Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#139 Hondenhater vs hondenliefhebber

Al wandelend met mijn baby van zeven weken in de kinderwagen belandde ik op een smal pad tussen twee huizenblokken in. Hagen en hekken maakten de afscheiding tussen de huizen en het met waalsteentjes geplaveide pad. Terwijl ik keuvelend tegen mijn kleine het einde van de steeg naderde grauwde er plotseling een wolfachtig dier boven een van de hekken uit. Twee woeste ogen en een wijdgeopende muil met rijen blikkerende tanden deden me ter plekke verstijven, waarna mijn hart zich als een dolle richting keel omhoog werkte. De klauwen van het woeste beest leken elk moment het pak planken te kunnen vermorzelen. Mijn baby probeerde boven het onaardse gehuil van de hellehond uit te komen. Weer een beetje bij zinnen draaide ik de kinderwagen 180 graden en racete de andere kant op. Nog geen tien meter verder ontspon zich echter eenzelfde tafereel. Ik zat als een rat in de val. Die nacht had het zwaar gesneeuwd. Warm aangekleed stapten Lars, mijn zoontje van drie, en ik met sleetje richting park. Daar was een kunstmatige heuvel opgeworpen, die zich bij uitstek leende om heerlijk te roetsjen. Nadat ik Lars in coureursstand op het sleetje had gepositioneerd, gaf ik hem een fikse duw, waarna de zwaartekracht de rest deed. De vaart zat er goed in, te goed, want onderaan de heuvel had mijn joelend jochie nog zoveel vaart dat hij doorgleed richting vijver. Met een sierlijke boog belandden kind en slee, nog steeds als eenheid, op het ijs, alwaar de glijtocht nog een meter of twintig voortduurde. Ik was inmiddels ook bij de vijver aangekomen, stapte het ijs op, maar zakte daar meteen door. Plotseling schoot er een hond langs me heen, glibberde naar Lars en bracht met het touw in zijn bek mijn jongen, meter na meter, veilig aan de kant.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Willem, welkom op SOL (of is het; welkom terug?). Ik heb met plezier je uitwerking van deze opdracht gelezen! Je laat een duidelijk verschil zien in de waardering van de honden in de beide onderdelen; de hellehond versus de redder in nood! Mooi contrast heb je daarmee geschetst. Heeft 'de baby' een naam? Is het de Lars die een paar jaar later van het ijs wordt gehaald? Door een naam te geven, maak je het wat persoonlijker en meer betrokken. Ik mis de oplossing van de eerste situatie; ik mag toch hopen dat je (jullie) uit die val zijn ontsnapt? Mvg Ton Badhemd

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willem Olierook, welkom hier. Ik herken je van Facebook waar ik recentelijk op ben verdwaald. Hetgeen me opvalt is je woordkeus: 'met waalsteentjes geplaveid/een pak planken/joelend jochie/boven hekken uitgrauwen ...'. Ik proef een tikkeltje nonchalante onderhuidse spanning in je tekst en dat ligt me wel. Daar hou ik zelfs van. Blijf vooral hier schrijven al was het maar dat wij hier een tekort aan mannen hebben. :D

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Willem - Welkom Wat een heerlijk verhaal. Lars is vast de baby van het eerste stukje, zou hij ook gered zijn door de hellehond? Ik voelde kriebels aan mijn kuiten toen Lars met slee en al de vijver opgleed; ik dacht meteen aan een wak! Toch gelukkig gered door een hond die zijn roeping niet kon weerstaan. Succes verder.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk je hier ook te lezen, Willem. Mooi verhaal, mooie woorden. Welkom op dit forum, hoop meer te lezen van je.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willem, Ik sluit mij aan bij de vorige reacties. Heel leuk om je nu ook hier te lezen! Het zijn mooie beeldende scenes. Met veel plezier gelezen. Mij valt ook op dat je in de verleden tijd schrijft, niks mis mee. Maar heb je ook de tegenwoordige tijd overwogen? Mijn ervaring is dat je daardoor wat dichter bij de lezer komt, mits je dat al zou willen natuurlijk! En tot slot: ook ik hoop je hier vaker te lezen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Willem, Ook ik sluit me aan bij de vorige reacties, leuk om je ook hier tegen te komen. Moest even aan Lars wennen omdat ik je ken van Wil ;) . Zeker het eerste deel zat ik er helemaal in. Zelfs als hondenfreak zijn krappe steegjes, zeker met een baby bij je, een nachtmerrie om doorheen te lopen nu honden in waakmodus nu eenmaal angstaanjagend zijn. Het tweede deel moest ik erg lachen om het zetten van Lars in coureursstand :lol: daarna was ik afgeleid maar dat ligt niet aan jou. Zelf als kind op soortgelijke manier in een smerige beek beland. Met veel plezier gelezen

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willem, Fijn je hier te ontmoeten. Je hebt twee heerlijke verhalen geschreven waar ik van genoten heb. Ik heb zelf altijd een hond, ik vind dat de beste kameraad, maar er zijn inderdaad angstaanjagende types; zeker als je met je grootste schat, je baby aan de wandel bent is dat niet zo leuk. Maar ja, het is zijn instinct om aan te slaan als er volk voorbij komt. Ik bewaar het beeld van de reddende engel(hond). :o

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willem, Fijn je hier te ontmoeten. Je hebt twee heerlijke verhalen geschreven waar ik van genoten heb. Ik heb zelf altijd een hond, ik vind dat de beste kameraad, maar er zijn inderdaad angstaanjagende types; zeker als je met je grootste schat, je baby, aan de wandel bent is dat niet zo leuk. Maar ja, het is zijn instinct om aan te slaan als er volk voorbij komt. Ik bewaar het beeld van de reddende engel(hond). :o

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willem, Leuke verhalen, mooi woorden en zinnen gebruik je. Ik ben hier heel enthousiast over en hoop echt dat je verhalen op SOL blijft plaatsen. :thumbsup:

Rol

  • Anoniem
Hallo Willem Olierook, Bekeken vanuit de honden gaat het hier om een mensenhater versus mensengek… Een leuke variant op de opdracht. Je bent er goed in geslaagd om mij het verhaal te laten zien. De bloeddorstige hond in de steeg en de heldhaftige hond bij de vijver komen kleurrijk tot leven. Door de verleden tijd blijft het verhaal voor mij wat op afstand. Misschien een idee om het eens in de tegenwoordige tijd te proberen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbaar verhaal met dat schrikken van honden die er ineens lijken te zijn. Gelukkig zijn er ook honden die erg lief voor mensen zijn. Leuk om te lezen. Sinds gisteren ben ik deelnemer en ik vind het geweldig om te lezen wat verschillende schrijvers met dezelfde opdracht doen.