Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#139 verstrikt

Hij staat die ochtend extra vroeg op, maar zijn vriendin is hem voor omdat ze weet dat hij niet zonder haar gebakken eieren met bonen kan. Terwijl hij in de keuken het dampende bord op de ontbijttafel iets verschuift, kijkt hij vertederd toe hoe Nikita een groenroodgeruit lint op haar koppie gestrikt krijgt. Hij zal vóór zijn sessie 'Intensieve poweryoga met geiten' nog even het park in moeten om haar een plasje te laten doen. Uit dankbaarheid voor de eieren. En voor de bonen. Ook al laat hij die vanochtend graag staan omdat Nikita blijkbaar niet kan wachten de hele wereld te verheugen met de aanblik van haar nieuwe strik. Hij fluistert nog een paar onschuldige woordjes, waarna zijn vriendin hem iets ondeugends naroept. Heerlijk! Is het leven geen droom? Hij heeft die ochtend een briljant excuus verzonnen om extra vroeg de deur uit te kunnen, maar veel heeft het niet geholpen. Aan de eieren met blikbonen heeft hij nog net weten te ontsnappen, maar niet aan de hond waarmee hij nu door dat verrekte park loopt. De hond draagt een groenroodgeruite strik in het haar dat anders voor zijn ogen zou vallen. Het is een pathetisch idee van zijn vriendin en nadat hij daar iets onschuldigs over mompelde, riep ze nog dat het trouwens niet 'zijn' maar 'haar' ogen zijn; het komt hem voor dat zijn vriendin wel vaker over geslachtsmisstanden zeurt. Hij vraagt zich af waar al die koppigheid toch vandaan komt. Of het nu smerige bonen of gestrikte honden van welke sekse dan ook betreft, je loopt altijd wel tegen iets hardnekkigs aan. De godganse wereld is een en al kwijlende ontluistering.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poweryoga met geiten en een roodgroengeruit lint, deze woorden maakten dat ik je verhaal herlas omdat er tranen n mijn ogen waren van het lachen. Fijn je te lezen Elyse, het was weer een verrassing!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ieder mens heeft zijn verhaal, zei mijn moeder wel eens. Wat een verschillende gedachtegangen na het lezen van een en dezelfde opdracht. Persoonsgebonden aan de mens maar ook aan de plaats van de wereld/ omgeving waarin hij leeft. Vanaf: Hij vraagt zich af...; bedoel je daarmee de toestand in de wereld zoals hij nu is? of sta ik nu in mijn piekermodus. Hoe dan ook, het is een verhaal om over na te denken. Bedankt, Elyse.

Rol

  • Anoniem
Hallo elysevdr, “De godganse wereld is een en al kwijlende ontluistering.” Wat een machtige slotzin! Met plezier gelezen. Maar is het een hondengek of -hater? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de HP in tekst 1 in alle situaties ‘zen’ is en die in tekst 2 niet alleen tegen honden maar tegen alles aan loopt te trappen. Evengoed leuk om te lezen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, ik mijmer over de bonen. Zou zij in het 1e gedeelte voor kievitsbonen of boterbonen zijn gegaan die zij 24 uur heeft laten weken? Alle aandacht gaat voor mij naar de groenroodgeruite strik. Rood op groen is boerenfatsoen, zei mijn moeder. Het is een fascinerende strik door de achterlijkheid hiervan gebald in de slotzin: [De godganse wereld is een en al kwijlende ontluistering.] Apart hoe je ook de hype hebt verwerkt over het vergaande gendergedoe. Heerlijk je weer gelezen te hebben. :{}

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neig naar het duiden naar aanleiding van deze twee verhalen. Ze lijken zwart-wit tegenover elkaar te staan. De über-metro Gutmensch tegenover de macho-hork . In het dagelijks leven neig ik meer naar de genuanceerde middenweg. De tijdgeest lijkt te neigen naar polarisatie en het innemen van stellingen (op alle vlakken). Dat is wat ik lees. Zegt wellicht meer over mij - als lezer - natuurlijk. Maar ook iets over de teksten, dat ze me daarover laten nadenken. Bedoeld of onbedoeld? In ieder geval, dat moge duidelijk zijn, met plezier gelezen. Qua schrijven: mooie details, setting en sfeer, in verzorgd woordgebruik :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik stel me voor dat hier 1 scene aan ten grondslag lag, en dat je die hebt opgeschreven vanuit het perspectief van een hondenminnende resp. hondenhatende verteller. (Ben wel benieuwd welke woorden er door de een als ondeugend en door de ander als zeurend worden aangemerkt) Geslaagd verhaal, wat mij betreft.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, 'Ieder mens heeft zijn verhaal, zei mijn moeder wel eens'; en zelfs al gaat het over precies hetzelfde verhaal, vertelt ieder mens haar of zijn eigen versie ervan. ;) Dank voor jouw aandacht. @schrijfcoach Corrie, het is een mooi compliment dat mijn slotzin machtig binnenkwam, dank daarvoor! HP is in tekst 1 niemand anders dan in tekst 2, het is namelijk exact dezelfde scene die op twee verschillende manieren geïnterpreteerd wordt. Ieder verhaal is afhankelijk van iemands bril, dat wilde ik hier, een beetje extreem (of zwart-wit zie @Angus #5), aantonen. Niets lijkt meer wat het is. Zoiets. Zie ook zoals gs het las #6. Nogmaals dank voor de opdracht en jouw aandacht.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, ik vind het fijn hoe jij over de bonen mijmert (het geeft inspiratie het perspectief van een derde verteller te verhalen) en de groenroodgeruite strik kreeg inderdaad een hoofdrol. Het 'gendergedoe' wil ik graag onthouden, het woord dan. :)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Intensieve poweryoga met de geiten vind ik heel grappig. Nu begrijp ik waarom mijn yogasessie geen succes was. Ik had het samen met geiten moeten doen in plaats van met mensen. Leuk verhaal, Elyse.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze lijken zwart-wit tegenover elkaar te staan. De über-metro Gutmensch tegenover de macho-hork.
En toch is de hp hier in beide scenes een en dezelfde persoon; het is de persoonlijke beleving van de een die zwart-wit tegenover die van de ander staat. Er gebeurt feitelijk precies hetzelfde alleen is de interpretatie anders. Zo krijgen mensen het voor elkaar volledig langs elkaar heen te leven. ;) Bedankt nog voor je uitgebreide reactie en compliment!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, je interpreteerde mijn verhaal zoals ik het bedoelde gijs! :) (En ik zal me inderdaad nog eens over het perspectief van die ondeugende en/of zeurende woorden buigen. Ik snap wat je bedoelt.) Dank je wel voor je aandacht en immer heldere blik! @Tja, volgende keer beter, een mens kan zich vergissen. En de geiten liggen ook niet altijd voor het oprapen. Dank voor jouw reactie! :lol: