Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#140 De handschoen

Tussen krijtstrepen op de stoep lag een oud Indonesisch Ikatkleed. De man die erop had plaatsgenomen leek niet veel jonger. Voor hem lag een bruin leren handschoen op het blauw wit geweven patroon. Het is het bruin van lakenvelders, dacht ze. Gebrande sienna dat was het, verzekerde zij zich. De eenzame combinatie van de man met de handschoen maakte haar nieuwsgierig. ‘U verkoopt slecht één handschoen?’ Hij raakte de handschoen met zijn vingertoppen aan, alsof hij zijn geliefde streelde. Ondanks de opdringerige straatgeluiden op de vrijmarkt hoorde ze de stilte, die tussen hen viel, er bovenuit. ‘Nee ik laat hem slechts zien.’ ‘Waarom?’ ‘Omdat ik de weduwnaar van de handschoen ben.’ ‘De weduwnaar van de handschoen?’ ‘Ja.’ Ze boog zich naar voren en bij het uitnodigend gebaar van de oude man, ging ze tegenover hem zitten. ‘Lang geleden was ik gelegerd in Indonesië. De enige echte liefde van mijn leven moest ik achterlaten.’ Bij het woord liefde, zag ze een glans in zijn ogen verschijnen. ‘Wij zijn toen met de handschoen getrouwd. Hebben elkaar eeuwige trouw beloofd. Tot de dood ons scheidt. Helaas liet die niet op zich wachten. Slechts de foto van haar met de andere handschoen van beloftes is overgebleven.’ ‘Maar waarom deze plek voor uw verhaal? ‘ ‘Mensen willen pas luisteren als ze nieuwsgierig zijn geworden. Die ene handschoen intrigeert ze uiteindelijk allemaal en ik…, ik praat zo graag over haar.’ Ze bedankte hem voor zijn verhaal en wenste hem veel luisteraars.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Josephine, Origineel verhaal, met een zekere wijsheid erin. dingetje:
trof haar en maakte haar nieuwsgierig.
dat is dubbel, maak een keus.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gevonden dat hij daar gaat zitten op zijn Ikatkleed (kan uiteraard op mijn goedkeuring rekenen ;-)) om over zijn vrouw te kunnen praten. Gebrande siena heb ik even opgezocht en is mooi beschreven als je het weet. Leuk om weer wat te leren! Genoten van je verhaal.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tussen krijtstrepen op de stoep lag een oud Indonesisch Ikatkleed. De man die er op had plaatsgenomen leek niet veel jonger.
Intrigerende opening. Het roept een verwachting op waarin ik als lezer niet in wordt teleurgesteld. De tweede zin geniaal gevonden omdat ik er de dubbele betekenis in las. :thumbsup: De laatste zin doet voor mij afbreuk. Ik zou hem weglaten of zoiets als: in gedachten loop ik door of met een glimlach bedank ik hem. Bedankt voor dit mooie verhaal! :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Triest verhaal, maar o zo mooi geschreven. Die foto van haar met die andere handschoen ... prachtig. Met aandacht gelezen. Dankjewel, Thea. (Met de handschoen trouwen; gebeurt dat tegenwoordig nog wel?)

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'De weduwnaar van de handschoen.' Alles ontzettend mooi verwoord. Het trieste van een gestorven liefde, die altijd een verhaal zal opleveren. Zolang hij leeft, zal hij over zijn vrouw blijven praten. Diepe, ontroerende liefde. Heel knap! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thea Josephine, Een prachtig verhaal. Met verve en vol mooie details (bijvoorbeeld het gebruik van kleuren) verteld. Ontroerend ook, ik zie de man voor me met die ene handschoen. Verhalen zijn er om verteld te worden, steeds weer. Mooi opgebouwd: je zoemt in op die ene handschoen en je maakt de lezer nieuwsgierig naar de betekenis ervan. Een verhaal van een oude wijze en liefdevolle man. Ik heb ervan genoten. Taaltechnisch: er op > erop Het bruin van bruine Lakervelders > het tweede bruin is m.i. dubbelop. Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thea Josephine, ik herinner me uit mijn jeugd, dat trouwen met de handschoen een term was die ik vaak hoorde. Je hebt het verhaal aangrijpend geschreven. De weduwnaar van de handschoen, dit geworden door de dood van zijn grote liefde. Graag gelezen, Connie