Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#139 Hondenhater of hondenliefhebber

De natte grond geeft een aangename geur af waar hij van geniet. Hij heeft het warm en trekt zijn jas uit. Een meisje in een kort rokje passeert hem en hij kijkt haar ongegeneerd na. Hij kijkt weer voor zich en blijft stokstijf stil staan. Iemand moppert omdat hij ineens stil staat en het smalle wandelpad blokkeert. Hij wist wel dat hij het park niet in had moeten gaan maar nu is het te laat. Een vrouw van middelbare leeftijd loopt hem argeloos tegemoet. Naast haar paradeert een Chihuahua. Het kleine mormel zou nog geen deuk in een pakje boter krijgen maar hij staat doodsangsten uit. Een enorme woede maakte zich van hem meester omdat hij ongewenst geconfronteerd wordt met zijn angst. Voor de vrouw het in de gaten heeft, doet hij een greep naar de kleine rat en draait hem zijn nek om. “Zo, weer een hond minder op deze wereld” zucht hij opgelucht. Het heeft net geregend en hij heeft besloten om een langere maar mooiere weg te nemen naar de cursus. Gouden zonnestralen schijnen door de nog vochtige bomen en geven het park een mysterieuze uitstraling. Jammer dat hij zijn fototoestel niet mee heeft genomen. Dat dacht hij elke keer als hij door dit prachtige natuurgebied liep. Hij verwonderde zich keer op keer over de pracht en rust midden in de hectische stad. Hij gaat even op een bankje zitten en sluit zijn ogen om ook de geluiden in zich op te kunnen nemen. Ineens voelt hij iets nats op zijn hand. Verbaast doet hij zijn ogen open en ziet een prachtige zwarte labrador pup op de bank naast hem zitten. Zijn hart smelt en hij aait het beestje zacht over zijn donzige kopje. Vreemd genoeg is er geen baasje in de buurt. Hij geniet even van het moment en hoort dan een een schel fluitje. Een elegante jonge vrouw met een rood hondenriempje in haar hand nadert zijn bankje en gaat naast hem zitten. De pup springt direct enthousiast bij haar op schoot. Dit wordt een mooie dag.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo I-Kat de eerste is duidelijk, de hater. In deel 2 begrijp ik niet als liefhebber waar hij spijt van gaat hebben? Heeft hij het beestje achter gelaten?

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Nancy voor je snelle reactie! Het is de eerste keer dat ik iets plaats, net lid geworden en absolute amateur. Ik dacht, ik gooi een cliffhanger er in, in deel 2, ha ha. Ik wist niet zeker of het een afgerond stuk moest zijn of een stukje uit een langer verhaal.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben zelf ook een 'groentje' hoor! Afgerond zou in de opdracht mooier zijn maar niks hoeft. Die van mij riep teveel vragen op dus.... No sweat, er is een duidelijk verschil tussen de hater en de liefhebber daar ging het om. Het is vlot leesbaar, zeker deel 1 :thumbsup: . Was gewoon nieuwsgierig wat jezelf bedacht had over waar hij spijt van heeft. Tip: Je schrijft tegemoet dat moet tegenmoet zijn ook Chiwawa moet volgens mij anders geschreven worden, als ik me niet vergis.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, ik maak wel eens spelfouten helaas maar volgens mij is tegemoet wel goed geschreven. http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/betekeni… Chiwawa had ik opgezocht. Het is Chihuahua maar mag volgens mij ook als Chiwawa geschreven worden zag ik op verschillende sites of is dat alleen met carnaval? Ha ha. En het vervolg van deel 2 kan beide kanten op. Hij kan het hondje meenemen en dan blijkt vervolgens dat het baasje wel in de buurt was en hem gaat stalken of zo of hij neemt het hondje niet mee en er gebeurt iets naars mee door een hondenhater die toevallig voorbijkomt, zie deel 1!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je hebt helemaal gelijk. Stom weet niet hoe ik erbij kom. Zal het zelf wel altijd verkeerd schrijven dan. Leermomentje!! Chiwawa's met carnaval haha ik heb ze nog niet gezien. Maar ja vanuit de hondenhater gedacht kan ik me voorstellen dat hij er een Chiwawa van maakt. Je gedachten over het vervolg beloven nog veel spannende verhalen van jouw kant. Ik ben benieuwd :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom i-Kat! Leuk dat je mee gaat schrijven. Het contrast tussen haat en liefhebben is goed te onderscheidden in beide stukjes. Het valt mij op dat je in de verleden tijd schrijft. Je kan overwegen om in de tegenwoordige tijd te schrijven, vaak kan je op die manier het verhaal wat dichter bij de lezer brengen. Mits dat je bedoeling is. Groet, Marceline

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marceline, dat is een hele goede tip! Geen idee waarom ik verleden tijd heb gebruikt. Nancy, ik ben Loes niet.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom, i-Kat, met dit sfeervolle verhaal. De tegenstelling heb je goed zichtbaar gemaakt. Deze zin vond ik erg komisch:
Het mormel zou nog geen deuk in een pakje boter krijgen maar hij stond doodangsten uit
Ook het open einde kan ik zeer waarderen; dat laat nog iets aan de fantasie over.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
i-Kat, Leuk verhaal. Het laatst dat bracht de spanning dan moet de lezer zelf meedenken; is me wel eens verteld. Dus nu dacht ik, als zijn ziekelijke geest weer de overhand krijgt, kan hij ook dit hondje iets naars laten overkomen. Succes met je schrijfhobby.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nel en Riny, dank voor de leuke reacties! Een open einde vind ik wel grappig om te spelen met wat er nog zou kunnen komen. En inderdaad Riny, die kant zat ik op te denken maar voor deze opdracht wilde ik me houden aan de liefhebber en nog niets naars laten gebeuren. Ik lees de verhalen van jullie en dan kom ik op nog veel meer ideeën. Inspirerend!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat je meedoet met de wekelijkse schrijfopdrachten! :) Ik lees twee prettig leesbare gevarieerde stukjes. :thumbsup: In het kader van de opdracht zou ik bij deel 2 de laatste zin verwijderen. Natuurlijk triggert deze de lezer een eigen invulling te geven maar voor mij gaf het een negatieve draai aan het deel hondenliefhebber. [Hij verwonderde zich keer op keer over de pracht en rust midden in de hectische stad. Hij ging even op een bankje zitten en sloot zijn ogen om ook de geluiden in zich op te kunnen nemen.] Ik vermijd altijd twee zinnen met dezelfde opbouw. Soms werkt het als herhaling/ als de nadruk erop ligt maar hier zou ik de zin omgooien. Dat leest vlotter. [Zonnestralen schenen prachtig door de nog vochtige bomen en gaven het park een mysterieuze uitstraling.] Beeldend omschreven. Bij de herleesronde/ schaafronde zou ik hier het woord prachtig eruit halen: laat de lezer dit zelf concluderen. ;) Ik ben benieuwd naar je volgende invulling!

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn om lezen, akkoord met Marietjes voorstel, hoewel ik ook 'groen' achter mijn oren ben en het soms niet gemakkelijk is om een zin te beginnen met anders dan onderwerp - werkwoordsvorm. De deuk in de boter vind ik een mooi beeld. Dus als de lezer het wil, kan het een vicieuze cirkel blijven? Interessant. Ik hoop je nog te lezen!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste i-Kat, Je hebt een bijzonder mooie en sfeervolle eerste indruk achtergelaten met deze opdracht. Mooie beelden, ja ik zie het voor me. Behalve dan de laatste beelden van deel 1, die ik als hondenliefhebber liever niet op mijn netvlies heb. Maar als karakter vind ik hem in deel 1 wel consequent met zijn kloeke besluit, en dat-ie dan ook meteen de daad bij het woord voegt. Zo vind ik het ook sterk dat je HP aan het eind van deel 2 eveneens besluitvaardig neerzet, in mijn fantasie gaat hij aan de haal met die pup. Niet goed te praten, natuurlijk, maar het past wel in het beeld van de liefhebber. Ik hoop nog veel van je te lezen; ik heb in ieder geval van deze vertelling genoten! :thumbsup: Mvg Ton

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom I -kat, overigens leuke foto bij je naam. Een mooie schrijfstijl, rustig vertelt jouw verhaal zich aan mij. Ik houd daar wel van.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel Ton en Maddbrug voor jullie positieve feedback. De foto bij mijn pseudoniem is een krijttekening welke ik zelf heb gemaakt. Ik zit in mijn creatieve fase ;-)

Rol

  • Anoniem
Hallo i-Kat, Je hebt een duidelijk verschil tussen beide mannen neer weten te zetten, onder ongeveer gelijke omstandigheden: het startpunt is genieten van de omgeving. Mooi gedaan. Een paar kanttekeningen: In verhaal 1 is de omslag van doodsangst naar enorme woede voor mijn gevoel heel abrupt en komt daardoor niet geloofwaardig over. In verhaal 2 lijkt de labradorpup een enorme hond te zijn, gezien het feit dat de man opkijkt in de ogen van de pup. Verder met plezier gelezen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Schrijfcoach Corrie! Bij die pup had ik in mijn hoofd dat de hond aan zijn hand likte en op de bank zat naast hem en dat had ik moeten beschrijven. Opkijken is inderdaad niet goed gevonden, ik had beter kunnen schrijven dat hij zijn ogen open deed en de pup aankeek of dat de pup naar hem opkeek. Ik neem het (hopelijk) mee in een volgende bijdrage of is het de bedoeling om de al ingeleverde teksten aan te passen?

Rol

  • Anoniem
Hallo i-kat, Je kunt wijzigingen in je tekst aanbrengen. Eventuele nieuwe lezers zien dan die nieuwe versie en zullen daardoor gaan reageren op andere dingen die ze zien in je tekst. Soms is het jammer om van meer mensen hetzelfde te horen, dat voorkom je door de 'fouten' eruit te halen. Je kunt er ook voor kiezen om niets of bepaalde dingen niet te wijzigen en daarmee mogelijk verschillende meningen te horen over hetzelfde. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nogmaals bedankt Schrijfcoach Corrie! Ik heb de teksten aangepast. Ik ben benieuwd wat nieuwe of bestaande lezers er van vinden. Heel leerzaam dit, ook de reacties op andere inzendingen helpen me verder. Wat iedereen van een zelfde opdracht maakt is erg inspirerend. Ik vermaak me!