Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

# 140 Rijk?

Broertje en zusje keken al een tijd uit naar Koningsdag. Ze wilden de boeken en speelgoed waar ze niets meer mee deden verkopen. Ook mochten ze de spullen van hun ouders, die al tijden in de garage stonden en niet meer gebruikt werden, bij de weg zetten. Om mensen naar hun markt te lokken gingen ze enthousiast aan de slag. Ze plakten papieren op bomen, lantaarnpalen en postbussen. Daar stond op dat iedereen de mooiste dingen kon kopen voor weinig geld. Ze hadden alles uitgestald en zaten geduldig op de grond achter hun koopwaar. Door hun reclame kwamen er veel mensen langs. Niet alleen uit hun eigen dorp maar ook uit een naburig dorp. Er kwam een echtpaar aangefietst, man en vrouw stapten af, keken naar de straatnaam en het huisnummer. 'Klopt het dat dit het adres van de vrijmarkt is?' vroeg de vrouw met een schelle stem. De kinderen knikten. 'Schandalig. Hebben wij verdorie tien kilometer moeten fietsen om deze rotzooi te zien?' De opbrengst aan het eind van de dag was drie euro.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hele vrijmarkt voor één huis en dan ook nog alleen maar rotzooi. :lol: (Ik las toch bijna dat die ouders al tijden in de garage stonden en niet meer gebruikt werden. Maar geen mishandeling dit keer. Je weet het maar nooit met Tja.) Een Tja-waardig verhaaltje :unibrow: (slaap jij nooit?)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, fijn weer een stukje van jouw hand te mogen lezen; een echt Tja-verhaal waar ik blij van word. Niet omdat die kinderen zo teleurgesteld werden door het fietsende echtpaar uit een nabijgelegen dorp, maar omdat er gevoelens meespelen die ik begrijp. Over"normale" mensen met emoties. :o

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tja, herkenbaar die kinderen die verlangend uitkijken naar het binnenstromende kapitaal. Je beschrijving van het teleurgestelde stel is goed raak. Dachten zij een Rembrandt voor een habbekrats in handen te krijgen. Vlot geschreven, Groet Connie

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, weet fijn iets van je te lezen. Ik miste je. Boek alweer bijna klaar van je? Prachtig verhaal weer en die zure zeikerds, prima!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mijn verhaal is af. Dochter heeft het gelezen. Ze vond het vervolg op de proloog niet logisch. Ik zei dat ik het bewust had gedaan. Ook vond ze het verhaal te kort. Vond ik ook. Tevens zei ze dat ik uitspraken had gedaan die alleen een vrouw deed. Best mogelijk. Als je vanuit een man schrijft, komen er ongetwijfeld vrouwenreacties. Nou niet ongetwijfeld. Dat is gewoon niet goed. Het verhaal gaat naar de zolder. O, dat kan niet. We hebben geen zolder.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, Dochters hebben niet altijd gelijk, hoor! Je zit met de generatiekloof. Niks naar zolder met je verhaal. Kun je het op proeflezen zetten? Daar krijg je neutraler commentaar! Tussen moeder en dochter sluimert min of meer het beest "jalouzie." Ik kan daar over meepraten. :o

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, je bent er weer! De Tja stijl is apart, speciaal en onverwachts. Daarom vond ik het weer fijn te lezen wat je schreef.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, fietsend echtpaar: de mooiste dingen voor weinig geld op een vrijmarkt - jullie hebben jezelf bij de neus genomen. Tja, je verhaal leest als een trein. Ik heb het met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Tja ach wat een zuur volk en een zure afloop voor de kinderen. Herkenbaar ook, zou me dit tafereel in mijn eigen dorp kunnen voorstellen. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Tja, leuke originele invalshoek bij dit verhaal, dat lekker wegleest. Ik moest stiekem wel grinniken dat dat echtpaar kennelijk tevergeefs zo'n eind had gefietst, die zuurpruimen. Eén dingetje; in de laatste zin had de opbrengst € 3 opgeleverd? (opbrengst was € 3, óf de vrijmarkt had € 3 opgeleverd, denk ik). Met plezier gelezen! Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Tja, kun/wil je nog een opdracht nummer (#140) voor de titel zetten? (dat kan via Bewerken heb ik recent ontdekt) Leuk verhaal en leest heel prettig weg maar hebben die mensen echt zo'n rotzooi dat het maar 3 euro opleverde terwijl er zo veel kijkers kwamen? En wat zijn dat voor vreselijke figuren die zo zuur reageren tegen kinderen!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het is een beetje laat. Nou ja, een beetje? Bedankt voor alle reacties. Weet je dat het echt is gebeurd? Niet op Koningsdag maar jaren geleden op Koninginnedag. Toen ik het tegen mijn dochter zei, moest ze erg lachen. Ze herinnerde het zich ook nog heel goed. Ik zal er nog 140 voorzetten, i-Kat. Soms ben ik zo slordig. Eigenlijk best wel vaak. Ik zal het veranderen, Ton.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik slaap overdag, Elyse. Ik moet wel als ik de hele nacht in touw ben. Niemand begrijpt het. Jij ook niet?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tsja, Je hebt heel mooi de tegenstelling neergezet tussen het enthousiasme van de kinderen en het chagrijn van het humorloze echtpaar. De beginzin vindt ik aandoenlijk. Het slot is veelzeggend: de kinderen zullen zeer teleurgesteld zijn geweest maar dat benoem je niet. Dat bedenkt de lezer zelf wel. Beeldend geschreven in een directe stijl. Opm. 'Ze wilden de boeken en speelgoed waar ze niets meer mee deden verkopen.' 'de' kan hier weg (welke boeken?) Een ovwrweging: hoe zou het zijn als je het verhaal niet vanuit het perspectief van de alwetende verteller maar helemaal vanuit het perspectief van het kind zou vertellen? Zou het sterker worden? Dank voor je bijdrage aan de weekopdracht. Nel Goudriaan

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als ik het vanuit de kinderen had beschreven zou het een ellenlang dialoog worden. Nou vind ik dat zelf geen probleem maar veel lezers wel.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als ik het vanuit de kinderen had beschreven zou het een ellenlang dialoog worden. Nou vind ik dat zelf geen probleem maar veel lezers wel.