Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 140 - goudglanzend ei

Er ligt een goudglanzend ei op de grond. Eigenlijk niet op de grond, maar op een uitgespreide deken. Aan de rechterzijde ligt een puntenslijper en aan de andere kant een ouderwetse draaitol. Het glanzende ei ligt tussen schoenen, kledij, boeken en een doos gevuld met legoblokjes. Op koningsdag is er van alles te koop op de vrijmarktjes. Sam is niet van plan iets te kopen. Het slenteren langs de kraampjes vindt hij leuk. Hij zoekt niets speciaals. Het Paasfeest is voorbij en dat vindt hij jammer, want hij houdt geweldig veel van chocolade eieren. Dit ei hier voor zijn voeten heeft de paasdagen overleefd. Sam kan er zijn ogen niet van af houden en twee minuten later is hij er de eigenaar van. Een beetje beschaamd om zijn impulsieve kooplust, stopt hij het ei diep in zijn broekzak. Het voelt zwaar aan. Voor het slapen gaan legt hij het ei op de vensterbank van zijn kamer. Het is volle maan. Het ei glanst geheimzinnig in het maanlicht. Er gaat een betovering van uit. Vanuit zijn bed kijkt Sam er geboeid naar. Het laat hem niet los. De volgende ochtend vindt Sam een gebroken ei. Verbaasd en blij houdt hij klompjes goud in zijn handen. Zijn hele verdere leven lang vindt Sam 's morgens na een nacht met volle maan, goudklompjes op de vensterbank. Hij wordt een welvarend man met een prachtig beroep: dat van goudsmid.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, dat ei zal nooit meer op een kleedje terecht komen. Een groot contrast: eerst liggen tussen allerlei vrijmarktrommel en dan onder volle maan je ware aard mogen tonen. Dat moet voor iedereen een sprookje zijn om juist zo'n ei te vinden. Was leuk om te lezen, Groet Connie

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski wat een mooi vrijmarktsprookje. Volgende keer ga ik heel anders kijken naar zo maar een ei!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voelt inderdaad bijna als een sprookje aan. En als sprookje zou ik zeggen dat dit misschien de onderliggende gedachte zou zijn. Volg je instinct ook voelt her raar en je vind tevredenheid verderop.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
... jij kon Pasen nog niet los laten, Blavatski. Wat een leuk verhaal. Dat ei wilde echt naar die jongen toe. Een beetje magisch. Je hebt het vast met plezier geschreven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
leuk detail hoe hij het beschaamd diep in zijn zak stopt; en dan die ontknoping die regelrecht uit een sprookjesboek lijkt te komen - leuk gedaan.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Blavatski, heel bijzonder zo vlak na de Pasen. Mijn complimenten voor dit eigentijdse sprookje. Bij ons in het Westland zeggen we "Helemaal goud!" als we iets goed vinden, dus heel erg van toepassing op jouw verhaal. :nod: Mvg Ton

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goudglanzend ... hp denkt dat het een chocolade ei is, met een gouden papiertje. Tot hij voelt hoe zwaar het is. Je leidt de jongen een sprookjestijd binnen, Blavatski. Alleen moet de verkoper heel erg dom zijn, als een eitje zo zwaar weegt en hij het toch verkoopt .. :o of wordt het alleen maar 'echt' in handen vd jongen? 'Hij wordt een welvarend man met een prachtig beroep: dat van goudsmid.' Volgens mij is het dubbelpunt hier verkeerd gebruikt, nl als uitleg? Persoonlijk vind ik dubbelpunt niet nodig als je de zin vloeiender kan maken door om te draaien bvb ... Hij oefent het prachtige beroep van goudsmid uit en wordt een welvarend man. Mooi hedendaags sprookje!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Fijn om tussen alle verhalen dit mooie sprookje -over een jongen die niet zoekt, maar wel vindt- aan te treffen. Origineel en lief. Je schrijft het zo dat de lezer (ik) het gouden ei van harte gunt aan Sam. 'Een beetje beschaamd om zijn impulsieve kooplust' maakt hem sympathiek en bescheiden. Mooi de betovering bij maanlicht beschreven: Sam denkt een gewoon ei te hebben gekocht maar het blijkt een goudmijn te zijn. Opm. Vrijmarktjes > bewust gekozen of mag het ook vrijmarkt zijn? Bedankt voor deze mooie bijdrage. Nel Goudriaan

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Nel, fijn dat je het sprookje op de juiste wijze interpreteert, "de jongen die niet zoekt en juist dan vindt". Vrijmarktjes is niet met een bepaalde bedoeling geschreven. Het kwam gewoon spontaan zo naar buiten. :o Is er iets mis mee? Hier in België kent men dit woord niet; het is gewoon rommelmarkt. :o

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier in Nederland is de vrijmarkt een verzameling kleedjes met spullen. Net zoals de rommelmarkt. Ik ga altijd maar naar één vrijmarkt en dan heb ik het wel weer gehad. :-) Het woord viel me op: ik had nog nooit het verkleinwoord gehoord of gebruikt.