Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#140 - Rommelblues

De spullen liggen uitgestald op tafel, wachtend op een nieuwe bezitter. Een tafel vol geschiedenis en herinneringen, die nu voor een grabbel te koop staan. Ik heb nooit iets gehad met rommelmarkten. Maar Marjan stond erop dat ik erbij zou zijn. Dus hier sta ik dan, spullen te verkopen die we niet meer nodig achten, alsof ons leven bijna ten einde is nu mijn pensioen is ingegaan. Mijn oog valt op de mondharmonica. Waarom heeft Marjan dit hier neergelegd? Die was ooit van mij, en daarna van Sam. Ze voelt koud aan in mijn hand. Sam heeft er urenlang op geoefend. Hij was volhardend en nam ze overal mee. De harmonica was een metgezel in zijn binnenzak, ook op de dag van het ongeluk. ‘Papa, ooit wil ik op een groot podium staan en iedereen blij maken met muziek, net zoals jij en Toots.’ ‘Bij mij waren het kleine podia. Lang voor jij er was,’ lachte ik hem toe. Toen negeerde een dronken bestuurder het rode licht en verloor ik de controle over het stuur. Sam had geen schijn van kans en was op slag dood toen we een lantaarnpaal raakten. De harmonica vond gedurende enkele jaren een mooi plekje op Sam zijn kamer, daarna in een doos toen de kamer werd leeggemaakt. En nu rust deze oude liefde in mijn handen. Schreeuwend om blues. Schreeuwend om Sam. Marjan komt aan met de laatste spullen. ‘Ik moet ervandoor.’ Daarmee weet ze genoeg. ‘Ik zie je wel op dat podium.’

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi hoe je de emotie van de mondharmonica met het sterven van de zoon Sam in beeld brengt. Prachtig hoe je het verwerken van de moeder en vader weer geeft. De moeder kan van de harmonica afscheid nemen, de vader niet. Mooi hoe de vader en moeder in evenwicht zijn met elkaar in je laatste regels. Ik vind je tekst heel bijonder!

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, wat een prachtig verhaal...ik ben er even stil van. Aangrijpend om te lezen dat hij achter het stuur zat. De pijn die er achter zit is voelbaar voor mij zonder dat je er over uitweidt. Knap gedaan. Mooi dat zijn vrouw al weet dat het zou gaan kriebelen om weer te spelen. Tenminste, ik stel me voor dat ze dit bedacht heeft om hem weer in contact te laten komen met zijn oude liefde, de muziek. Ik ga even 'Vivo per lei' opzetten van Bocelli, dat past hier mooi bij.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Prachtig VriendT, schreeuwend om de blues, schreeuwend om Sam! Dit verhaal raakt diep. Mijn gevoel bij de HP's is dat er veel gezegd wordt met weinig woorden. Was dit een fragment van een film dan hoor ik Toots al er doorheen spelen. Jammer dat hij er niet meer is.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@VriendT, weinig aan de vorige reacties toe te voegen. Misschien voor en na de derde alinea witregel toepassen voor een beetje rust in het lezen? Het is een alinea waar veel spanning in ligt. Complimenten voor dit verhaal, Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt mw. Marie, i-Kat, Nancy en Connie voor de mooie woorden in jullie reacties. Het doet me plezier dat het verhaal wordt gewaardeerd en nog meer, raakt en doet voelen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja VriendT, Jouw verhaal raakt en doet voelen zoals je het zelf zo mooi verwoordt. Ik vind het prachtig. Een zinnetje vond ik wat uit de toon vallen: [Daarmee weet ze genoeg] Je kan overwegen het weg te laten, volgens mij heeft dit verhaal het niet nodig.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste VriendT, Wat een mooi ontroerend verhaal, het grijpt me bij de strot! De muzikant die geen afscheid kan nemen van het instrument met die bijzondere historie en dus van onschatbare waarde. Eerlijk gezegd was ik even een beetje boos op Marjan, dat zij hem weg wilde doen. Maar inderdaad, ze zijn wel in balans, de muzikant en zijn Marjan. Eens met Marceline dat die voorlaatste zin eruit kan. Complimenten! Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ton en Marceline: bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp jullie twijfel over die ene zin. Ik zou hem niet weglaten want hij heeft wel degelijk een functie. Maar had misschien wel anders/beter kunnen verwoord worden.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Emotioneel, je raakt de gevoelige snaar bij de lezer. De blues van ons 'ketje' drijven tussen de woorden. 'Daarmee weet ze genoeg.' Moet je voor mij niet weglaten. Als je het hebt over anders/beter verwoorden, mss ergens het woord 'begrip' gebruiken? Ik vind het prachtig :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De spullen liggen uitgestald op tafel, wachtend op een nieuwe bezitter. Een tafel vol geschiedenis en herinneringen, die nu voor een grabbel te koop staan. Ik heb nooit iets gehad met rommelmarkten. Maar Marjan stond erop dat ik erbij zou zijn. Dus hier sta ik dan, spullen te verkopen die we niet meer nodig achten, alsof ons leven bijna ten einde is nu mijn pensioen is ingegaan. Mijn oog valt op de mondharmonica. Waarom heeft Marjan dit hier neergelegd? Die was ooit van mij, en daarna van Sam. Ze voelt koud aan in mijn hand. Sam heeft er urenlang op geoefend. Hij was volhardend en nam ze overal mee. De harmonica was een metgezel in zijn binnenzak, ook op de dag van het ongeluk. ‘Papa, ooit wil ik op een groot podium staan en iedereen blij maken met muziek, net zoals jij en Toots.’ ‘Bij mij waren het kleine podia. Lang voor jij er was,’ lachte ik hem toe. Toen negeerde een dronken bestuurder het rode licht en verloor ik de controle over het stuur. Sam had geen schijn van kans en was op slag dood toen we een lantaarnpaal raakten. De harmonica vond gedurende enkele jaren een mooi plekje op Sam zijn kamer, daarna in een doos toen de kamer werd leeggemaakt. En nu rust deze oude liefde in mijn handen. Schreeuwend om blues. Schreeuwend om Sam. Marjan komt aan met de laatste spullen. ‘Ik moet ervandoor.’ Daarmee weet ze genoeg. ‘Ik zie je wel op dat podium.’
Dag VriendT, Een ontroerend verhaal over gemis en de troost van de muziek. Met de mondharmonica maak je het verdriet zichtbaar van de ouders: ieder op hun eigen wijze (zoals dat zo vaak gebeurt na het overlijden van een kind). Het mooie in dit verhaal is, dat ze elkaar weer vinden en begrijpen. In een paar woorden schets je de intense band tussen vader en zoon en het verschrikkelijke drama dat plaastvond toen ze samen in de auto zaten. Een paar puntjes: Misschien een witregel tusssen 'raakten' en 'De harmonica vond voor enkel jaren...' 'Voor een grabbel', ik ken de uitdrukking niet, wel: 'voor een habbekrats' of ' te grabbel gooien' 'Waarom heeft Marian dit neergezet?' 'Dit' verwijst naar mondharmonica > moet 'die' zijn 'nam ze mee' > 'nam haar mee' Een hele bijzondere bijdrage die me raakte. Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reactie Marlie, Maddbrug, Mili en Nel !!! Echt leuk jullie appreciatie te lezen. @schrijfcoach Nel: de taalcorrecties zijn meer dan welkom. Op een of andere manier sluipen er toch altijd wat foutjes in. De uitdrukking 'voor een grabbel' is misschien taalkundig niet helemaal correct maar iedereen weet wat er wordt bedoelt ;)