Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#138 - Muziek

“Hoe ging het?” vroeg ze nadat ik de de deur achter me had dichtgeslagen, stampvoetend naar de salon was gevlucht, mijzelf een groot glas brandewijn had ingeschonken en de helft in één teug had leeggedronken. Moedeloos plofte ik achterover in mijn fauteuil met mijn jas nog aan. Ik staarde naar de oude, imposante eik voor het raam terwijl de alcohol naar mijn hoofd steeg. Mijn vrouw stond in de deuropening van de salon met haar handen in de zakken van haar schort en een blik van meelij in haar ogen. Ik nam nog een flinke slok en zuchtte. “Weet je wat die centenneuker van de gemeenteraad zei na afloop van het concert?” Mijn verstandige, lieve vrouw zweeg. “Zonder koren en met een kleiner ensemble zou het minder bombastisch overkomen en beter passen bij het vrome karakter van het feest. En de secretaris voegde er nog fijntjes aan toe dat opera eigenlijk niet in de kerk thuis hoorde.” Mijn jongste dochter was inmiddels stilletjes naar beneden gekomen en stond naast me met een vragende blik naar me te kijken. “Bent u verdrietig, papa?” Ik keek met een weeë glimlach naar haar en zei: “Een beetje, poepie.” Ze legde haar hand op mijn arm. “Zullen we morgen samen eieren schilderen?” Ik knikte en aaide haar over haar bolletje. Huppelend verdween ze naar boven. Ik dronk mijn glas leeg en haalde de handgeschreven eerste versie van de partituur uit mijn aktetas. Ik stond op en liep er mee naar het haardvuur. “Trek het je niet aan, Johann. De wereld is nog niet klaar voor jouw muziek,” zei mijn vrouw stellig. “Ik denk dat je gelijk hebt.”

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook in dit verhaal lees ik weer de ietwat minder intelligente reacties van mensen die iets, of het nou muziek is of een verhaal, niet begrijpen. Hiermee zeg ik niet dat die mensen niet intelligent zijn, maar alleen hun opmerkingen zijn niet van een dusdanige aard. Onbegrip is er en zal er altijd blijven, mijns inziens door een gebrek aan empatisch vermogen. Mooi. Makkelijk lezend verhaal met een boodschap. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eminem, vlot verhaal, edoch ik plaats enige kanttekeningen. [...nadat ik de de deur 'achter me' had dichtgeslagen, ...] Sla je een deur vaak vóór je dicht? Is 'achter me' niet overbodig? [ ... mijzelf een groot glas brandewijn had ingeschonken en de helft in één teug had leeggedronken.] Gevoelsmatig staat hier voor mij dat je het glas an sich voor de helft opdronk, niet de brandewijn. [Ik keek met een weeë glimlach naar haar ...] Hoe kan jij weten hoe je glimlachte? Je ziet jezelf toch niet? Wee vind ik persoonlijk niet bij een glimlach passen. [ ... en stond naast me met een vragende blik naar me te kijken.] Naast me, naar me. Is een van de twee niet overbodig? (thuishoorde) Inderdaad een aparte invulling.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eminem, zeker bijzondere invulling. En meningen die zijn verschillend, dat maakt het vaak juist zo interessant. Alleen als je zelf iets maakt is het leuker om een goed bericht erover te horen natuurlijk. Deze zin: mijzelf een groot glas brandewijn had ingeschonken en de helft in één teug had leeggedronken mijzelf zou je weg kunnen laten. De teug heeft Mili al aangegeven hierboven. Ze legde haar hand op mijn arm. Handje omdat het zijn jongste dochter is, ik zie een klein meisje voor me. Het blijft allemaal toch een smaakkwestie, mijn opmerkingen hoor. Fijne Pasen alvast!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Eminem, Sterke Paasvertelling met leuke vondst van de componist die zijn werk niet gewaardeerd krijgt door mensen die er inderdaad toen nog niet klaar voor waren. Mooi de sfeer getroffen in de salon, de onderlinge relaties zijn ook prachtig weergegeven. Toch altijd fijn hoe een klein kind vaak de spanning kan breken, en hoe vrouwlief hem ook treffend weet op te beuren. Ik heb dit met veel plezier gelezen! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Eminem, ik ben het met Ton eens dat dit een mooi verhaal is. Op de kleine schrijffoutjes ga ik je niet wijzen, dat is al gebeurd. Tegen de droevige achtergrond schep je een fijne tegenstelling met het beschilderen van de paaseieren en het huppelende kind. Graag gelezen en bedankt voor de wijze levensles die er zorgvuldig in verpakt zit. Een paasei met een strik. Gelukkige paasdagen toegewenst. :nod:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eminem, goed vlot lezend verhaal, met mooi contrast tussen de serieuze musicus en het huppelend kind, in beide gevallen het normale dagelijkse leven. Daarnaast is de zin over de oude imposante eik even een mooi sfeerbeeld. Graag gelezen. Fijne dagen, Connie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soepel geschreven, en in de eerste zin al de volle frustratie uitgewerkt! Je zet sfeer en personages knap neer. Die ene zin, zou ik persoonlijk laten eindigen met ... een vragende blik. De deur achter me dichtslagen, daar is wat over gezegd. Nochtans heb ik de indruk dat het in veel romans geschreven is zoals jij het doet, alsof 'de deur achter zich toeslaan' bijna een vaststaande uitdrukking is. 'mijzelf een groot glas brandewijn had ingeschonken en de helft in één teug had leeggedronken. ' behalve 'mijzelf' weglaten (want overduidelijk, 't is niet voor moeder de vrouw) zie ik niet echt een probleem, als je een toevoeging doet: een glas brandewijn had ingeschonken, en de helft ervan in een teug etc. Een muzikale invulling die ik graag las.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door de hedendaagse taal haalde ik er jammer genoeg niet uit dat het om Bach ging. :( Qua dialooglabels: [“Hoe ging het?” vroeg ze nadat ik de de deur achter me had dichtgeslagen,] Ik mijd deze constructie omdat het voor de lezer al duidelijk is dat ze een vraag stelt. M.i. is de dialoog label - vroeg ze- overbodig. Een aparte en originele invulling.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
“Hoe ging het?” vroeg ze nadat ik de de deur achter me had dichtgeslagen, stampvoetend naar de salon was gevlucht, mijzelf een groot glas brandewijn had ingeschonken en de helft in één teug had leeggedronken.
Ik vind de vrouw hier, met haar vraag, wat naïef overkomen. Het lijkt me duidelijk dat hier geen sprake is van een tevreden echtgenoot. Maar voor het overige een originele, mooi geschreven invulling.