Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#141 - de meerkoet

een meerkoet zwemt, een reiger staat er schaatsenrijders lopen op het water kringen spiegelen herinneringen weemoedig denk ik terug aan later --- een meerkoet zwemt er, een reiger staat de wind die met de halmen praat kringen spiegelen herinneringen wat geweest is, wat weer komen gaat

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, het staccato karakter doet me denken aan een haiku; dat bevalt me. Ik heb moeite met de laatste zin. “terug’ en ‘later’ bijten mekaar. ‘Later’ duidt op een tijdstip na nu, daar kun je niet op terugkijken. Je bedoelt natuurlijk ‘eerder’ maar dat rijmt niet.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, dank voor je reactie. En ik bedoel wel aan later terugdenken en niet aan vroeger (of eerder). Daar heb ik speciaal de herinneringen voor laten spiegelen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gijs, knap gedicht, mooi ritme. Ik denk - anders dan Dos - dat je 'later' moet laten staan, het geeft juist een bijzondere twist! De lezer mag best even verwonderd zijn wenkbrauwen optrekken! :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Later' klinkt inderdaad heel goed en rijmt schitterend op 'water', maar het lijkt mij een onmogelijkheid om terug te denken aan later. Terug te denken op iets dat nog komen moet. Van Dale zegt van 'later': op een verder gevorderd tijdstip dan nu of iets anders (al of niet genoemd)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel mensen kennen de ervaring dat de tijd lijkt stil te staan. Een enkeling kent de ervaring dat de tijd lijkt terug te lopen. Als die gesteldheid zich voordoet, kun je wel degelijk terugdenken aan later (wat eigenlijk vroeger is, maar tegelijkertijd ook wel degelijk later).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig! Ik lees het zo: hp denkt met weemoed terug aan het moment waarop hij/zij uitkijkt naar 'later' en hij/zij heeft intussen dat 'later' bereikt. Er valt niet meer uit te kijken naar 'later''. Je laat mooi in het midden of dat 'later' mee of tegevalt(viel). Ik kan het helemaal mis hebben maar dit is wat ik lees.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel mensen kennen de ervaring dat de tijd lijkt stil te staan. Een enkeling kent de ervaring dat de tijd lijkt terug te lopen. Als die gesteldheid zich voordoet, kun je wel degelijk terugdenken aan later (wat eigenlijk vroeger is, maar tegelijkertijd ook wel degelijk later).
gs, vanmiddag las ik een artikel over Einstein. Ik zal je maar niet vertellen wat die allemaal over tijd zei. :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, ... je bent een genie. Voor mij was het nu snel duidelijk, nadat ik dacht: gs, is de schrijver. Willemina #7 geeft voor mij het juiste antwoord. Zou je ook niet kunnen zingen: Is that all there is, is that all there is my friend ... als je op dat punt van herinnering bent? (Zangeres Peggy Lee) Het was genieten.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De tweede vind ik mooier maar ik was wel gecharmeerd over terugdenken aan later als in het verlangen aan een herinnering die nog moet gaan komen. Als het raakt is het goed wat mij betreft! Vooral de wind die met de halmen praat vind ik erg beeldend en mooi.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, speciaal voor jou: versie 2
Gijs, Wij genieten natuurlijk allemaal mee van deze Dos-special! En die is ook heel mooi! Moeilijk kiezen voor mij welke nu dé mooiste is!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, dankjewel (2x) Optrekkende wenkbrauwen (mits vanwege verwondering) zie ik graag. @marceline, dankjewel (2x) Kiezen hoeft niet (mag wel) @Willemina, dankjewel (2x) Ik vind je lezing best ingewikkeld, maar ik denk niet dat je het mis hebt. (Al lees ik zelf net ietsjes anders) @Riny, dankjewel. Je hebt me zover gekregen dat ik ben gaan googelen op "Is that all there is". Ik vond "when that final moment comes and I'm breathing my first breath" @i-Kat: dankjewel Als het jou geraakt heeft, ben ik tevreden.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Gijs ik vind het prachtig, spiegelen herinneringen, terugdenken aan later is juist waarom de eerste mijn voorkeur heeft. Een om over na te denken,heel knap

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een meerkoet zwemt, een reiger staat er schaatsenrijders lopen op het water kringen spiegelen herinneringen weemoedig denk ik terug aan later --- een meerkoet zwemt er, een reiger staat de wind die met de halmen praat kringen spiegelen herinneringen wat geweest is, wat weer komen gaat
Hallo gs, Twee versies van een kwatrijn. Jammer dat de eerste versie niet helemaal klopt, want hij is wel mooi. /Staat er/ laten rijmen op /water/ is leuk gevonden. Maar terugdenken aan later is inderdaad wel ingewikkeld, tenzij je in de tijd kunt reizen... Met de tweede versie heb je het mooi opgelost. En daar roep je weemoed op zonder die rechstreeks te benoemen. Goed gedaan, groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gijs, Zoals altijd als ik een inzending van gs vind, ga ik op zoek naar de poëet, en bij de reiger die er staat, heb ik de poëet al te pakken. Tja, iedereen is anders, ik hou van het poëtische en dan is soms de logica wat onlogisch. Dat is juist zo mooi (in mijn ogen). Ik vind de kwatrijn zeer mooi. Houen zo. :o

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gijs, Zoals altijd als ik een inzending van gs vind, ga ik op zoek naar de poëet, en bij de reiger die er staat, heb ik de poëet al te pakken. Tja, iedereen is anders, ik hou van het poëtische en dan is soms de logica wat onlogisch. Dat is juist zo mooi (in mijn ogen). Ik vind de kwatrijn zeer mooi. Houen zo. :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij betreft overtreft nr. 2 :nod: Ik vind het een heel mooi beeld dat je schets m.n. door de tweede regel. Als ik een suggestie mag doen zou ik de -er- (= de plaatsaanduiding) in die tweede regel plaatsen. Jouw laatste zin vind ik prachtig mijmerend al zou ik het woordje -weer- weglaten. ;)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, in het eerste kwatrijn verwoord je een gevoel, waarvan ik altijd vind dat het niet te verwoorden is. Net zoiets als: 'als ik je zeg hoeveel ik van je houd, dan lieg ik, want het is inmiddels meer geworden.' Je hebt me ermee geraakt en nu pas kon ik er de juiste woorden voor vinden, Dank je wel, Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gijs, je tweede kwatrijn kan mij bekoren. De eerste twee zinnen geven een mooie sfeer aan het water weer. Dan volgt de bespiegeling naar verleden en toekomst. Mooi. Ter overweging: wat weer komen gaat >> en nog komen gaat. Anders lijkt het alsof dit ook een voortvloeisel is uit de gespiegelde herinneringen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank voor jullie reacties. Het is leuk om te lezen dat de voorkeuren voor het eerste vs. het tweede kwatrijn verdeeld zijn. @Marietje, die 'er' in de tweede versie was er niet ingekomen als er in de eerste versie geen 'er' had gestaan. Misschien moet-ie wel weg, maar ik vind de combinatie van de twee eerste regels zo leuk. @Marietje, @Dos. De 'weer' wil ook zeggen dat de geschiedenis zich blijft herhalen. Vooralsnog houd ik hem erin.