Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#140 Beertje

Het is nog vroeg. De zon tracht met haar gouden stralen de kilte van de markt te verdrijven. Tot dusver zonder succes. Het gros van de verkopers is nog naarstig bezig hun spullen uit te stallen. Ik geniet van vroege vogels die de geordende chaos van een mierennest nabootsen. Hun waren boeien me weinig. Andere zorgen omringen me. Uiteindelijk strand ik weer op het punt waar mijn eenzame tocht begon. Ik had me voorgenomen niet te kijken, maar doe het toch. Dat ene beertje, grijs, snoezig, licht verweerd. Het rechteroog ontbreekt. Beantwoordt het andermaal mijn blik? Ik vrees van wel en ontdek dat ik gelijk heb. Hij lijkt droevig te kijken – me dunkt. De verkoopster lacht naar me. Een gevoel van herkenning en herinnering overvalt me. Zo’n beertje maken ze niet meer. En al zeker niet met maar één oog en het bewijs gedurende vele jaren geknuffeld en geliefd geweest te zijn. Wat als iemand dezelfde gedachten koestert? Vrees overvalt me. Zou ik? Nee. Ik had die vroege ochtend al besloten van niet. De verkoopster kijkt me nieuwsgierig aan, lijkt mijn beslissingsvermogen te wikken en te wegen. Zou ik? Ik twijfel. Ik beslis. Ik gris het beertje weg van de tafel en wandel zacht neuriënd weg. Geen spijt. Nog eenmaal draai ik me om, voel de priemende blik in mijn rug. De verkoopster lacht nog steeds naar me - hoofdschuddend. Ze kon het weten. Ik was nu eenmaal te gehecht aan het beertje dat me door mijn moeilijke kindertijd loodste.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtige ontknoping! Ik herinner me idd nog duidelijk 'mijn' beer. Kleine typo: Zo’n beertjes maken ze niet meer : beertje En deze: Nog eenmaal draai ik me om, voelde de priemende blik in mijn rug : voel ipv voelde. De hele tekst staat in de tt. Maakt het levendig je verhaal! Bart79, ik lees je voor het eerst nu, welkom en veel schrijfplezier gewenst! ‘

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, bedankt voor je reactie. Doet me hunkeren naar nieuwe schrijfopdrachten. Je hebt gelijk wat betreft de foutjes en ik zal ze dan ook corrigeren. Groeten, Bart

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bart79, Welkom op dit forum. Een mooi verhaal, waarin je de twijfel van de hp voelbaar maakt. Een paar tips: *Leg niet te veel uit. Bijvoorbeeld:
De verkoopster kijkt me nieuwsgierig aan, lijkt mijn beslissingsvermogen te wikken en te wegen.
Het tweede deel kan wat mij betreft weggelaten worden: dan wordt je tekst sterker. *Probeer chlicés te vermijden: vb gouden stralen, zorgen omringen me *Wees specifiek in plaats van algemeen. Vb. 'Een gevoel van herkenning en herinnering overvalt me.' Wat voelt de hp in zijn lichaam? Hoe uit zich dat? Mooi detail: het ontbrekende oog van het beertje. Ben benieuwd naar volgende verhalen van jouw hand. Succes! Nel Goudriaan

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Bart 79, ... dat was een begrijpende verkoopster. Zo'n beertjes maken ze niet meer; is dat Tilburgs? Met plezier gelezen en ook: welkom.