Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#138. De klokken van Rome. Tradities

De titel van deze opdracht nodigt uit tot het schrijven van een cynisch artikel. Of je gelovig bent of niet maakt daarbij niet zoveel uit. Het gaat om tradities van mensen, bevolkingsgroepen, landen en werelddelen. Overal zijn nog kerkklokken te horen; overal zien we in Nederland begin december nog zwarte pieten en sinterklazen, met of zonder kruis op de mijter; overal staan nog kerstbomen en lopen kinderen met Pasen nog met palmpaastakken. Maar hoe lang nog? Alom takelen Nederlandse gewoontes af, worden bezwaren tegen onze tradities geuit en wil men tegemoetkomen aan gebruiken en normen van andersdenkenden. Maar geleidelijk aan vallen klokken stil, zwarte pieten worden gekleurd, kerstbomen verwijderd, bepaalde kerstversieringen weggelaten en palmpaastakken afgetopt. Deze en andere toestanden vinden in Nederland plaats. Geleidelijk zal het zich als een olievlek uitspreiden over Europa, voor zover dat al niet gebeurt. IS heeft al eens verklaard dat Vaticaanstad een aanslag kan verwachten, omdat Rome niet spoort met hun geloof. Ik beschouw IS als de strijders van radicale islamieten en deze zijn een onderdeel van gewone moslims, gematigd of niet. Helaas worden hun tradities op generlei wijze aangepast aan bepaalde gevoelens van de oorspronkelijke Nederlandse bevolking. Helaas zullen ook de klokken in Berlijn, Parijs, Madrid, Rome en andere grote steden op de lange duur niet meer klinken, maar zal overal het azangeluid te horen zijn. Wij, oorspronkelijke bewoners, zijn zelf de zwakke schakel in het gehele spel. Wij geven alom toe. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar het is altijd eenrichtingsverkeer. Het gebeurt zonder wat terug te vragen, of terug te krijgen. Ach, het zal nog wel de nodige decennia duren voor het helemaal zover is, maar toch maakt het mij droevig. Er zijn immers genoeg voorbeelden in de wereld van landen waar dit al zo is gebeurd.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, wat ben ik blij dat ik jouw bijdrage niet gisteravond heb gelezen, ik had geen oog dicht gedaan. Ik denk wel eens: het is allemaal mensenwerk. Nu trap ik misschien op honderdduizenden tenen. Van mijn vader heb ik geleerd mensen niet te kwetsen over hun geloof; je haalt dan de bodem onder hun bestaan weg. (Nou pap, ik denk niet dat ik daartoe in staat ben; wil ik ook niet.) IS is wat anders. Wat ik wel denk is dat de mensen zelf vrede moeten maken. Het moet uit de mens zelf komen. Ik wilde eens vlak voor sluitingstijd nog even een tentoonstelling zien van de Fauvisten. Ik kwam gehaast binnen en stond toen plotseling oog in oog met één, of het: Heilandsgesicht van Alexej von Jawlensky. Die ogen raakten me zo, ik stond even als aan de grond genageld. Liep meteen door naar de winkel voor een ansichtkaart, maar helaas... Bij thuiskomst gegoogeld, geprint en ingelijst. Dat gezicht gaf mij te kennen: wat hebben jullie er een potje van gemaakt. Jullie hebben het leven gekregen met de tien geboden, meer kan ik niet doen. Los het nu zelf maar op!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules, schrijftechnisch heb je de weekopdracht goed voltooid. Het stemt me wel treurig. Ik kan je pessimisme niet delen en blijf vasthouden aan de kleine hoopvolle signalen, die ook zichtbaar en hoorbaar zijn. Nee, niet mijn ogen sluiten of niet willen zien, maar blijven geloven in: 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' door niet mee te deinen met de massa, maar mijn overtuiging proberen uit te dragen. Pffft, misschien wat moraliserend, maar ik kon niet anders. Ik hoop dat je de komende dagen kunt genieten van paasklokken en een fijn paasfeest, Groet Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of ik met jouw tekst eens ben of niet, noch hoe het mij stemt doet er niet toe. Je zet hier iets neer wat jij kwijt wilt, een totaal andere invulling dan anders. Ik respecteer en waardeer dat, Jules.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jules, Met de schrijfopdracht "De klokken van Rome" was ik mij er terdege van bewust dat er wel eens een hardgekookte ei zou kunnen worden afgeleverd door die klokken met vleugeltjes. Als beginnend schrijfcoach valt het me toch zwaar dit eitje pellen. Het is inderdaad een heel vreemde situatie waarin we met z'n allen in zijn beland. Ik kan je gedachtegang goed volgen. In bange donkere nachten kan een mens er soms niet van slapen. In zo'n nacht heb je misschien je ei uitgebroed... Pasen is symbolisch gezien het feest van de verrijzenis, van de hoop, van de liefde. De mensheid heeft al voor veel problemen gestaan. Tot nu toe is er altijd een oplossing voor gevonden. Laten we het daarbij maar houden en optimistisch blijven. Doe een gele strik om je dagen, Jules, smul van een chocolade-eitje :nod: en stuur mij alsjeblieft een halfzacht gekookt eitje, want die lust ik het liefst.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules, je schreef geen cynische tekst maar een realistische. Lees het 'Avondland' van Michel Houellebecq. Europa doet aan collectieve suïcide, voortgetrokken door Duitsland/Merkel. Uit een zogenaamd schuldbesef Tweede Wereldoorlog. Ik vind je héél moedig in deze post. Vrijheid van meningsuiting is decennia lang een schaars goed geworden vanuit een bepaalde overheersende dictatoriale hoek. (verklaard/niet verklaart)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules du lac
De titel van deze opdracht nodigt uit tot het schrijven van een cynisch artikel.
Misschien: De titel van deze opdracht nodigt mij uit tot het schrijven van een cynisch artikel. Het is overigens een overpeinzing - dat is ook de opdracht. Algemene tip: probeer het in een meer verhalende vorm, dan valt de opgeheven vinger minder op. Vandaag de dag heeft men het nog steeds over 1984 omdat George Orwell zijn boodschap in een verhaal heeft verpakt. De stukken van de journalist Eric Blair (de echte naam van George Orwell) kent niemand meer.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Hallo beste mensen. Allereerst, hartelijk dank voor de reacties. Hieronder een tegenreactie voor iedereen: De mens heeft er tot nu toe inderdaad vaak een potje van gemaakt. Dat kan niet de bedoeling zijn geweest bij de schepping van onze mooie aarde. Maar er blijft altijd hoop. Kijk naar de barbaarse toestanden tijdens de eerste eeuwen van onze jaartelling, de vele oorlogen in de aflopen eeuwen, onze godsdiensttwisten. En zie in wat voor prachtig, vrij land we nu leven. Ik ben geen racist, of pessimist, integendeel. Het leek mij echter goed om eens een kritisch geluid te laten horen, zoals ook in gezelschap soms te horen valt. We moeten wel alert blijven op mogelijke verkeerde invloeden, vind ik. En ach, zo'n kruis op de mijter is ouderwets. En een bruine piet is ook niet het einde van de wereld. En dat paastakje mag best wat korter. Alleen moet er niet al te veel getornd worden aan onze diepere gevoelens, toch? Misschien vinden jullie nu dat ik wat verward overkom en dat is ook zo, want ik weet het ook niet meer zo precies. Mijn advies daarom: blijf genieten, blijf lachen en blijf ademhalen. :o