Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 140 Ollie

‘Potdorie! Hoe kom je dáár nou weer aan?’ Esina kijkt me verbaasd aan met het beeldje in haar handen dat ze net uit haar tas haalt. ‘Gewoon, op de rommelmarkt. Ze hebben daar leuke oude dingetjes hoor, ook van die Chinese dikkerdjes waar je wierook voor moet zetten en zo. Toen zag ik dit zielige olifantje met maar één slagtand, nou, ik was op slag verliefd en ik dacht “hebben is hebben”. Kostte maar twee euro. Ja, hij vroeg vier hoor, maar je kent mijn charmes, hè schatje?‘ Ik zie oma’s dressoir weer voor me, met naast die sierlijke wijnkaraf dat houten olifantje. Ik mocht van oma zijn naam bedenken en onderop schrijven. Als jochie van acht proefde ik eens stiekem van de wijn. Toen oma binnenkwam zette ik snel die karaf terug, waarbij het olifantje van het dressoir viel. De linkerslagtand brak af en verdween in een kier onder de plint. Oma keek me alleen maar aan met haar grote blauwe brilleglasogen en zei niets. Als ik later eens ondeugend was, keek zij mij slechts indringend aan en wees naar haar linkerhoektand. Met een knipoog, dat wel. Na oma’s overlijden nam een opkoper haar inboedel mee. ‘Hé Ton, sta daar nou niet als een zombie! Wat vind je ervan?’ Ik omhels Esina stevig. ‘O Esina, lieve, lieve schat! Ik vind Ollie wonderschoon, hij krijgt een ere-plekje op de schoorsteen.’ Esina draait het beeldje ondersteboven. ‘Hoe… hoe weet jij nou dat-ie Ollie heet?’

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, ik ben de eerste en ik ben niet teleurgesteld. Wat een heerlijk verhaal. Een emotionele lieve herinnering aan een oma die je iedereen zou gunnen. Bedankt voor deze bijdrage voor de nacht.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, Dit is waargebeurd. Of dat zo is, weet alleen jij (en Esina) maar voor mij is dit waargebeurd. Wel lijkt mij dat je op het eind van perspectief wisselt. Je zou 'en ziet de kinderlijke schrijfletters' weg kunnen laten om dat te voorkomen. Erg leuk verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, Een mooie invulling. En fijn dat Ollie op deze manier thuis komt. een goede suggestie van Willemina om 'en ziet de kinderlijke schrijfletters' weg te laten. Ik heb het overgelezen en deze zinsnede weggedacht en vond dat het er nog beter van werd.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Een heel erg leuk verhaal, Ton. Ik hoop dat het waar gebeurd is, zo niet dan heb je het waargetrouw verzonnen. Proficiat. Een fijn weekend toegewenst. :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal om van te smullen. Ik hoopte al dat het goed af zou lopen. En ziedaar, mijn wensen werden vervuld.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Willemina en Marceline, jullie hebben gelijk, het lijkt net of opeens een derde persoon het verhaal overneemt. Die had ik niet gezien, dank voor jullie opmerkzaamheid. Ik heb 't aangepast. En hartelijk dank ook voor de complimenten! @ Willemina en Blavatski, Esina heeft liever niet dat ik op dit forum meer over ons privéleven uit de doeken doe - je weet wel, sinds dat gedoe met Harken is onze relatie zich weer aan het herstellen - dus over de waarheid omtrent Esina, Ollie en mij kan ik geen mededelingen doen. Niettemin zeer bedankt voor de complimenten! @ Maddy en Connie, Of Ollie weer thuis is, ik hoop dat jullie er begrip voor hebben dat ik me hier niet over uitlaat. Over het waarom; zie enkele regels hierboven. Maar ik ben erg blij met jullie complimenten, dankjewel! @ Smulpaap Riny, Gelukkig heb ik je niet teleurgesteld, ik vind het horen bij het leven dat het altijd goed afloopt. Helaas is dat in de praktijk weleens anders, maar hier werd jouw wens vervuld. Hartelijk dank voor je reactie! Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, ik zie net dat je reactie nog onbeantwoord is. Sorry daarvoor. Ik dank je hartelijk voor je leuke reactie. En ja, of Ollie weer thuis is en of het allemaal waar is, dat is nog even een dingetje. Onder #10 kun je lezen dat Ton en Esina over hun privéleven liever niet te veel prijs geven op dit forum, dat komt door een discussie die hoog opliep begin maart (net voor jouw aanmelding bij dit forum, dus), waar het ging over het al dan niet emigreren naar het mooie Deense Harken. Zie opdracht #133. :D Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ton, leuk verhaal, of het waar is of niet doet er niet toe. Zo heb ik ooit eens ergens een oude brommer teruggevonden, en ja, met die oude voorwerpen keren ook de herinneringen terug.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aah, dat emigratieverhaal was een leuke binnenkomer ;) Dit verhaal ook. Prachtig gewoon. Ben blij te horen dat alles is goedgekomen tussen jou en Esina. Dus jullie wonen nog tussen de tomaten ... of paprika's ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, kan je dat kind geen andere naam geven dan Esina? :D En waarom rijt je woorden uiteen zoals linkerslagtand en linkerhoektand? Een hype tegenwoordig. Hoewel ik het verhaal fantastisch vind, vind ik de toevalligheid te groot. Een Westlands kusje. :o

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, een mooi en origineel verhaal. Ik zie het voor me en het is helemaal af, een mooi geheel. Hebben is hebben, wat wil je daarmee zeggen?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Meta, dank voor je mooie reactie, ik ben blij met houw compliment! Je zegt ook; "Ben blij te horen dat alles is goedgekomen tussen jou en Esina. Dus jullie wonen nog tussen de tomaten ... of paprika's" We doen ons best en knabbelen regelmatig van de tomaten, paprika's en kromme jongens (= komkommers op z'n Westlands). Wat ook helpt, is af en toe de bloemetjes buiten zetten. Ik kan het iedereen aanraden! :D Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili, dank voor je leerzame commentaar; dank zij jouw opmerking over uiteenrijten (hoe cru klinkt dat!) en na een korte zoektocht naar bevestiging (lang leve Onze Taal) ben ik wijzer en om! Ik ga het aanpassen. Jij gelooft niet in toeval? Nou, ik toevallig wel! :p :o Jij ook! :o Mvg Ton PS Esina is allesbehalve een kind, zie de hotelscene in #133, meer kan ik er niet over zeggen; zie ook hierboven #10. Daarnaast lijkt het ons een onbegaanbare weg om namen te veranderen, als ik in herinnering breng hoe jij enige tijd geleden een vruchteloze strijd met gemeenteloketten hebt gevoerd. En dat ging alleen nog maar om een eenvoudige asbak (dat is goed Haagsch voor vuilnisbak, toch?).

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je maakt me nieuwsgierig naar #133 - ik zal eens terug zoeken! :unibrow: Een leuk verhaaltje. Echter voor mij wat te simpel. Hoe zou het worden als er meer spanning in wordt gebracht? Dit niet om je te pesten maar als uitdaging om te leren. De herinnering aan een voorwerp heb je leuk weergegeven misschien dat ik daarom wat teleurgesteld ben in de vormgeving? :o Ik weet dat je er niets over prijs geeft maar ook ik vulde in dat het waarheidsgetrouw moet zijn. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Dreaming; Wat een fijne complimenten, ik zou ervan gaan blozen. Dankjewel! 'Hebben is hebben'; meteen toeslaan, je kans grijpen. Dat wilde ik Esina laten uitdrukken op de rommelmarkt. Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, Dank voor je reactie. Een uitdaging om bij te leren ga ik niet graag uit de weg. Ik wil er best nog eens naar kijken hoe ik meer spanning kan brengen, misschien heb ik in de 1e alinea te snel weggegeven wat het object is? Aan de andere kant; de naamgeving is in de 2e alinea aangestipt en niet verder uitgewerkt, die komt aan het einde terug. Mvg Ton

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan de andere kant; de naamgeving is in de 2e alinea aangestipt en niet verder uitgewerkt, die komt aan het einde terug.
Tijdens het aanstippen van de naam wist ik al dat dat het bewijs werd. ;)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Potdorie! Hoe kom je dáár nou weer aan?’ Esina kijkt me verbaasd aan met het beeldje in haar handen dat ze net uit haar tas haalt. ‘Gewoon, op de rommelmarkt. Ze hebben daar leuke oude dingetjes hoor, ook van die Chinese dikkerdjes waar je wierook voor moet zetten en zo. Toen zag ik dit zielige olifantje met maar één slagtand, nou, ik was op slag verliefd en ik dacht “hebben is hebben”, kostte maar twee euro. Ja, hij vroeg vier hoor, maar je kent mijn charmes, hè schatje?‘ Ik zie oma’s dressoir weer voor me, met naast die sierlijke wijnkaraf dat houten olifantje. Ik mocht van oma zijn naam bedenken en onderop schrijven. Als jochie van acht proefde ik eens stiekem van de wijn. Toen oma binnenkwam zette ik snel die karaf terug, waarbij het olifantje van het dressoir viel. De linkerslagtand brak af en verdween in een kier onder de plint. Oma keek me alleen maar aan met haar grote blauwe brilleglasogen en zei niets. Als ik later eens ondeugend was, keek zij mij slechts indringend aan en wees naar haar linkerhoektand. Met een knipoog, dat wel. Na oma’s overlijden nam een opkoper haar inboedel mee. ‘Hé Ton, sta daar nou niet als een zombie! Wat vind je ervan?’ Ik omhels Esina stevig. ‘O Esina, lieve, lieve schat! Ik vind Ollie wonderschoon, hij krijgt een ere-plekje op de schoorsteen.’ Esina draait het beeldje ondersteboven. ‘Hoe… hoe weet jij nou dat-ie Ollie heet?’
Dag Ton, Een levendig verteld verhaal over het terugvinden van een beeldje dat in de jeugd van de hp een belangrijk voorwerp was. De scènes zijn helder opgebouwd: heden- verleden- heden In de eerste scène een leuk gesprek tussen de echtelieden waarin humor niet ontbreekt: 'Je kent mijn charmes, hè schatje?' in de tweede scène teken je een lieve oma, die de fout van haar kleinzoon niet verdoezelt, maar met mildheid behandelt:
Als ik later eens ondeugend was, keek zij mij slechts indringend aan en wees naar haar linkerhoektand. Met een knipoog, dat wel.
In de laatste scène: eind goed, al goed, de hereniging met Ollie. Het olifantje heeft nu een naam. Aandoenlijk. Een opmerking: De komma achter 'hebben is hebben' zou ik vervangen door een punt met daarna een nieuwe zin: Het kostte. Met plezier gelezen, Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Schrijfcoach Nel, hartelijk dank voor je complimenten en feedback, ik zie dat je er weer veel werk van hebt gemaakt (bij alle forumleden, wat een kluif!), ik ben je er erg dankbaar voor dat je er zoveel serieuze energie in steekt! :thumbsup: (en dan ook nog eens en passant de winnende inbreng bij 120W binnenhalen, geweldig :) ) Je opmerking over komma => punt; in de eerste alinea had ik een echte Esina-spreektekst in gedachten, waarbij zij op haar eigen wijze gewoon lekker doorratelt. Daarom heb ik de regelen der kunst inzake leestekens bewust niet zo nauw genomen. Maar met die wijziging wordt het voor de lezer iets makkelijker ('rustiger', want Esina ratelt maar door, af en toe!) en Esina merkt er niks van, dus ik volg je advies op. ;) Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met enkele pennenstreken een beeld van een hartelijke, humoristische , maar toch indrukwekkende oma neergezet.. Een die je nooit meer vergeet. Een oma, onlosmakelijk verbonden met Ollie. "Hebben is hebben", ik zou eraan toevoegen "en hebben is voor altijd bijhouden" Een vleugje extra herinnering aan oma, dankzij de verloren slagtand. Knap Ton! :thumbsup: En googlen moest ik, ik geef voorkeur aan Esina als balletdanseres dan aan hanglamp of boekenkast. Ook gelezen: in 2015 werd 1 kind Esina genoemd.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel, Leeghoofd, voor je fijne reactie. Ook fijn dat je meedenkt, maar ik ga je teleurstellen - ik geef toe, met tegenzin - wat je toevoeging betreft. Ik vind het idee van 'altijd bijhouden' niet passen op die plek in het verhaal en al helemaal niet uit de mond van Esina, die op dat moment nog niets weet van de emotionele waarde van dat beeldje. Hooguit zou dat aan het einde kunnen, maar dat begrijpt de lezer dan toch wel. Mvg Ton