Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#140 Impression, soleil levant

Eergisteren heb ik zijn spullen op Marktplaats gezet. Zijn akoestische gitaar werd al dezelfde avond door een langharige jongen opgehaald. Ook zijn cd-verzameling met herrie was snel weg. De schroefboormachine heb ik gehouden, want ik ga nu het schilderij van Monet ophangen dat hij verafschuwde. Eigenlijk is het een poster, maar er zit een lijst omheen met tierlantijntjes. Zijn kleding reed ik naar de kringloopwinkel. Ik heb zijn trouwpak nog even vastgehouden. Het rook naar niks. De mollige politie-agente had lief en meelevend geglimlacht. Ik weet nog dat ik dacht: zo’n vrouw sturen ze alleen als er iemand dood is. Ze wilde wel aan de keukentafel zitten, maar geen versgemalen koffie of kersenvlaai. “De ervaring leert,” begon ze, “dat vermissingen van volwassen mannen zelden voortkomen uit een misdrijf of een ongeval.” Ik zette toch koffie. Het schilderij komt in de slaapkamer, zodat ik naar Monet kan kijken als ik niet kan slapen. Ik sta op een stoel, richt de accuboormachine op de muur en knijp. Het apparaat zoemt vervaarlijk en het stucwerk dwarrelt op het laminaat. Er vormt zich een deukje van enkele millimeters, waarna het zoemen overgaat in een zwaarder gereutel. Het gaat niet. Ik laat los. “Je maakt er een puinhoop van,” hoor ik verontwaardigd achter me. “Dat ding is niet gemaakt voor baksteen.” Ik draai me om en staar hem aan, want straatkatten vluchten soms als je ze strak aankijkt. Hij zet zijn sporttas neer. “Bij de kringloop hebben ze vast een klopboormachine.”

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
IngeK wat een originele vertelling, beeldend en op sommige punten ook herkenbaar. Dat eindelijk kunnen doen wat je altijd al wilde. Blijft nog één vraag hangen, is hij eigenlijk nog wel welkom? ;)

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha ha met plezier gelezen, de liefde is duidelijk over voor haar. Mooi om dat trouwpak er bij te halen en het naar niks te laten ruiken. Mijn zieke geest dacht dat zij achter de vermissing zat en zij hem omgebracht had dus ik was verbaasd dat hij nog leefde en terugkwam! En nog wel met een sporttas, met zijn spullen die hij terug heeft gekocht?? Hem aanstaren in de hoop dat hij daardoor weggaat omdat straatkatten dat soms ook doen vind ik ook heel leuk gevonden! Complimenten.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste IngeK, welkom op dit forum. Met deze eerste bijdrage laat je meteen een goede indruk achter! Geweldig mooie beelden, de details heb je een belangrijke rol gegeven. Ook spannend; ik dacht voortdurend; wat is hier aan de hand? Ik ben net als Nancy benieuwd of hij nog welkom is ... Ik heb je graag gelezen. Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over een man die verdwijnt met de noorderzon en terug komt bij het ochtendggloren. Het is fijn dat je in het midden laat of hij nog welkom is of niet. Dat is aan de lezer om te bepalen. Eerste stukje over zijn spullen vind ik heel leuk beschreven.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Inge K, met deze geweldige eerste bijdrage! Uit de zin [...staar hem aan, want straatkatten vluchten soms als je ze strak aankijkt] wordt mij wel duidelijk dat ze niet blij is met zijn terugkomst. Maar ik vraag mij wel af waar hij geweest is en hoelang hij weg was. En vooral: waarom hij terugkwam...

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ingeK, dat zij hem niet meer terugverwachtte is wel duidelijk. Dat het verdriet om zijn verdwijnen niet groot is wordt wel goed weergegeven in de eerste alinea. Ik vraag me af met wie ik het meeste meeleef: hem of haar? Graag gelezen, Connie

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ik draai me om en staar hem aan, want straatkatten vluchten soms als je ze strak aankijkt." Die zin zegt het helemaal. Puike zin, leuk verhaal om te lezen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
IngeK, Compact verhaal, dat een leven bevat. Goed gedaan. schrijfdingetje, deze zin staat als enige in vvt:
De mollige politie-agente had lief en meelevend geglimlacht.
kan ook in ovt: De mollige politie-agente glimlachte lief en meelevend.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
IngeK, Compact verhaal, dat een leven bevat. Goed gedaan. schrijfdingetje, deze zin staat als enige in vvt:
De mollige politie-agente had lief en meelevend geglimlacht.
kan ook in ovt: De mollige politie-agente glimlachte lief en meelevend.
Dat klopt, ik heb een beetje zitten rommelen met de tijd en vroeg me al af of het zo duidelijk was. Ik zie het zo voor me, chronologisch: Eerst kwam de politie-agente aan huis om de boodschap te brengen dat hij waarschijnlijk zelf weggelopen was en niet terugkwam. Dáárna ("eergisteren") zette ze al zijn spullen te koop. In het nu (t.t.) wil ze het schilderij ophangen en komt hij terug. Ik heb de v.v.t. gebruikt in die zin in een poging de flashback wat sterker aan te zetten. Maar dat lees je er dus niet uit? Het is geen ramp als de agente rond dezelfde tijd komt als dat de ik de kleding naar de kringloop brengt (250 woorden is ook niet veel om met veel verschillende tijden te werken...), maar ik wilde wel een duidelijk onderscheid maken tussen het verleden (en de acceptatie dat hij weg is) en het heden ("de opkomende zon" van Monet en zijn terugkeer). Hmmm :-)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
IngeK,
Ik heb de v.v.t. gebruikt in die zin in een poging de flashback wat sterker aan te zetten. Maar dat lees je er dus niet uit?
Jawel - maar de 1e zin viel me op omdat de rest van die alinea in ovt staat: 'Ik weet nog / Ze wilde wel / begon ze / Ik zette toch' vvt is niet fout - ik vind het gewoon lelijk ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtverhaal, je dacht heel voortvarend: opruimen die boel! En nu...? Als hij dat nu ook maar weet van die straatkatten?

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer bedankt voor de reacties!
IngeK, Jawel - maar de 1e zin viel me op omdat de rest van die alinea in ovt staat: 'Ik weet nog / Ze wilde wel / begon ze / Ik zette toch' vvt is niet fout - ik vind het gewoon lelijk ;)
Haha, dan zijn we het eens... Ik denk dat het bij die ene zin gebleven is omdat ik het ook lelijk vind. Maar omdat de v.v.t. hier wel een functie heeft, laat ik hem in deze zin toch staan en gun ik mijzelf dan maar de lichte nconsistentie. :-)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inge K, Welkom op dit forum. Een mooi verhaal waarin veel wordt verteld in weinig woorden. Een fascinerende titel. Je bouwt de spanning goed op en het slot is verrassend. Er speelt hier veel onder de oppervlakte: waarom is de man vertrokken, waar was hij al die tijd? Uit signalen blijkt dat de verhouding onder druk staat en dat de liefde is uitgeblust: het trouwpak, dat naar niets ruikt, het beeld van de straatkatten die vluchten als je ze strak aankijkt. Halverwege wissel je van tijd; dat werkt heel goed in dit verhaal. Die ene zin in de v.v.t. vind ik hier wel functioneel en ze stoort me niet. De schroefboormachine en de klopboormachine zouden zomaar Freudiaans kunnen zijn. Ze prikkelden mijn fantasie. :-) Ik ben benieuwd naar je volgende bijdragen. Dit verhaal was een verrassende en goede start. Nel Goudriaan