Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#138 Het ei

Midden op de tafel staat een mandje met een kip van papier-maché. De gele kuikentjes lijken vrijelijk op hun plastic oranje, pootjes over de tafel te scharrelen tussen de gekookte en gebakken eieren, afgebakken paashaas broodjes, boterlammetjes en Matses. Op elk bord pronkt een servet in de vorm van een statige haan, volgens de origami techniek gevouwen. De eierdopjes zijn zelfs extra versierd met een kransje madeliefjes. ’s Morgens vroeg had Mia de bloemetjes uit het plantsoen geplukt om er kransjes van te vlechten. ‘Het geheel is weer een lust voor het oog’, zeiden haar ouders toen zij samen met Mia, Ben haar echtgenoot en Bartje aan tafel gingen zitten. Zoals ieder jaar gebruikelijk, zou Mia’s vader het paasverhaal vertellen Maar Bartje van zes, had de hele week op school al niets anders gehoord dan de gruwelijke moord op Jezus. Het was zijn probleem niet, had hij een jongetje uit de klas horen zeggen. Eigenlijk was hij het daarmee eens. Nee zijn probleem lag veel dichterbij. Het hield hem al minstens een maand bezig. De film van de kip en het ei stond hem nog op zijn netvlies gebrand. Duidelijk had hij het ei uit de kip zien komen en in het stro zien vallen. ,Na ongeveer eenentwintig dagen komt het kuikentje uit het ei’, werd er gezegd. De onpedagogische uitspraak die daarna volgde:’ en zo kinderen is er een nieuw leven geboren’, veroorzaakte bij Bart verwarring. De ooievaar vond hij een plausibel verhaal. Maar een ding geloofde hij echt, juffrouwen weten meer dan moeders. Het was niet alleen de papier-maché kip die zijn opgekropte nieuwsgierigheid trickerde. Opa’s paasverhaal drukte hem ook op zijn borst. ‘Mam heb jij weer een ei in je buik?’

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Thea Josephine, Fijn dat je mee schrijft aan de verhalen in verband met de klokken van Rome. Zo te lezen zit Bart met een ei. Je zou van minder met al die verschillende klokken die Bart hoort luiden. De moord op Jezus is niet mijn probleem heeft een klasgenootje gezegd. Wat een sarcasme voor een zesjarige. Dit in tegenstelling met Mia die er een feest van wil maken met alle attributen van een gezellige paasdis. Opa die de Bijbel gaat citeren en Bart die in de war is gebracht door de les biologie. Het is een beetje te veel van het goede. Het verhaal is goed geschreven; er is een leuke clou aan het eind. Zou het verhaal niet meer geslaagd zijn zonder de laatste alinea? De zin dat hij uit een ei zou komen zou ik weglaten. Na 'de ooievaar vond hij een plausibel verhaal' lijkt het mij genoeg om Barts probleem te laten zien. Hoe de jongen dan tot het stellen van de hamvraag komt moet je wel zien op te lossen. Puzzelen maar. :o Ik heb het verhaal graag gelezen en ik hoop nog meer verhalen uit jouw pen te mogen begroeten.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor je reactie. Inderdaad de zin dat Bartje uit een ei gekomen zou zijn gekomen haal ik weg. Het is inderdaad dat de lezer dat zelf kan concluderen. Kinderen kunnen behoorlijk sarcastische uitspraken doen. Alhoewel ik dan wel denk dat zij niet helemaal begrijpen wat zij eigenlijk zeggen, maar wat napraten. mvrgr