Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#140 De blauwe tas

Ik zet de blauwe omatas op tafel, en neem met gesloten ogen de geur van de tas in me op. Er hangt een residu van rozen en lavendel vermengd met de geur van een vreemde vrouw in het bevoelde leer van het handvat. Eerbiedig aaien mijn vingers over de gladde structuur van het verkleurde knipslotje, dat jaren slijtage van het openen en sluiten heeft doorstaan. Ik knip het voorzichtig open. Onderin de tas liggen muffe suikerzakjes uit Italië en Frankrijk, tussen opgefrommelde oranje De Gruyter bonnen uit 1958 en een geborduurd zakdoekje. Langzaam leg ik het naast de tas op tafel. Ik vis er nog meer herinneringen uit zoals enkele uitgedroogde Wrigley's kauwgom met zo'n mintgroen wikkeltje, en een donkerrode lipstick. Verstopt onder een blinde rits tref ik een beknaagd potloodje en een klein, volgeschreven schriftje. Ik blader het door; bij de eerste pagina vallen er een paar gedroogde madeliefjes uit. 12 mei 1954, Geertje, mijn mooie meisje. Zo heb ík je genoemd. Ik mocht je niet eens vasthouden van de nonnen. Ik heb je nooit meer gezien. Mijn hart brak op je geboortedag, je nam een stukje met je mee. Maar vergeten zal ik niet. Ik hoorde je huilen. Je kneep je oogjes dicht tegen het licht, en balde je vuistjes, terwijl de zon door de hoge ramen naar binnen scheen, en je hoofdje oplichtte. Rood, net als ik, je mama. Zuster Agnes liep snel met je weg, mij achterlatend met gestrekte armen. Waar ben je, m'n meisje? Edit: spelfoutjes -> dank jullie :-)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag AngelaMarina, Welkom op dit forum. Een mooie eerste bijdrage. Je beschrijft de tas zo, dat ik deze kan voelen en ruiken. Specifieke details maken de tas tot een echte omatas. (rozen, lavendel, het knipseltje) Met deze beeldende zinnen plaats je de tas in de tijd:
Onderin de tas liggen muffe suikerzakjes uit Italië en Frankrijk, tussen opgefrommelde oranje De Gruyter bonnen uit 1958 en een geborduurd zakdoekje. ... Ik vis er nog meer herinneringen uit zoals enkele uitgedroogde Wrigley's kauwgom met zo'n mintgroen wikkeltje, en een donkerrode lipstick.
Dan de vondst van het briefje van een moeder met haar intense verdriet. Ontroerend en intens. Het geknaagd potloodje en de gedroogde madeliefjes passen er helemaal bij. Je laat in het midden of de hp de dochter is. Een paar puntjes: Oma tas > omatas aaien mijn vingers > aaien mijn vingers over Ik hoop nog meer van je te lezen na dit prachtige debuut op dit forum. Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, wat een prachtig verhaal, het ontroerde me en ik vind het goed geschreven. Dank je wel voor de mooie bijdrage

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De gebeurtenis is afgrijslijk, maar je hebt het prachtig geschreven. Wat goed dat die tas is gevonden. Het kan zo allemaal echt gebeurd zijn.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi AngelaMarina, ik heb hier in stilte van genoten, de stilte veroorzaakt door je mooie bijdrage! Heeft me ontroerd! Hoewel allerminst deskundig op het gebied van handtasjes, zie ik zo voor me wat HP eruit haalt. De tekst uit het schriftje ... wauw, wat heftig. Prachtig gewoon! :thumbsup: Blijf vooral bijdragen insturen, ik kijk ernaar uit, AngelaMarina! Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie voor de mooie lieve reacties, het doet me veel. Ik heb ooit een oude tas gekocht, en daarin vond ik tientallen buitenlandse suikerzakjes. De Wrigley's kauwgom had mijn moeder altijd in haar tas. In een oud poeziealbum van haar heb ik een aantal gedroogde bloemen gevonden. Alleen het schriftje, dat is deels verzonnen (een oud familiegeheim, meer dan 90 jaar geleden). Maar helaas gebeurden dit soort praktijken vroeger vaak: Andere tijden. Ik zal zeker meer gaan schrijven, dank voor de feedback.