Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#140 Tot u welkome

Tot u welkome Ondanks het kille weer lag het Vrijthof in Maastricht weer vol felgekleurde spullen die ooit dienst hadden gedaan als cadeau bij een of andere gelegenheid. Voor een habbekrats gingen ze van hand tot hand. Ik was diagonaal over het plein gelopen; hier en daar fotograferend met mijn iPhone. Voor de St. Servaaskerk stootte ik met mijn voeten tegen een houten kistje, volgepropt met boeken. Ik hurkte om ze beter te kunnen bekijken. Op de rug van een boekje, niet dikker dan een tachtig pagina's, las ik Lucebert. Met enige moeite pulkte ik het tussen de andere boeken vandaan. Het was zijn debuutbundel Triangel in de jungle uit 1951. Vanaf de achterkant lachte een jonge Lucebert me vrolijk toe. De rug was nog ongeschonden en de spanning tussen de bladzijden deed vermoeden dat ik de eerste was die het opensloeg. Het rook naar belegen, hermetisch gesloten versregels. Tijd en atmosferische omstandigheden hadden het papier centimeters diep van kleur veranderd. Op de binnenkant van het schutblad stond een ronde stempel van Athenaeum Boekhandel in Amsterdam. Op de bladzijde ernaast een met inkt geschreven Tot u welkome. De signatuur was makkelijk te herleiden tot Lucebert. Het was snel en slordig geschreven en hij had het boekje waarschijnlijk meteen dichtgeslagen en overhandigd aan de eigenaar; op het tegenoverliggend schutblad was onder de Athenaeum-stempel een vage afdruk van zijn handschrift te zien. Ik zat gehurkt perplex. Wat ik hier in mijn handen had was een zeldzaam exemplaar. Lucebert was in de jaren vijftig nog onbekend en de oplage van zijn debuut evenredig beperkt. Ik vroeg wat het boekje moest kosten. ‘Vijftig cent’, zei de jonge meid die in foetushouding op een krukje zat te kleumen. Ik dacht het niet goed te hebben verstaan en vroeg het nog een keer. Het was alsof ik een slag in mijn gezicht kreeg. Vijftig cent … Daar kun je met goed fatsoen niet van afpingelen. Waarom had ze geen vijfentwintig euro gevraagd, dan had ik het geheel tot mijn wel bekomen voor drieëntwintig proberen te krijgen. Nu zette ik het werkje beschaamd terug.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Als poëzieliefhebber en liefhebber van eerste drukken van poëziebundels heb ik je verhaal ín één adem uitgelezen. Het geluksgevoel een zeldzame druk van Lucebert in handen te hebben is voelbaar. Het is zo levensecht geschreven dat ik zomaar denk dat jij de hp bent. (Zo niet dan is het verhaal nog knapper) Beeldend geschreven ook, ik zie de hp over het Vrijthof lopen naar het kistje boeken. Deze zin is een pareltje: 'Het rook naar belegen, ongrijpbare versregels.' Het slot is heel bijzonder: uit schaamte dít moois aan je voorbij te laten gaan. Ik kan me de gėne voorstellen, maar of ik hetzelfde zou doen ... Opm. Felgekleurde één woord, welbekomen idem Met zeer veel genoegen gelezen, maar dat zei ik al. Nel Goudriaan

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lange aanloop maar werkelijk een fenomenaal slot :thumbsup:
Wilhelmina, (hij doet het weer) een schansspringer heeft ook een lange aanloop nodig voor een fenomenaal slot. :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Als poëzieliefhebber en liefhebber van eerste drukken van poëziebundels heb ik je verhaal ín één adem uitgelezen. Het geluksgevoel een zeldzame druk van Lucebert in handen te hebben is voelbaar. Het is zo levensecht geschreven dat ik zomaar denk dat jij de hp bent. (Zo niet dan is het verhaal nog knapper) Beeldend geschreven ook, ik zie de hp over het Vrijthof lopen naar het kistje boeken. Deze zin is een pareltje: 'Het rook naar belegen, ongrijpbare versregels.' Het slot is heel bijzonder: uit schaamte dít moois aan je voorbij te laten gaan. Ik kan me de gėne voorstellen, maar of ik hetzelfde zou doen ... Opm. Felgekleurde één woord, welbekomen idem Met zeer veel genoegen gelezen, maar dat zei ik al. Nel Goudriaan
Nel, het is me werkelijk overkomen. Het boekje kostte vijftig cent en dat vond ik ver beneden de waarde. Ik wist niet wat ik moest doen, stond in tweestrijd. Met enige schaamte heb ik het boekje teruggeduwd en deed alsof ik eigenlijk niet geïnteresseerd was. Sindsdien sla ik me met verwijten om de oren. Waarom geen vijfentwintig euro betaald?! oetlul, dreint er sindsdien door mijn hoofd. Ik heb nu spijt als haren op mijn hoofd (dat scheelt) en troost me met de gedachten dat ik nog nooit een vers van Lucebert begrepen heb. :) felgekleurd moet aan elkaar vast, maar wel bekomen moet los van elkaar. Het eerst had ik niet opgezocht, het tweede wel. Nel, dank voor je opmerkingen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, vind ik ook - wat een eerbetoon, geweldig! (slordigheidjes terzijde)
Jan, fijn dat je ook even langs kwam.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, wat een geweldig verhaal weer. En wat een wijze les heb je erin besloten. :thumbsup:
Marceline, je ziet, ze liggen zomaar op straat of op de markt. Je hoeft ze maar te noteren, en hier en daar wat aan duwen en inkleuren. Opmaken dus, zoals jullie dat ook voor de spiegel doen. :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Onbegrijpelijk dat je de vondst terug hebt gelegd maar levert een zeer vermakelijk en goed geschreven verhaal op!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onbegrijpelijk dat je de vondst terug hebt gelegd maar levert een zeer vermakelijk en goed geschreven verhaal op!
En daar gaat het hier toch om, i-Kat. :) Fijn dat je even op bezoek kwam.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, wat geweldig! Genoten van je verhaal. Het geeft een heerlijk gevoel om iets van emotionele waarde op de rommelmarkt aan te treffen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, wat geweldig! Genoten van je verhaal. Het geeft een heerlijk gevoel om iets van emotionele waarde op de rommelmarkt aan te treffen.
Maar Riny, je ziet dat je er ook een kater aan over kunt houden. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, je vanmorgen weer gelezen. Wat een fijn verhaal. Ik schaar me volledig achter @Nel. Je verhaal is me zeer welbekomen. ;) Complimenten.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ademloos gelezen. Met veel bewondering voor o.a de volgende alinea: 'De rug was nog ongeschonden en de spanning tussen de bladzijden deed vermoeden dat ik de eerste was die het opensloeg. Het rook naar belegen, ongrijpbare versregels. Tijd en atmosferische omstandigheden hadden het papier centimeters diep van kleur veranderd.' Dat je verbijsterd was is wel duidelijk, niet kopen :crybaby: Met plezier gelezen, Connie

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, je vanmorgen weer gelezen. Wat een fijn verhaal. Ik schaar me volledig achter @Nel. Je verhaal is me zeer welbekomen. ;) Complimenten.
Mili, fijn dat het verhaal je wel bekomen is en dank voor je complimenten.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ademloos gelezen. Met veel bewondering voor o.a de volgende alinea: 'De rug was nog ongeschonden en de spanning tussen de bladzijden deed vermoeden dat ik de eerste was die het opensloeg. Het rook naar belegen, ongrijpbare versregels. Tijd en atmosferische omstandigheden hadden het papier centimeters diep van kleur veranderd.' Dat je verbijsterd was is wel duidelijk, niet kopen :crybaby: Met plezier gelezen, Connie
Connie, de zin die je met bewondering hebt gelezen, heb ik nog iets veranderd: ongrijpbare versregels => hermetisch gesloten versregels. Het doet me werkelijk deugd dat je het met plezier gelezen hebt.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Ik vind dit een prachtig verhaal. Door de details en sfeertekening weet je de lezer - mij althans - er (weer) van te overtuigen dat het autobiografisch zou kunnen zijn. Mooie opbouw in een mooi ritme. Ik twijfel ook niet aan de 'ontknoping' (ik zou mijn geweten hebben afgekocht door in mijn portemonnee te grabbelen en geveinsd te hebben dat ik niet kleiner had dan twee euro om vervolgens het wisselgeld af te slaan. Wellicht zitten er slordigheidjes in, maar mij zijn ze bij het lezen niet opgevallen. Ik heb ook geen behoefte om daar bij een dergelijk kundige vertelling naar te zoeken. U is - naar mijn mening - een echte verhalenverteller. Dit verhaal bevestigt dat eens te meer.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
o jee nou blijk ik ineens toch gewetenloos ... of nee ik had waarschijnlijk wel eerst aangestipt dat het boek meer waard was, maar vervolgens wel geaccepteerd dat het haar niets kon schelen, omdat zij er gewoon niet meer dan oud papier tussen twee kaftjes in zag maar ach jouw verhalen lezen we toch maar mooi helemaal gratis, en zijn niet alleen fraai geformuleerd, maar bovendien wèl te begrijpen

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, Je trok mij volledig in je prachtig verhaal. Ik zag het helemaal gebeuren. Des te groter was mijn schrik bij de slotregel. Ik dacht, dat doe je toch niet. Elk mens maakt soms domme fouten, maar Dos, Dos toch, dit was wel heel dom. Had ik zeker niet verwacht van jou. Ha, ha. :crybaby: Een advies: ga volgend jaar weer heel vroeg naar de markt, misschien staat het meisje er weer.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Ik vind dit een prachtig verhaal. Door de details en sfeertekening weet je de lezer - mij althans - er (weer) van te overtuigen dat het autobiografisch zou kunnen zijn. Mooie opbouw in een mooi ritme. Ik twijfel ook niet aan de 'ontknoping' (ik zou mijn geweten hebben afgekocht door in mijn portemonnee te grabbelen en geveinsd te hebben dat ik niet kleiner had dan twee euro om vervolgens het wisselgeld af te slaan. Wellicht zitten er slordigheidjes in, maar mij zijn ze bij het lezen niet opgevallen. Ik heb ook geen behoefte om daar bij een dergelijk kundige vertelling naar te zoeken. U is - naar mijn mening - een echte verhalenverteller. Dit verhaal bevestigt dat eens te meer.
Dag Angus, Nu, op het einde van de commentaren, mag het gezegd worden: het verhaal is bij lange na niet zo autobiografisch als ik suggereer. De feiten zijn wel zoals ik bij #5 heb aangegeven, maar ik heb ze verdraaid, gemasseerd en vooral aangevuld om er bovenstaand verhaal van te maken. De klunzige inscriptie van Lucebert bijvoorbeeld, is verzonnen. Ik heb de feiten als het ware literair ‘gephotoshopt’. Als verhalenverteller is dat geoorloofd, alleen moet de lezer er voorshands niet van uitgaan dat de hp samenvalt met de schrijver. Die verdenking ontstaat al gauw als je in de eerste persoon enkelvoud schrijft. Ik doe dat graag omdat je dan ook dicht bij de lezer komt. Het is alsof je hem of haar iets van jezelf laat zien. Maar vergis je niet, het blijven apenstreken. :) Maar Angus, dank voor je waardevolle aandacht.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
o jee nou blijk ik ineens toch gewetenloos ... of nee ik had waarschijnlijk wel eerst aangestipt dat het boek meer waard was, maar vervolgens wel geaccepteerd dat het haar niets kon schelen, omdat zij er gewoon niet meer dan oud papier tussen twee kaftjes in zag maar ach jouw verhalen lezen we toch maar mooi helemaal gratis, en zijn niet alleen fraai geformuleerd, maar bovendien wèl te begrijpen
Schrijvelaar, Lisette -dit eigenwijs stuk verdriet van mij doet het weer- de toestand van mijn geweten is bij het horen van de kostprijs geen moment in het geding geweest. Ongelukkigerwijs besloot ik op dat moment geen impulsaankoop te doen. Mijn boekenkasten puilen uit van dat soort aankopen, die ook nog eens ongelezen blijven. Ik was weer eens penny wise, pound foolish. Ik besteed er extra zorg aan dat mijn verhalen wèl begrepen worden. Dat is primair de taak van de schrijver. Daar schort het hier nogal eens aan. Ook jij dank voor je waardevolle aandacht.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, Je trok mij volledig in je prachtig verhaal. Ik zag het helemaal gebeuren. Des te groter was mijn schrik bij de slotregel. Ik dacht, dat doe je toch niet. Elk mens maakt soms domme fouten, maar Dos, Dos toch, dit was wel heel dom. Had ik zeker niet verwacht van jou. Ha, ha. :crybaby: Een advies: ga volgend jaar weer heel vroeg naar de markt, misschien staat het meisje er weer.
Jules, als ik er volgend jaar aan denk, zal ik het zeker doen. Alleen weet ik niet meer hoe die kleumende griet eruit zag. Waarschijnlijk gaat ze weer op dezelfde plaats zitten. Als ze überhaupt terug komt. Als ze dit jaar veel klanten zoals ik heeft gehad, die nog te lamlendig waren een waardevol boekje voor vijftig cent te kopen, heeft ze waarschijnlijk volgend jaar geen goesting meer. Ik zal het gemis manmoedig moeten zien te dragen. Jules, dank voor je medeleven.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtige vertelling waarbij ik mij alleen maar kan aansluiten bij eerdere complimenten.
Nancy, dank voor je aangesloten complimenten. :)