12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#138 Vrolijk Pasen

14 april 2017 - 15:35
Vrolijk Pasen Dit jaar zou Kees Pasen anders vieren dan gewoonlijk. Hij geilde namelijk op een jonge moeder bij hem in de straat. Om haar ongemerkt beter te leren kennen, had hij zes jonge gezinnen uit de buurt uitgenodigd op het paasontbijt, inclusief paashaas en eierrapen. En niet te vergeten, zwemmen bij mooi weer in het verwarmde buitenbad. Hij vermoedde dat ze goed geschapen is. Alle voorbereidingen zijn achter de rug en het badwater is met aardwarmte op vierentwintig graden gebracht. Het feest kan beginnen en zal slagen. Daar is Kees zeker van. Want hij heeft ruim een week geleden zijn buurvrouw Deborah geconsulteerd. Zij leest gedachten en doet rake voorspellingen. Zijn vraag was: wordt het een geslaagd, vrolijk paasfeest, Deborah. In haar verduisterd kamertje boog Deborah zich vervolgens over haar glazen bol en trok de zijden hoofddoek tot op de tafel. Afgesloten van de buitenwereld bleef ze zo enkele minuten in haar bol staren en prevelde onverstaanbare spreuken. Toen richtte ze zich op en wierp met een weids gebaar de doek naar achteren en sprak: ‘Ga heen en wens heel je familie, vrienden en kennissen schriftelijk een Vrolijk Pasen’. Dat heeft Kees gedaan; meer dan tweehonderd kaarten gingen de deur uit. Van Deborah kreeg hij terloops te horen dat ze in deze week voor Pasen vele consulten had gegeven, alle over de vraag of het een vrolijk pasen zou worden. Het was een hype. Telkens had ze zich over haar glazen bol gebogen en haar cliënten een correspondentie met Jan en Alleman geadviseerd met een vrolijke paaswens, dan zou hun dit feest nog lang heugen. Vandaag, Goede Vrijdag, wou Deborah zelf wel eens weten of alle adviezen die ze haar klanten had gegeven op een helder inzicht gestoeld waren. Om dat te testen belde ze onder valse naam het landelijke orakel Jomananda op. Na een lange en diepzinnige stilte kwam Jomananda weer tot zichzelf en meldde verheugd: ‘Het wordt een vrolijk paasfeest als nooit tevoren … de mensen wensen het elkaar als bezetenen.’

12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 april 2017 - 23:05
Even dacht ik dat onze Dos een nieuw genre had aangeboord door te schrijven over een milf. ;) Verrassend draait het verhaal naar een buurtwaarzegster en eindigt het met haar controle of haar voorspellingen juist waren. Hierdoor lees ik het verhaal niet als een eenheid. Een bijna bizar maar origineel verhaal over Pasen dat door een ieder weer net iets anders wordt gevierd. :thumbsup:
Marietje, ik ben nog zo groen achter de oren dat ik niet wist wat een milf was; kun je nagaan … Als ook jij vindt dat het verhaal niet als een eenheid leest, moet ik duidelijker zijn. Niet dat het daardoor helderder zal worden, maar mogelijk beter te pruimen. Te beginnen de schrijfopdracht: tot welke overpeinzing kom je bij het Paasverhaal. Mijn overpeinzing was heel in het kort de volgende: door het lijdensverhaal van Jezus, zijn dood en de verrijzenis, wordt het begin van de bijbelvertelling samengesmeed met het einde van het Nieuwe Testament en wordt er een begin gemaakt met de self fullfilling prophecy dat apostel Petrus e.a. het christendom zal verspreiden. (Op deze rots zal ik mijn Kerk bouwen.) Tevens krijgt de Goddelijk drie-eenheid zijn beslag. Immers, in den beginne schiep God Adam en Eva en in zijn almacht maakte Hij er naar kennis dorstende wezens van die Hij vervolgens onder de boom van kennis plaatste waarop een bordje hing ‘Verboden van deze vruchten te eten’. Aangezien de eerste mensen de leeskunst nog niet meester waren en de vruchten er aanlokkelijk uitzagen, at Eva als eerste ervan. Toen had je de poppen aan het dansen. De erfzonde was geschapen en zoals het woord al zegt, de hele mensheid zou ermee besmet worden. De imperfecte mens zou in verwarring voortleven en deels voor galg en rad opgroeien. Maar geen nood. Enkele duizenden jaren later zou God de Heilige Geest sturen, die Hij op een mindfuckerige manier ene Maria onbevlekt zou bezwangeren, waaruit de Jezus van Nazareth geboren zou worden; de Zoon van God. Deze Zoon was dus door God gestuurd om 33 jaar later aan een kruis genageld te worden, waardoor Hij de erfzonden van heel de mensheid op zich zou nemen en daardoor de mens zou verlossen. (??) Zonder beginnersfout van Eva, geen erfzonden en dus geen goddelijke zoon om die erfzonden op zich te nemen, dus geen Pasen. Na Jezus’ dood zou Hij verrijzen en opstijgen naar de Vader en de H. Geest. Samen zouden ze weer de Heilige Drie-eenheid vormen. De cirkel van het Oude Testament is dan rond door over te gaan in het Nieuwe Testament; eind goed, al goed. Dit Nieuwtestamentische gebeuren zou door Jezus’ volgelingen en goedgelovigen wereldwijd verkondigd worden en het Christendom was geboren; zoals voorspeld met ‘Op deze rots zal ik mijn Kerk bouwen’. Dit was na lang aarzelen mijn Paasgedachte en de basis voor mijn verhaaltje, hoe gek het ook klinkt. Allereerst heb ik 333 woorden gebruikt om de goddelijke drie-eenheid te symboliseren, die met het paasfeest extra gestalte krijgt. En evenals Eva in den beginne de fout in ging, zo begaat Kees in het begin van het verhaal een grote zonde door een jonge moeder uit de buurt te begeren en wegen te bewandelen om zijn lusten te bevredigen. Mijn verhaal krijgt al snel een wending door de raadpleging van de helderzienden Deborah en Jomananda. Zij bewerkstelligen een self fulfilling prophecy met hun Vrolijk Pasen. Eind goed, al goed. Ook hier: zonder geile Kees geen consult bij de twee waarzegsters, geen voorspelling van een vrolijk paasfeest en dus geen paasverhaal zoals hierboven.
Alleen deze interessante uitleg is al een opdracht op zich! ;) Bedankt voor je moeite! :thumbsup:
Marietje, graag gedaan.

10 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 april 2017 - 23:13
@Dos, # 29, jij paranoot, je laat lettertjes uit je boom vallen. Ze heet Chlamydia, niet Lamydia. :D

12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 april 2017 - 23:18
@Dos, # 29, jij paranoot, je laat lettertjes uit je boom vallen. Ze heet Chlamydia, niet Lamydia. :D
Mili, de CH bewaar ik voor als ik naar mijn Zwitserse bergboer ga. Lamydia is vrij van ziektekiemen. :)