Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#138- De hemel huilt

De hemel huilt … zes, zeven, acht, negen. De laatste slag galmt na over het dorpsplein. Ik stap uit en terwijl ik mijn colbertjas dichtknoop, loop ik met grote passen in de richting van de kerk. Mijn lichten knipperen me na als ik met mijn afstandsbediening de auto afsluit. Op het plein schuifelt een oudere dame me tegemoet, haar hondje besnuffelt de grote boom in het midden. Ik knik haar toe. Ze groet terug en trekt het hondje achter zich aan richting het bejaardentehuis hier om de hoek. Leunend met mijn rug tegen de muur, stop ik mijn handen in mijn broekzakken en kijk naar beneden. Door met mijn rechtervoet langs mijn linker kuit te wrijven, poets ik de neus van mijn lakschoen. Een auto komt aangereden, koplampen beschijnen kort mijn lichaam en draaien weg. De nummerplaat tussen de oplichtende achterlichten herken ik niet. Ze is laat. Ik check mijn horloge. Ja, het is allang kinderbedtijd geweest voor haar drie jarige. Ik kijk omhoog. De maan verschuilt zich achter een wolk, miezer daalt op mijn gezicht. Hollende hakken luiden haar komst in. Haar slanke silhouet doemt op, om haar benen klemt haar rok. Ik stap in het licht van de lantaarnpaal. Ze werpt zich in mijn armen, vermijdt mijn mond en slaat stevig haar armen om mijn nek. Ik streel over haar rug en schep ruimte. Gejaagd deint haar borst op en neer. Met haar gezicht tussen mijn handen zoek ik een antwoord in haar betraande ogen. Ze slikt: ‘Met Pasen eist hij me terug.’

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wow Marietje wat een verdrietig verhaal! De gedetailleerde beschrijving van de omgeving van de HP en hoe hij zich hierin beweegt, maakt het voor mij levend. Ik word er in meegezogen. Moest het wel twee keer lezen. Gek wat mijn hoofd doet, ik zie de naam van jou als schrijver en het duurt daarom even voordat ik door heb dat je HP een man is. Fijn geschreven :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow Marietje wat een verdrietig verhaal! De gedetailleerde beschrijving van de omgeving van de HP en hoe hij zich hierin beweegt, maakt het voor mij levend. Ik word er in meegezogen. Moest het wel twee keer lezen. Gek wat mijn hoofd doet, ik zie de naam van jou als schrijver en het duurt daarom even voordat ik door heb dat je HP een man is. Fijn geschreven :thumbsup:
Bedankt voor je spontane reactie. Ik heb geprobeerd het duidelijk te maken dat de hp een man is door zijn kleding te beschrijven. Voor mij klopte het verhaal alleen als de hp een man is. Maar met wat fantasie kan het ook een vrouw zijn. ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Mooi gebruik van decor en omgeving! Heldere scene.
Leunend met mijn rug tegen de muur, stop ik mijn handen in mijn broekzakken en kijk naar beneden. Door met mijn rechtervoet langs mijn linker kuit te wrijven, poets ik de neus van mijn lakschoen.
Sterk beeld/handeling. Terzijde. Ik zie het als een uitdaging om zo/n beeld met zo min mogelijk woorden te vangen (Dat is een kwestie van smaak/stijl). Zo zou ik het doen om het vloeiend te maken: Leunend tegen de muur met mijn handen in mijn broekzakken, kijk ik omlaag en poets de neus van mijn lakschoen door hem langs mijn kuit te wrijven.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een mooi beeld gecreëerd, Marietje. Ik zat er meteen middenin. Knap werk! Ben wel benieuwd wie haar dan terug eist. Eminem

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Mooi gebruik van decor en omgeving! Heldere scene.
Leunend met mijn rug tegen de muur, stop ik mijn handen in mijn broekzakken en kijk naar beneden. Door met mijn rechtervoet langs mijn linker kuit te wrijven, poets ik de neus van mijn lakschoen.
Sterk beeld/handeling. Terzijde. Ik zie het als een uitdaging om zo/n beeld met zo min mogelijk woorden te vangen (Dat is een kwestie van smaak/stijl). Zo zou ik het doen om het vloeiend te maken: Leunend tegen de muur met mijn handen in mijn broekzakken, kijk ik omlaag en poets de neus van mijn lakschoen door hem langs mijn kuit te wrijven.
Goeie tip! Ik had eerst het stukje vanuit de alwetende verteller maar ik vond het niet passen. Jouw aanpassing past beter in deze versie. Bedankt voor je reactie! ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal en heel mooi en beeldend geschreven! Ik zie het helemaal voor mij.
Bedankt voor je reactie. :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een mooi beeld gecreëerd, Marietje. Ik zat er meteen middenin. Knap werk! Ben wel benieuwd wie haar dan terug eist. Eminem
Bedankt voor jouw reactie. Haar man eist haar terug. De verschuilende maan moet aangeven dat het misschien wel een smoes is. ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, met het risico dat je onze geliefde postduif gaat kelen, doe ik kritisch. Waarom schrijf je rechtervoet en linker kuit? Bijzonder zoals jij wezen kunt. ;) Linkerkuit. Koplampen beschijnen kort mijn lichaam. Vind je dit niet 'gedragen'? Zelf zou ik opteren voor: koplampen beschijnen me. Volgens mij ben je een autofreak want ik lees drie keer over lichten. Lichten, koplampen en oplichtende achterlichten. Wat is de relevantie van een driejarige? Heeft ze niet gewoon een kind? Miezer daalt, luiden haar komst in, opdoemen, klemmende rokken, zich werpen, gejaagde deinende borsten; het spijt me, het is mijn persoonlijke mening, ik vind het té. [Ze slikt: ‘Met Pasen eist hij me terug.’] Heb je hier een bedoeling mee? De man en vrouw zijn duidelijk overspelig. Maar kan de (getrouwde) man van haar haar 'opeisen'? Zomaar na Pasen na een verhouding? Zijn we nog schrijfvriendinnetjes? ;)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie scène beschreven, lakschoenen dan denk ik aan dansen, niet zozeer een rendez-vous op straat. Marietje fijne Pasen!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Marietje, Eens met de eerdere complimenten over de beeldende weergave van de omgeving en gebeurtenissen, terwijl HP afwacht. Ik was maar steeds benieuwd wat er ging gebeuren, had niet de neiging af te haken. De hollende hakken geven aan; ja, nu gaat het (wat?) gebeuren, de spanning stijgt. En dan een triest einde met tranen en verdriet; en dat nét voor de Pasen. De titel vind ik een prachtige kroon op dit verhaal! Eén dingetje; ik denk dat een man zou spreken over zijn colbertjasje i.p.v. colbertjas (ongeacht of dat maat 46 is of maat 52). Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ik vind het mooi. Wel erg treurig dat wel. Kun je me verlossen en vertellen dat het allemaal goedkomt? Jammer genoeg lukt het mij nog niet om een associatie met luidende kerkklokken te krijgen :(. Groet, Annemieke

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Een mooi verhaal over een liefde die niet kan zijn wat de man hoopte. Mooie sfeerbeschrijving die mij nieuwsgierig maakte naar het vervolg van het verhaal. "Ze werpt zich in mijn armen, vermijdt mijn mond", vertelt genoeg en vind ik persoonlijk een heel sterke zin. Zou de zin van de hoge hakken niet mooier worden als je zou schrijven: Het geluid van hollende hakken? En kan een vrouw hollen met een rok die om haar benen knelt? Een kleine suggestie om meer beweging in de scène te krijgen: haar rok wervelt in plaats van knelt? Een heel gelukkig paasfeest toegewenst. :nod:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marietje, goede sfeerbeschrijving. Vlot lezend stuk. Zelf vind ik de een na laatste zin " Ik streel over haar rug en schep ruimte. Gejaagd deint haar borst op en neer. Met haar gezicht tussen mijn handen zoek ik een antwoord in haar betraande ogen." Vertragend werken. Als je deze zin weglaat is het einde nog mysterieuzer voor de lezer. Fijne paasdagen, Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gegeven heb je erg beeldend, misschien te uitgebreid beschreven. Dat is soms op zijn plaats, soms niet. In andere reacties lees ik dat ook. Het verhaal leest traag, zoals ik het maar even noem. Haar man eist haar terug. Ik houd niet van mannen die eisen....

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
... en ik maar denken, waar blijven de chocoladepaaseitjes. Mooi verhaal. Heel even dacht ik aan een lesbische verhouding ... Het verdriet en de nattigheid heb je mooi omschreven; hier past heel goed een stuk van Miles Davis bij. Ga maar eens googlen; ik kan helaas geen linken leggen. Hij scheurt je ziel uit je hart.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, met het risico dat je onze geliefde postduif gaat kelen, doe ik kritisch. 1. Waarom schrijf je rechtervoet en linker kuit? Bijzonder zoals jij wezen kunt. ;) Linkerkuit. 2, Koplampen beschijnen kort mijn lichaam. Vind je dit niet 'gedragen'? Zelf zou ik opteren voor: koplampen beschijnen me. Volgens mij ben je een autofreak want ik lees drie keer over lichten. Lichten, koplampen en oplichtende achterlichten. 3. Wat is de relevantie van een driejarige? Heeft ze niet gewoon een kind? 4. Miezer daalt, luiden haar komst in, opdoemen, klemmende rokken, zich werpen, gejaagde deinende borsten; het spijt me, het is mijn persoonlijke mening, ik vind het té. 5. [Ze slikt: ‘Met Pasen eist hij me terug.’] Heb je hier een bedoeling mee? De man en vrouw zijn duidelijk overspelig. Maar kan de (getrouwde) man van haar haar 'opeisen'? Zomaar na Pasen na een verhouding? 6. Zijn we nog schrijfvriendinnetjes? ;)
:D Onze postduif broedt op dit moment zijn eigen ei uit. 1. Ik geloof teveel mijn spellingscontrole en beloof het beter te controleren. 2. Klopt; misschien is 1 aanduiding dat het zich s avonds afspeelt teveel. 3. Dat haar kind drie jaar is geeft een leeftijd van de vrouw aan en plaatst het verhaal in de situatie van een jong gezin. 4. Smaken verschillen nu eenmaal. Het moet het drama aankondigen. 5. Het opeisen is haar invulling en zoals ik al eerder aangaf kan het als een smoes worden gezien. 6. Niet alleen schrijfvriendinnetjes maar ook op Facebook! :{} Feedback houdt me scherp daarom bedankt! :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie scène beschreven, lakschoenen dan denk ik aan dansen, niet zozeer een rendez-vous op straat. Marietje fijne Pasen!
Bedankt voor je reactie. Lakschoenen worden nu ook gedragen onder een businesspak. Het moet aangeven dat hij modern zakelijk gekleed gaat. Fijne paasdagen!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Marietje, Eens met de eerdere complimenten over de beeldende weergave van de omgeving en gebeurtenissen, terwijl HP afwacht. Ik was maar steeds benieuwd wat er ging gebeuren, had niet de neiging af te haken. De hollende hakken geven aan; ja, nu gaat het (wat?) gebeuren, de spanning stijgt. En dan een triest einde met tranen en verdriet; en dat nét voor de Pasen. De titel vind ik een prachtige kroon op dit verhaal! Eén dingetje; ik denk dat een man zou spreken over zijn colbertjasje i.p.v. colbertjas (ongeacht of dat maat 46 is of maat 52). Met vriendelijke groet, Ton Badhemd
Bedankt voor je feedback. Ik vind dat een titel de kers op de taart moet zijn en heel belangrijk is voor de eenheid van het verhaal. Daarom ben ik erg blij met jouw compliment. Ik twijfelde al over het colbertjasje maar dacht dat mannen over een jas spraken dus ik geloof je als kenner meteen ;) Groeten terug!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ik vind het mooi. Wel erg treurig dat wel. Kun je me verlossen en vertellen dat het allemaal goedkomt? Jammer genoeg lukt het mij nog niet om een associatie met luidende kerkklokken te krijgen :(. Groet, Annemieke
Je kent me: feel good! Hij wordt verliefd op haar zus die hem wel waard is. Elk jaar rond Pasen krijgt ze spijt. }) Ik merk, nu ik alle verhalen heb gelezen dat mijn invulling alleen de kerkklokken gemeen heeft. Ik werd wakker met deze scene in mijn hoofd. Ken je zo'n dorp dat in de avond helemaal stil valt en alleen de kerkklokken aanwezig zijn die je eraan herinneren dat de tijd nooit slaapt? Bedankt voor je reactie, fijne dagen!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, net als Riny, dacht ik ook even aan een lesbische verhouding. Waarschijnlijk door de lakschoenen ;) Het is een mooie beeldende scène voor in een manuscript. Voor een kort verhaal mag er wat mij betreft iets meer vaart inzitten, vooral omdat je als lezer gaat gissen wat je met de laatste zin bedoeld.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Een mooi verhaal over een liefde die niet kan zijn wat de man hoopte. Mooie sfeerbeschrijving die mij nieuwsgierig maakte naar het vervolg van het verhaal. "Ze werpt zich in mijn armen, vermijdt mijn mond", vertelt genoeg en vind ik persoonlijk een heel sterke zin. Zou de zin van de hoge hakken niet mooier worden als je zou schrijven: Het geluid van hollende hakken? En kan een vrouw hollen met een rok die om haar benen knelt? Een kleine suggestie om meer beweging in de scène te krijgen: haar rok wervelt in plaats van knelt? Een heel gelukkig paasfeest toegewenst. :nod:
Fantastisch dat je de kern meteen weet te benoemen! Ik ben daar blij mee. Mijn Show don't tell- missie is geslaagd! Hij staat in het donker op haar te wachten, het is stil, ze is te laat. Dan zijn hollende hakken het eerste geluid dat hij hoort en voor de hp het teken dat ze eraan komt. Door -Hollende hakken- te schrijven beleeft de lezer dat ook op die manier. Het beeld -hollende hakken- is mi duidelijk genoeg om het niet als geluid te benoemen. De rok knelt niet maar klemt: de rok zit tegen haar benen geklemd. Dit moet aangeven dat ze vast zit in haar huwelijk en geen vrijheid heeft om te kiezen voor de HP. Wervelen vind ik persoonlijk hier te luchtig en daarom niet passen in de scene. Hartelijk dank voor je feedback! Een gezellig paasfeest toegewenst en voor je hond een aai over zijn lieve koppie. :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marietje, goede sfeerbeschrijving. Vlot lezend stuk. Zelf vind ik de een na laatste zin " Ik streel over haar rug en schep ruimte. Gejaagd deint haar borst op en neer. Met haar gezicht tussen mijn handen zoek ik een antwoord in haar betraande ogen." Vertragend werken. Als je deze zin weglaat is het einde nog mysterieuzer voor de lezer. Fijne paasdagen, Connie
Bedankt voor je reactie. Ik zal nog eens kijken naar je tip betreffende het einde. Haar gejaagde borst voegt inderdaad niet zoveel toe. ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gegeven heb je erg beeldend, misschien te uitgebreid beschreven. Dat is soms op zijn plaats, soms niet. In andere reacties lees ik dat ook. Het verhaal leest traag, zoals ik het maar even noem. Haar man eist haar terug. Ik houd niet van mannen die eisen....
Bedankt voor je feedback. :thumbsup: Dominante mannen en volgzame vrouwen zullen er altijd zijn. ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... en ik maar denken, waar blijven de chocoladepaaseitjes. Mooi verhaal. Heel even dacht ik aan een lesbische verhouding ... Het verdriet en de nattigheid heb je mooi omschreven; hier past heel goed een stuk van Miles Davis bij. Ga maar eens googlen; ik kan helaas geen linken leggen. Hij scheurt je ziel uit je hart.
Paaseitjes zullen ze samen niet eten deze Pasen. :D Ik ben mezelf ervan bewust dat het ook om een lesbische relatie zou kunnen gaan en vind dat niet storend. Ik zal zo eens googlen. Eerst een paasbrunch met het gezin! :) Bedankt!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Super, Marietje. Filmisch stukje, met oog voor detail en omgeving dat de lezer meevoert. Ik merk dat ik over een echt absurd klein detail struikel.
Mijn lichten knipperen me na als ik met mijn afstandsbediening de auto afsluit.
Mijn voorkeur gaat uit naar: Mijn lichten knipperen me na als ik de auto afsluit met mijn afstandsbediening. of Mijn lichten knipperen me na als ik de auto met mijn afstandsbediening afsluit. Maar als je me zou vragen; waarom? Waarschijnlijk omdat de hp zich richt op de auto en de afstandbediening slechts een middel is. Zoiets.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, net als Riny, dacht ik ook even aan een lesbische verhouding. Waarschijnlijk door de lakschoenen ;) Het is een mooie beeldende scène voor in een manuscript. Voor een kort verhaal mag er wat mij betreft iets meer vaart inzitten, vooral omdat je als lezer gaat gissen wat je met de laatste zin bedoeld.
Bedankt voor je reactie! Wellicht is de HP ook wat traag van begrip dat hij (of zij) een leuk tijdverdrijf was. :unibrow: