Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#138 – De klokken van Rome

Loeënde klokken

Altijd wanneer ik het diepe geluid van kerkklokken voel trillen in mijn maag, begint er een liedje in mijn hoofd. Geen herinneringen aan de vroege zondagochtendklokken van de kerk tegenover mijn ouderlijk huis of aan de keren dat de klokken het begin van het laatste afscheid inluidden.
Nee, het is een liedje waarmee ik het geluid als eerste associeer. Loeënde klokken van Limburg mie landj. Terwijl het mijn land niet is, al woon ik er al bijna dertig jaar. Want de zee is te ver en de bergen te hoog. De taal is lijkt niet op de mijne, maar ik versta het goed. Mijn ‘uus is jouw hoes.
En toch voel ik me hier thuis, tussen de vlaaien en het zachte zingen van woorden. Tussen heuvels op en bossen in met meer Bourgondisch hart dan waar dan ook in Nederland. Ik voel me thuis tussen de beleefde conflictvermijders die niet graag recht-toe-recht-aan zeggen waarop het staat. Maar die wel het leven vieren, in hun mooiste kleedje, met een glaasje, bij elke gelegenheid. Of het nu een wielerklassieker, een hapjesfestijn, een broonk of Rieu concert is. Deze zachtaardige mensen, die elke Hollender met argwaan begroeten omdat ze te vaak een grote bek kregen, voor dom of corrupt versleten werden. En toch, zodra blijkt dat er vertrouwen en respect is en geen randstedelijke meerwaardigheidscomplex, sluiten ze je voorgoed in de armen.
Dit land van vastelaovend en mijnverleden, van grummelevlaoj, zoervleisj en familiewandelen op zondag, is niet mijn land, maar ik voel me er thuis.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@trieps, ik krijg er een nostalgisch gevoel bij. Als kind vroeg ik me af wat ze zongen :" loeiende klokken van limburg milaan" verstond ik. Sfeervol beschreven hoe je "ingeburgerd" bent daar en je kunt openstellen voor de andere gewoontes. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
trieps, het is nostalgisch, prima, toch een puntje over opbouw:
Altijd wanneer ik het diepe geluid van kerkklokken voel trillen in mijn maag, begint er een liedje in mijn hoofd. Geen herinneringen aan de vroege zondagochtendklokken van de kerk tegenover mijn ouderlijk huis of aan de keren dat de klokken het begin van het laatste afscheid inluidden. Nee, het is een liedje waarmee ik het geluid als eerste associeer.
1e zin: Het geluid vd klokken enz.; 2e: een volzin waar het je niet aan herinnert; 3e: een compacte zin waar het je wel aan herinnert. Vrijblijvend advies: vermijd te schrijven dat wat niet is. Als ik dat toepas op je opening zou het dit zijn: 'Wanneer ik het diepe geluid van kerkklokken voel trillen in mijn maag, begint in mijn hoofd het liedje waarmee ik het associeer.' enz. (Dat vind ik als lezer een uitnodigende beginzin) dit gaat fout:
De taal is lijkt niet op de mijne,

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Trieps, Mooi verwoord thuisgevoel van een nieuwkomer, die je - afgaande op je liefdesverklaring - geen nieuwkomer meer kan noemen na bijna 30 jaar. Heel ontroerend, zo lyrisch als je deze band met je thuisland Limburg beschrijft. Zonder je te kort te willen doen denk ik dat jouw gevoel kan worden samengevat in de dichtregel "home is where the heart is." Je gevoel is voor mij overigens zeer herkenbaar; eveneens bijna 30 jaar geleden verhuisde ik naar het prachtige Westland, ik ervaar dezelfde mate van aarding. Ik wil je hiervoor complimenteren! :thumbsup: (in goed Westlands; Helemaal goud! of; Superdik!) Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Trieps, Wat breng je me weer terug naar Brabant en Limburg. Met vrienden hebben we daar gefietst, gewandeld, getoerd en heerlijk gegeten; allemaal fijne herinneringen en jij poetst ze weer een beetje op. Dank voor je klokkenstukje.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Triep, Fijn dat je meedoet om een verhaal te schrijven over wat er in je omgaat bij het horen van de Paasklokken. Het beieren van de kerkklokken roept bij de SOL-schrijvers heel verschillende emoties op, veel variatie, er zijn vrolijke, humoristische, verdrietige en nostalgische eieren uitgebroed en ze zijn allemaal even waardevol. Bij jou zette de opdracht je aan tot een mooie overpeinzing wat de klokken van Limburg voor je betekenen. Fijn geschreven, in een vlot leesbare stijl. De specifieke "limburgse" woorden geven je stukje net dat tikkeltje extra. Fijn dat je je daar zo thuis voelt. Ik wens je vrolijke paasdagen toe tussen al die vriendelijke, bourgondisch getinte mensen. :o

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@trieps, ik krijg er een nostalgisch gevoel bij. Als kind vroeg ik me af wat ze zongen :" loeiende klokken van limburg milaan" verstond ik. Sfeervol beschreven hoe je "ingeburgerd" bent daar en je kunt openstellen voor de andere gewoontes. Graag gelezen, Connie

Dank je wel Connie voor je fijne reactie. Het is leuk om te lezen dat het stukje bij anderen ook iets te weeg brengt,daar schrijf ik voor. En loeiende klokken van milaan was vast ook een mooi liedje geweest ;)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trieps, Wat een mooie en persoonlijke overpeinzing. Dankjewel dat je dit met ons deelt.
Dank je, Marceline!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trieps, Wat een mooie en persoonlijke overpeinzing. Dankjewel dat je dit met ons deelt.
Dank je, Marceline!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

trieps, het is nostalgisch, prima, toch een puntje over opbouw: [1e zin: Het geluid vd klokken enz.; 2e: een volzin waar het je niet aan herinnert; 3e: een compacte zin waar het je wel aan herinnert. Vrijblijvend advies: vermijd te schrijven dat wat niet is. Als ik dat toepas op je opening zou het dit zijn: 'Wanneer ik het diepe geluid van kerkklokken voel trillen in mijn maag, begint in mijn hoofd het liedje waarmee ik het associeer.' enz. (Dat vind ik als lezer een uitnodigende beginzin)

Jan, dank je wel voor je opbouwende feedback. Ik begrijp wat je bedoelt, ik ga daar nog eens even aan prutsen. Goed om zo advies te krijgen, ik leer met een andere bril naar mijn tekstje kijken.

dit gaat fout: De taal is lijkt niet op de mijne,
[/quote]

Helemaal gelijk, slordige vertyping, waarover ik heen gelezen heb bij het twee keer na lezen.

Dank je wel, Jan!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Trieps, Mooi verwoord thuisgevoel van een nieuwkomer, die je - afgaande op je liefdesverklaring - geen nieuwkomer meer kan noemen na bijna 30 jaar. Heel ontroerend, zo lyrisch als je deze band met je thuisland Limburg beschrijft. Zonder je te kort te willen doen denk ik dat jouw gevoel kan worden samengevat in de dichtregel "home is where the heart is." Je gevoel is voor mij overigens zeer herkenbaar; eveneens bijna 30 jaar geleden verhuisde ik naar het prachtige Westland, ik ervaar dezelfde mate van aarding. Ik wil je hiervoor complimenteren! :thumbsup: (in goed Westlands; Helemaal goud! of; Superdik!) Met vriendelijke groet, Ton Badhemd
Ton, je slaat de spijker op de kop: home is indeed where the heart is, ik voel me helemaal niet tekort gedaan. En het doet goed te lezen dat ik blijkbaar een universeel gevoel heb verwoord, want jij herkent je dus in wat ik beschrijf. Grote dank voor de thumbs up!! Mercikes.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trieps, Wat breng je me weer terug naar Brabant en Limburg. Met vrienden hebben we daar gefietst, gewandeld, getoerd en heerlijk gegeten; allemaal fijne herinneringen en jij poetst ze weer een beetje op. Dank voor je klokkenstukje.
Graag gedaan, Riny, dank je wel voor je reactie. Fijn om te lezen dat mijn klokkenstukje jouw dierbare herinneringen een beetje afstoft. Daar doe ik het voor. Fijne Paasdagen!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Triep, Bij jou zette de opdracht je aan tot een mooie overpeinzing wat de klokken van Limburg voor je betekenen. Fijn geschreven, in een vlot leesbare stijl. De specifieke "limburgse" woorden geven je stukje net dat tikkeltje extra. Fijn dat je je daar zo thuis voelt. Ik wens je vrolijke paasdagen toe tussen al die vriendelijke, bourgondisch getinte mensen. :o
Dank je, Blavatski voor je positieve reactie. Het doet goed te lezen dat de limburgse woorden iets toevoegen aan het stukje tekst, ik twijfelde erover omdat niet iedereen de betekenis zal kennen. En ik wens jou ook fijne Paasdagen!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi beschreven, trieps. Ik vermoed, wanneer je nu zou verhuizen, je verbaasd zou zijn over de diepte van je wortels in je "nieuwe" thuisland ;)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi beschreven, trieps. Ik vermoed, wanneer je nu zou verhuizen, je verbaasd zou zijn over de diepte van je wortels in je "nieuwe" thuisland ;)
Dat zou heel goed kunnen. Ik denk dat ik overal wel kan aarden.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi stijlvol stukje waarin de opdracht origineel is verwerkt, Trieps. Ik kom er vandaan en wil er nog niet dood teruggevonden worden. Toen ik dit las, kreeg ik toch heimwee. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi stijlvol stukje waarin de opdracht origineel is verwerkt, Trieps. Ik kom er vandaan en wil er nog niet dood teruggevonden worden. Toen ik dit las, kreeg ik toch heimwee. :thumbsup:
dank je wel, Angus. Dat is bijzonder te lezen dat ik je heimwee laat hebben naar de voor jou blijkbaar meest verschikkelijke plek op aarde.. ;-) Dat vind ik een mooi compliment.