moet overigens bekennen dat ik enkel vloek :o )

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor de aanvulling, Riny. Volgens mij wordt mijn inlevingsvermogen in de dagelijkse omgang wat lager gewaardeerd. Maar papier en scherm zijn geduldig, of dwingen mij tot meer geduld :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Connie. De abt heeft zijn eigen zondige lusten. Ik durf niet te stellen dat hij hp geen asiel verleend.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, Angus, vooral het slot;
Er loerde een vloek, smal en vochtig omrand, en hij verlangde naar eenzaamheid, kale rotswanden en iets dat verlossing werd genoemd.
We hadden een gelijksoortig thema maar bij jou is de innerlijke noodzaak meer voelbaar en is het sprirituele aanwezig, ik heb je verhaal verschillende keren gelezen en ben getroffen door de schoonheid en diepgang ervan. Heb geen last van het bombastische in deze context.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alsof het uit een middeleeuws religieus boek komt, het evangelie van angus? Mooie taal, mooie woorden, bijna een samensmelting van poëzie en proza. Vind ik.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Angus en ik schaar me achter Nel; je slot is adembenemend (letterlijk en figuurlijk) en ik voeg daar nog de volle lippen van broeder Fransiscus aan toe ...

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Nel. Leuk om te zien hoe we hetzelfde thema op een zelfde manier, maar toch anders, hebben uitgewerkt..

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die volle lippen zijn inderdaad wel een dingetje, elysevdr. Dank voor je reactie.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel sterk! Mooi geschreven, en de passie van de hp komt tot leven. Voordat doordat hij aan anderen wordt afgespiegeld die enkel rust zoeken. Cool gedaan!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrukwekkend! Je roept een bepaalde, naar mijn mening, nare sfeer op die heel goed past bij deze figuren. Subliem beschreven.