Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 139 Dubbel

'Niets mag hier meer,' zegt hij tegen zichzelf of tegen de oude eik. De paden zien er strak uit, de laatste dorre bladeren zijn van het gras geharkt. Het gesnor van de wagentjes van de plantsoenendienst is nauwelijks nog hoorbaar. Het gummy balletje dat tegen zijn voet rolt, doet hem zijn pas inhouden. De foxterriër die erachteraan komt gehold, is kleiner dan Cesar. Véél kleiner. Maar het is een hond, met een schijnbaar onbegrensde energie, die herinneringen losmaakt. Hij kijkt omhoog, dan naar de terriër, en daarna zoeken zijn betraande ogen de eigenaar. Die staat op een flinke afstand, boven aan de heuvel. Hij haalt een plakje worst uit de zak van zijn jas, en pakt met dezelfde hand het balletje op. 'Liefde is onvoorwaardelijk,' fluistert hij. De eik zwijgt. Het nieuwe koperen plaatje met de woorden 'Gert-Jan, 8 maart 2011 - 2 december 2016' in zijn bast, zegt genoeg. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 'Niets mag hier meer,' zegt hij tegen zichzelf of tegen de oude eik. De paden zien er strak uit, de laatste dorre bladeren zijn van het gras geharkt. Het gesnor van de wagentjes van de plantsoenendienst is nauwelijks nog hoorbaar. Het gummy balletje dat tegen zijn voet rolt, doet hem zijn pas inhouden. De foxterriër die erachteraan komt gehold, is kleiner dan Cesar. Véél kleiner. Maar het is een hond, met een schijnbaar onbegrensde energie, die herinneringen losmaakt. Hij kijkt omhoog, dan naar de terriër, en daarna zoeken zijn betraande ogen de eigenaar. Die staat op een flinke afstand, boven aan de heuvel. 'Rot op,' snauwt hij, en schrikt zelf. 'Liefde is onvoorwaardelijk,' fluistert hij. De eik zwijgt. Het nieuwe koperen plaatje met de woorden 'Cesar, 8 maart 2005 - 2 december 2016' in zijn bast en het heuveltje tussen zijn wortels, zeggen genoeg.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind het prachtig geschreven, de tragiek gaat door merg en been. Twee gelijke verhalen die met die paar woorden toch volledig anders zijn. Knap staaltje.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volledig met Nancy eens Angus, mooi! Prachtig bijpassende titel ook. Eén kleinigheidje, bij je eerste verhaal staat Gert-Jan op de oude zwijgende eik ipv Cesar, foutje of begrijp ik iets niet?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
i

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven en het zit heel knap in elkaar, Angus! Het verschil in naam én data verraad de clou. Maar misschien moet je een duistere kant hebben om het meteen door te hebben ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, marceline. Of je die duistere kant moet hebben, weet ik niet. Misschien wel. Het is inderdaad wat duister omdat de gedachte liefhebber de hater blijkt te zijn, en andersom.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zeer interessante invulling omdat ik mezelf afvraag waarom je de herinnering die hangt aan de hond verandert in deel 2? Waarom niet in beide verhalen eenzelfde overleden dierbare waaraan de HP door de hond aan wordt herinnerd? Ook herinnert worden aan de dood van een dierbare kan de HP wisselend op reageren. Nu weet ik niet wat de relatie van Cesar en wijlen Gert Jan is en dat intrigeert me. De laatste alinea heeft een mooie tegenstelling. Mag ik een suggestie doen om het dramatischer met - De eik zwijgt- te laten eindigen? ( Dan moet de laatste alinea wel iets worden aangepast/) Goede invulling! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Ik houd normaal gesproken niet zo van het uitleggen. Maar in dit geval... Ik denk dat Nancy en marceline de crux doorhebben. Maar het is wellicht een moeilijk verhaal. In het eerste verhaal is Cesar de hond die Gert-Jan heeft doodgebeten. In het park. Bij de eik. Gert-Jan was het zoontje van hp. In het tweede verhaal is Cesar de hond van de hp. Cesar is overleden en begraven in het park. Bij de eik. De koperen plaatjes zijn een verwijzing. De leeftijd van een jong overleden kind. De leeftijd van een hond. Dank voor je uitgebreide reactie en vraag.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Ik houd normaal gesproken niet zo van het uitleggen. Maar in dit geval... Ik denk dat Nancy en marceline de crux doorhebben. Maar het is wellicht een moeilijk verhaal. In het eerste verhaal is Cesar de hond die Gert-Jan heeft doodgebeten. In het park. Bij de eik. Gert-Jan was het zoontje van hp. In het tweede verhaal is Cesar de hond van de hp. Cesar is overleden en begraven in het park. Bij de eik. De koperen plaatjes zijn een verwijzing. De leeftijd van een jong overleden kind. De leeftijd van een hond. Dank voor je uitgebreide reactie en vraag.
Ik begreep dezelfde crux behalve dat Gert Jan door Cesar is doodgebeten. Dat roept nu meteen weer andere vragen op: waarom 'beloond' de HP de hond die op Cesar lijkt met een stuk worst in dezelfde hand als waarin de bal ligt? En blijft mijn vraag waarom verander je niets behalve de dierbare die is overleden?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat roept nu meteen weer andere vragen op: waarom 'beloond' de HP de hond die op Cesar lijkt met een stuk worst in dezelfde hand als waarin de bal ligt?
Hondenhater (geworden). Eigenaar op afstand. Stukje worst in dezelfde hand als balletje. Eigenaar op afstand ziet niet dat niet alleen een balletje wordt gegeven. Stukje worst bevat gif. 'Liefde is onvoorwaardelijk' En de hond lijkt niet op Cesar. Hij is kleiner, maar wel een hond.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, knap ingevulde opdracht Heel subtiel een aangrijpend drama verteld in twee delen met maar een paar woorden verschil.

Rol

  • Anoniem
Hallo Angus, Jouw uitvoering van de opdrachten is nooit simpel heb ik inmiddels door. In dit geval twee mooie verhalen met een subtiel verschil, die je heel goed moet lezen om de ware bedoeling te achterhalen. Voor de lezer is het een puzzel om te achterhalen wie de hondenhater en wie de hondenliefhebber is. Dank voor je uitleg in een reactie, waardoor meer mensen je bedoeling zullen snappen. Mooi gedaan. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Corrie. Het zijn inderdaad twee misleidende stukjes die het voor de lezer tot een puzzel kunnen maken. Maar dat was ook wat me voor ogen stond; dat beelden kunnen bedriegen als je de achtergrond niet kent. Leuke en, wat mij betreft inspirerende, opdracht.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig met het onderliggende dat tot op het bot gaat. Mijn twijfels werden door je x-tra verklaring weggenomen. :thumbsup: (gummy -- gummi?)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap in elkaar gezet, Angus. Het lijkt bedrieglijk eenvoudig en ik heb het een paar keer gelezen. De hints in het eerste deel zijn uitermate subtiel maar het ís te doen, al lukte het mij niet zonder je uitleg. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, leeghoofd. Over 'gummy -gummi' twijfelde ik ook. Ik gebruikte google en kwam op gummy. Nu google ik weer en kom inderdaad op gummi. :\\

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Wilemina, Dank je. Ik hou me dan maar vast aan 'Hills Like White Elephants' van een zekere Ernest H. Ik denk dat er weinig lezers zijn die (al dan niet meteen) doorhebben dat abortus in dat verhaal een rol speelt. (Niet dat ik enig verhaal van mijn hand dezelfde kwaliteit toedicht, maar ik vind het zo nu en dan wel aardig net zo verhuld te schrijven. En bovendien had ik natuurlijk wel minder woorden tot mijn beschikking :nod: Al had hij er aan zes ook al genoeg. Dat dan weer wel :o .)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Angus, dit zit heel knap in elkaar! :thumbsup: Ik moet bekennen dat ik een paar keer lezen én jouw uitleg #14 en #16 nodig had om het helemaal te begrijpen. Daarmee heeft het voor mij alleen maar extra gewonnen aan schoonheid en kracht; ik vond het al heel mooi geschreven, ook zonder die extra laag eronder. De titel krijgt daarmee ook een extra dimensie, prachtig! Mvg Ton

Rol

  • Anoniem
Hallo Angus, Mooi om te horen dat je het een leuke en, wat jou betreft inspirerende, opdracht vond. Zelf vind ik het erg leuk om te zien hoe iedereen zijn eigen draai geeft aan de opdracht. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, maar droevig en een beetje eng. Wraak nemen op een onschuldige hond. :\\ Daar krijgt hij zijn zoontje niet mee terug.
Da's waar. Maar als er alleen geschreven zou worden wat rationeel en empathisch te volgen is... Het verdiepen in duistere kanten, van het leven, vind ik een van de uitdagingen van schrijven. Daarbij is tekst 2, eigenlijk, minstens even zo duister. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en heel subtiel geschreven Angus. Eerlijk gezegd (en ik had echt je uitleg nog niet gelezen) dacht ik bij dat plakje worst meteen aan gif want wie loopt er nu 'toevallig' met een los plakje worst in zijn jaszak? ;) :thumbsup: