Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#138 – De klokken van Rome

Zuchtend werd de paus wakker, met moeite kwam hij uit bed. Hij voelde zich oud en werd het leven in de basiliek steeds meer beu. Het gebrek aan privacy, de bureaucratie, de machtspelletjes, het gekonkel, de schandalen over seksueel misbruik. Het was allemaal niet zo verheven als hij had gehoopt bij zijn aanstelling en hij had ook geen grote veranderingen kunnen doorvoeren in de gewoontes en gebruiken in de Sint Pieter. Natuurlijk was het een grote eer te worden beschouwd als de rechterhand van God, maar hij zou er alles voor geven weer terug te kunnen keren naar een eenvoudig bisdom. Daar zou hij zich volledig kunnen toeleggen op zijn werkelijk spirituele aspiraties en gewone mensen kunnen steunen is hun zoektocht naar verlossing. Met Pasen op komst was het topdrukte in Rome, iedereen verwachtte een mooie toespraak en de gelovigen dromden nu al rond op het plein. Hij kon de hoop maar ook de wanhoop voelen. Wat moest hij de mensen dit keer weer wijsmaken? Zijn geloof in God was hij niet kwijt maar had hevige twijfels. Het leek of Jezus persoonlijk tot hem sprak terwijl hij met tranen in zijn ogen luisterde: ‘ Franciscus, jij weet wat je in Argentinië verkeerd hebt gedaan, jij kan God niet langer dienen.’ Je bent de eerste jezuïet op deze plaats, God heeft een long van je genomen, je leeft al 50 jaar met één long. Hij is je al zo genadig geweest.’ Je bent niet de rechterhand van God, je moet opnieuw gaan dienen om vergeven te kunnen worden in Argentinië,’ vervolgde Jezus. Vol berouw zakte Franciscus op zijn knieën ondertussen zichzelf hard op de borst slaand, ’ vergeef mij oo Heer.’ De klokken van Rome riepen om de paus, hard en ongenadig, hard en ongenadig….

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Manon1963, Fijn dat je mee schrijft. Ik heb je inzending met interesse gelezen. De eerste drie alinea's vind ik vlot en beeldend geschreven. De oude paus die maar moeizaam uit zijn bed komt, het leven dat hij leidt niet meer aangenaam vindt en geen zin meer heeft om de gelovigen toe te spreken. Om tot paus verkozen te worden en de rechterhand van God te zijn moet een mens een onwankelbaar geloof hebben en een ijzersterke wilskracht. Maar iedere mens, dus ook de paus kent zwakke ogenblikken, enige aarzeling en twijfel dat moet kunnen. Maar dan... In de tweede helft van je verhaal is er een verandering in je schrijfstijl gekomen die me enigszins verwart. Waarschijnlijk beschik je over informatie rond de figuur van de paus die mij ontbreekt. De laatste zin is dan weer treffend. De plicht die roept. Graag zou ik meer van jouw pennenvruchten willen lezen. :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is goed geschreven, het leest vlot maar waarschijnlijk mis ik achtergrond informatie over de huidige paus Franciscus om de clou te begrijpen. :?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg Bijbelvast ben ik niet. Het OT kon ik maar beter niet lezen, zei mijn moeder. Later ben ik er wel in gaan neuzen. Ik begreep haar ogenblikkelijk. Deze herinnering kwam terug bij het lezen van jouw verhaal en ik dacht: de paus is ook maar een mens. .

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klopt dat ik beschik over informatie over de paus. ik heb het e.a. uitgezocht over hem en er zijn twijfels over wat hij gedaan heeft ten tijde van het regime in Argentinië. Bij nalezing vind ik dat ik deze gegevens wel wat subtieler en vloeiender had kunnen verwerken. de overgang van de eerste drie alinea's na de volgende zijn inderdaad wat verwarrend en een beetje 'bruut,' vind ik nu zelf ook. bedankt voor het lezen en commentaar daar kan ik zeker wat mee!