Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#138 Er was maar één paashaas

Met mijn palmpasenstok zo hoog mogelijk boven mijn hoofd, paradeer ik in mijn groene corduroy overgooier langs de grachtenhuizen. Terwijl de optocht hapert omdat ik aan mijn afgezakte kniekous sjor, worden we door veel zwaaiende mensen verwelkomd als Jezus in Jeruzalem. Ik begrijp niet goed hoe dat precies zit, maar zoiets heb ik op school geleerd. Mijn vader zegt dat alleen de ezel nog ontbreekt en hij heeft overal verstand van. Hij werd niet voor niets hulpsint en paashaas. Een week later sluip ik in mijn fabeltjeskrantpyjama de steile trappen af naar de woonkamer om, in een krans van ochtendzon en dansend stof, mijn paashaas de laatste zwanenvleugel aan het tweede sneeuwwitte ei te zien plakken. Met het drogen van de lijm lost hij langzaam op. In de keuken hoor ik hem zijn handen wassen zoals alleen hij dat kon; met polsen en al. Voorzichtig stap ik zoals ieder jaar tussen de sierlijke halzen in de kleine papieren koets en lees op het cellotape de afdruk van zijn linkerduim. Ik proef matzes met roomboter en veel suiker, en met gesloten ogen spel ik 'Vrolijk Pasen' in het handschrift van Sinterklaas.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beetje laat, maar ik wens iedereen nog een fijne tweede paasavond. Hier plak ik er gemakshalve nog een middag aan. :{}

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, ik proef hier melancholische jeugdherinneringen en lees een ode aan je vader. Hij was jouw paashaas en jouw sint. Jouw alles dus. Van matzes met veel roomboter word ik lyrisch, zooo lekker. Dit jaar kocht ik minimatzes en ze staan nog in de kast. :crybaby: Fijn dat je onze gelederen weer komt versterken met jouw zo kenmerkende, poëtische, dromerige, fantasievolle stem. (ik vermoed dat je voor cellotape eerder plakband zegt)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Elysevdr Met belangstelling en meer dan eens heb ik je verhaaltje gelezen. Leuk in die krans van ochtendzon en dansend stof... Maar wat in vredesnaam lost erbij het drogen van de lijm langzaam op. Je vader, de paashaas had geplakt. Oh wacht even, de paashaas verdween,,, Nou ja, ik vraag het je toch maar even.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, ja ... Volgende keer minimatzes bij de thee? Ik zal Zwitserse alpenroomboter meebrengen. Je lieve aanmoediging sterkt me, ik ben weer wat onwennig. (Mijn vader had het altijd over cellotape in plaats van plakband. Hij repareerde er alles mee.) :{} @janp, aaaaaah zo stom! Het wordt tijd dat ik weer naar school ga. Met dank, ook voor je compliment. @Riny, steeds als ik hem zie lost hij langzaam op, verdwijnt hij in het niets, mijn vader. Omdat ik hem helaas niet meer kan vasthouden. Dank voor jouw belangstelling.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ elysevdr,' Dank je, ik begrijp je volkomen. Ik heb het vaak over grijs worden en/of mistig.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- In een krans van ochtendzon en dansende stof- :thumbsup: = mooi beeld! In welke papieren koets stapt de HP? Melancholisch is ook het woord dat bij mij opkomt. Fijntjes geschreven. :nod:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, wat fijn dat Pasen je nog eens de gelegenheid geeft oude herinneringen op te halen. Vooral de fabeltjeskrantpyjama en de steile trappen naar de woonkamer, in een krans van dansend stof lijkt me erg dierbaar; en de cellotape waar je vader alles mee repareerde uiteraard. Mijn moeder verplakte alles met leukoplast en heeft de ducttape nog als wondermiddel mogen ervaren. Door jouw paasverhaaltje even ondergedoken in eigen nostalgie. Dank je wel.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, Het is allemaal wel gezegd, maar ik wil je ook even laten weten dat ik het prachtig vind! Mooie herinneringen, fijn geschreven. Wat wil een lezer nog meer....

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geluk, nostalgie en paassfeer zitten verborgen in een klein hoekje. (of in de zwanenvleugel gekleefd op het witte ei) Een krans van zon en dansend stof, geeft al beeldend een mooi ritme weer. Prachtig stukje!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Elyse, een mooi paasverhaal, vol nostalgie, dank je wel voor deze inzending. Graag gelezen, maar ik zit ook met het ei van: wat is dat met die halzen en papieren koets? Mooi dat je vermeldt dat je het handschrift van Sinterklaas herkent. :o

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- In een krans van ochtendzon en dansende stof- :thumbsup: = mooi beeld! In welke papieren koets stapt de HP?
Marietje mijn vader maakte een bakje van papier en knutselde dat tussen twee witte eieren (waarvan hij zwanen had gemaakt door er vleugels en zwanenhalzen op te plakken) in. Zo werd het geheel een zwanenkoetsje. HP stapt daar in gedachte in, telkens wanneer die dierbare herinnering terugkomt. ieder jaar met Pasen dus. (dansend stof)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, daar ben ik heel blij mee. Ik hoop stiekem dat jij ook een fabeltjeskrantpyjama had. Dank je wel voor je hartverwarmende reactie. @marceline en marlie, lief, dank voor jullie mooie complimenten. @Blavatski, hartelijk dank voor de opdracht en al uw aandacht. Wat de papieren koets en de zwanenhalzen betreft, zie uitleg aan Marietje #14. Ik liet het een beetje aan de fantasie van de lezer over ...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, Ik was bijna vergeten hoe prachtig jij schrijft. Nu weet ik het weer. Je tekst is van een zeldzame schoonheid en er spreekt zoveel liefde uit dat het mij diep ontroert.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, mij ontroert jouw reactie, die ik nu pas lees, diep. Het heeft ook met de sprookjeswereld van mijn vader te maken. Ouders zouden onsterfelijk moeten zijn. Zij koesteren ons kinderhart. Dank voor jouw lieve en lovende woorden.