Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#138 – De klokken van Rome

Mijn moeder legde de verschillende religies als volgt uit: ‘Je hebt God, Boeddha en ABBA.’ Wij gingen op zondagochtend niet naar de kerk, wij luisterden naar Waterloo en dansten in de kamer. Toch hebben religies wel degelijk aantrekkingskracht op mij, niet vanwege het geloven, wel vanwege de gebruiken. Ik ben, zeg maar, op zoek naar het dansje. De straat is lang en statig, halverwege afgesloten met dranghekken en toegang tot het plein is alleen mogelijk via elektronische poortjes. Dit was de vorige keer dat ik hier was niet. Er moet iets speciaals zijn vandaag, al is dat, voor zover ik weet, geen Christelijke feestdag. Het is hier altijd behoorlijk druk maar vandaag ziet het plein zwart van de mensen. Oude mensen, jonge mensen, Italianen en buitenlanders zoals wij. Voor ons zitten twee jongens te tokkelen op hun gitaar, achter ons staat een groepje in een kring en doet simpele bewegingen, het lijkt op zakdoekje leggen voor volwassenen. De meeste mensen zitten op de grond. Wij gaan ook zitten en lurken aan ons flesje Evian, wachtend op wat komen gaat. Naast ons begint een gezin te eten, uit doosjes en bakjes komen de heerlijkste gerechten, wij delen mee in de kippenpoten en olijven. Er worden kaarsen uitgedeeld en ballonnen aan een touwtje. Er klinkt een stem in het Italiaans, behalve het woord ‘famiglia’ begrijpen wij het niet. Dan laat iedereen de ballonnen los. Wij ook. Duizenden ballonnen in alle kleuren van de regenboog dwarrelen omhoog naar de strakblauwe hemel. Even later zet de schemer in en steekt iedereen zijn kaarsje aan. Als het donker is en alle lichtjes het grote Sint Pietersplein verlichten, verschijnt de Paus. Hij maakt een ongedwongen praatje met een aantal gezinnen, maakt een rondje in zijn Pausmobiel door het publiek en gaat dan op zijn heilige zetel zitten in het midden van het podium. Een man neemt plaats achter een piano en zet de eerste klanken in. Met duizenden onbekenden en de Paus zelf zingen wij Michael Jackson’s Heal The World. En doen we een dansje.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Sanacuario, Prachtig verhaal, mooi sfeerbeeld. :thumbsup: De sfeer op het plein is wat mij betreft ook zoals het eigenlijk hoort; met z'n allen gezellig genieten van eten en muziek, een dansje en ballonnen oplaten. Je zet daar een verdraaid eigentijdse paus neer! Gewoon hier en daar een praatje maken, lekker meezingen. Alleen had hij van mij ook lopend over het plein gemogen. Prachtig, gaat iets verder dan "Bedankt voor die bloeoeoemen". Maar goed, ik ben geen filosoof, cultureel antropoloog of maatschappijcriticus, ik heb gewoon genoten van de sfeer die je neerzet en ook hoe je dat doet. Chapeau! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sanacuario, Mooi hoe je het katholieke gebruik mengt met de sfeer van een popfestival. Het is een origineel en fijn verhaal.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
sanacuario, Op heldere en luchtige toon geef je in de 1e alinea de herkomst van rituelen weer - en het verlangen daar naar terug. Met het 'zeg maar' in de laatste zin zwak je, naar mijn smaak, het voorafgaande af.
Ik ben, zeg maar, op zoek naar het dansje
'Ik ben op zoek naar het dansje.' - zegt het helemaal, niets aan toevoegen! .

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Sandra, Het lijkt me dat je je daar op het Sint Pietersplein geweldig hebt geamuseerd. Dat kan ook niet anders met die klokken van Rome zo dichtbij. Fijn dat je dit vrolijke verhaal met ons deelt. Zoals je moeder de toon zette met haar uitleg over het geloof, volg je haar nu heerlijk op met de song van Michael Jakson. :o Fijne paasdagen toegewenst.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie fijne feedback. Het verhaal is echt gebeurd, niet bij Pasen maar op de Italiaanse 'familiedag' op 26 oktober 2013. Groet, Sandra