Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#141 Esthetica

Esthetica Spinoza beweert in zijn Esthetica het persoonlijk godsbegrip behoeft enig cosmetica God behelst het kleinste deeltje en het hele universum hogepriesters van dat geloof vertolken de leer van de kern- en astrofysica.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha Dos, nieuwe filosoof: Spinaza? Ik liet me even door je inspireren: Van de Berg schreef in zijn Metabletica De mens is veel meer dan een replica Hij verandert in de loop der tijden keer op keer en met hem ook de dingen, zelfs de fuchsia

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha Dos, nieuwe filosoof: Spinaza? Ik liet me even door je inspireren: Van de Berg schreef in zijn Metabletica De mens is veel meer dan een replica Hij verandert in de loop der tijden keer op keer en met hem ook de dingen, zelfs de fuchsia
Deze gedachtengang kom ik ook tegen bij Spinoza. Nel, dit kwatrijn kan zo als tweede weekopdracht ingezonden worden. Een kwatrijn voor de hele week is immers wat weinig. De naam van de Berg heb ik genoteerd en even opgezocht. De moeite waard om later wat nader te bekijken. Dank je.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
How Curiosity will bring us to mars -Spinaza Haha, kon het niet laten. Wel een mooi gedicht!
How Curiosity will bring us to mars -Spinaza Kan ik niet plaatsen; ook niet na Googlen. Maar leuk bogert, dat je weer even met een lach langs kwam.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, een van je hangijzers, het geloof. Je kon het weer niet laten. Btw, ben niet geïnteresseerd in Kees en zijn dinges. :eek: Een spotkwatrijn van jewelste!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, een van je hangijzers, het geloof. Je kon het weer niet laten. Btw, ben niet geïnteresseerd in Kees en zijn dinges. :eek: Een spotkwatrijn van jewelste!
Mili, Kees is geouwehoer. In bovenstaand kwatrijn zit geen greintje spot.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, u is een ware poëet! Twee kwatrijnen op een dag, krijgen we er nog meer? En dit keer een hele andere stemming! Knap!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O.
Mili, Spinoza was een pantheïst. Hij gruwde van een persoonlijke god zoals die in christelijke, mohammedaanse en joodse godsdiensten werd geëerd. Zijn God bestond uit de totaliteit van het kleinste deeltje tot het hele universum; alles dat is. In deze visie zou je kunnen stellen dat de fysici die het grote en het kleine bestuderen, adepten zijn van deze God; zij komen door hun onderzoek nader tot ‘Hem’. Een gedachte die bij mij niet slecht valt. O ja, de Estethica is het geschrift waarin hij zijn leer uiteenzette.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, u is een ware poëet! Twee kwatrijnen op een dag, krijgen we er nog meer? En dit keer een hele andere stemming! Knap!
Wat mij betreft mogen er meerdere kwatrijnen geplaatst worden. Vier regels voor een weekopdracht is wel wat weinig, vind ik. Dat geeft ook ruimte voor totaal verschillende invullingen. Dank je wel, Marceline.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap gedaan Dos. Een diepe doordenker in slechts vier regels. Fijn dat je het gedachtegoed van Spinoza's Esthetica hebt verhelderd.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, behalve humorist ook filosoof, een bijzondere combinatie! Ik heb dit minstens zo gewaardeerd! Hoge priester => hogepriester?
Ton, een fout die bij mij regelmatig voorkomt; is moeilijk uit te roeien, hoewel ik erop let. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap gedaan Dos. Een diepe doordenker in slechts vier regels. Fijn dat je het gedachtegoed van Spinoza's Esthetica hebt verhelderd.
Zo steek je er ook nog wat van op, toch. Dank voor je reactie, Jules.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Als zelfbenoemd agnost, juich ik je kwatrijn toe zowel wat betreft inhoud als vorm. Ik voel enkel weerstand bij het woord 'preken'. Met genoegen gelezen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Als zelfbenoemd agnost, juich ik je kwatrijn toe zowel wat betreft inhoud als vorm. Ik voel enkel weerstand bij het woord 'preken'. Met genoegen gelezen.
Helemaal mee eens, Angus. We hebben teveel preken meegemaakt om hem hier toe te laten. Vertolken lijkt me beter. Dank voor je aandacht en de correctie. (stom dat ik zelf niet op het idee kwam, dat preken hier niet paste)

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Esthetica Spinoza beweert in zijn Esthetica het persoonlijk godsbegrip behoeft enig cosmetica God behelst het kleinste deeltje en het hele universum hogepriesters van dat geloof vertolken de leer van de kern- en astrofysica.
Hallo Dos, Je hebt het ambitieus aangepakt, met grote woorden. Helaas rijmt 'astrofysica' niet echt op 'Esthetica' en 'cosmetica'. De laatste twee lettergrepen zijn namelijk niet beklemtoond. Verder is het 'enige cosmetica'. De laatste twee regels lopen niet echt lekker en zijn ongelijk van lengte. Dat wordt schrappen en schuiven! Groetjes, Wilma / Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Dos ik vind je kwatrijn bijzonder goed en net als Angus, het geheel! Super @ Schrijfcoach Wilma ik begrijp uw feedback van het niet rijmen en de klemtoon niet. In alle drie de woorden valt de klemtoon toch niet op de laatste 2? Of begrijp ik niet wat u bedoelt?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Esthetica Spinoza beweert in zijn Esthetica het persoonlijk godsbegrip behoeft enig cosmetica God behelst het kleinste deeltje en het hele universum hogepriesters van dat geloof vertolken de leer van de kern- en astrofysica.
Hallo Dos, Je hebt het ambitieus aangepakt, met grote woorden. Helaas rijmt 'astrofysica' niet echt op 'Esthetica' en 'cosmetica'. De laatste twee lettergrepen zijn namelijk niet beklemtoond. Verder is het 'enige cosmetica'. De laatste twee regels lopen niet echt lekker en zijn ongelijk van lengte. Dat wordt schrappen en schuiven! Groetjes, Wilma / Mevrouw SchrijfTaal
Wilma, als je over Spinoza praat of schrijft zijn de woorden niet gauw te groot. De laatste tijd staat hij weer volop in de belangstelling, met o.a. nieuwe literatuur. Ik weet niet hoe de klemtoon ligt in het landsdeel waar jij woont, maar in het zuidelijke waar ik vertoef ligt de nadruk als volgt: EsTHEtica, cosMEtica en astroFYsica. En dat rijmt als Kees op vlees, toch? Ik schreef 'enig' omdat ik dacht dat dat het ritme ten goede zou komen. Maar heel zeker ben ik daar niet van. Ook nu weer bedankt voor je aandacht, Wilma. Je hebt het maar druk met die mensen die de deur op een kier zetten en waar de katrijnen als Persische katten naar binnen sluipen. Ton is een asiel begonnen.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet hoe de klemtoon ligt in het landsdeel waar jij woont, maar in het zuidelijke waar ik vertoef ligt de nadruk als volgt: EsTHEtica, cosMEtica en astroFYsica. En dat rijmt als Kees op vlees, toch? Ik schreef 'enig' omdat ik dacht dat dat het ritme ten goede zou komen. Maar heel zeker ben ik daar niet van. Ook nu weer bedankt voor je aandacht, Wilma. Je hebt het maar druk met die mensen die de deur op een kier zetten en waar de katrijnen als Persische katten naar binnen sluipen. Ton is een asiel begonnen.
Hallo Dos, Het gaat er dus juist op dat die beklemtoonde FY niet rijmt op de beklemtoonde THE en ME. De lettergrepen 'ica' erna zijn onbeklemtoond. Misschien komt het wat flauw over, maar rijmen gaat over beklemtoonde lettergrepen. 'Kinderen zijn hinderen' rijmt bijvoorbeeld wel. Daar komen ook twee onbeklemtoonde lettergrepen na de eerste beklemtoonde. Dit wordt wel onzijdig of slepend rijm genoemd. Fijn dat je de aandacht op prijs stelt. Het kost wat tijd, maar ik doe het graag. Groet weer van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Wilma, zit ik hier te rijmen tegen de regels van de kunst in. Goed dat je me even de wetmatigheid van het ware rijmen uit de doeken hebt gedaan. Daar hebben we wat aan. Dank je. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Regel twee resulteert met mijn fantasie tot hilarische beelden: de paus draagt al een jurk. :D
Marietje, deze paus moet niets hebben van cosmetica. Modebewust is hij ook niet erg. Dat siert hem wel. Maar je mag er altijd je eigen fantasieën op loslaten.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Regel twee resulteert met mijn fantasie tot hilarische beelden: de paus draagt al een jurk. :D
Marietje, deze paus moet niets hebben van cosmetica. Modebewust is hij ook niet erg. Dat siert hem wel. Maar je mag er altijd je eigen fantasieën op loslaten.