Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 138 Paasontbijt

Klokgelui wekt ons deze Paasochtend; gelovigen worden ter kerke genood. Esina en ik slaan de uitnodiging af, we hebben onze eigen Paasviering. Met de zon in ons bed blijven we in elkaars armen genieten. Van elkaar en van de luie zondagochtend. Geïnspireerd door het moment zing ik zachtjes ‘Alles’ voor Esina, waarna onze lippen elkaar weer vinden en onze lichamen zich vol passie ineenstrengelen. Bij het ontbijtje op bed mors ik eigeel op het dekbed dat Esina snel oplikt om een grotere vlek te voorkomen. Dat druipende eigeel doet me denken aan een sketch over het Paasontbijt. Ik zoek op mijn laptop de sketch van Koot en Bie op YouTube, waarin de vieze man paaskuikentjes verkoopt voor bij het Paasontbijt. We bekijken hem wel drie keer en lachen tranen met tuiten. Natuurlijk doen we de vieze man na en krijgen telkens weer de slappe lach. Midden in een lachstuip hoor ik geklop op de achterdeur. Ik schiet mijn ochtendjas aan en loop naar beneden, terwijl ik de tranen nog uit mijn ogen wrijf. Ik haal de deur van het slot en doe open. Mijn adem stokt, ik sta perplex. Voor mij staat, lichtelijk gebogen, een smoezelige man in een iets te grote regenjas. Het hoofd schuin, vette haren, ongeschoren en een halfopen mond, waar een sliertje kwijl uit bungelt. Hij draagt een schoenendoos onder zijn linkerarm. Ik kan geen stom woord uitbrengen, als hij – na schichtig om zich heen te hebben gekeken – zich naar mij voorover buigt en met een gedempte, krakerige keelstem zegt; “Daa-aag ... eh … ik wou u … eh ... als eerste feliciteren ... met de Vrolijke Pasen!”

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton Badhemd, 'Gisteravond was helemaal top!' is wel erg overbodig. Suggestie: 'Gisteravond romantisch etentje met Esina, lekker lang natafelen enz.' Verder helemaal goed - en de complimenten voor het gebruik vh beletselteken. ;)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste JanP, Hartelijk dank voor je advies en complimenten. Ik denk dat ik die 1e zin echt nodig heb als binnenkomer; een meteen al positieve boodschap om de lezer alvast in de stemming te brengen. Daarna werk ik "top" uit in de 2e en de 3e zin. Bovendien herleeft de topavond (gedeeltelijk) in de ochtend (2e alinea). Dus het begrip "top" wil ik liever handhaven. Naar aanleiding van je opmerking over de overbodige zin - ik begrijp hem ergens wel, hoor - heb ik geprobeerd hoe "het verwijderen van het overbodige" te realiseren zonder "het idee top" op te geven, maar ik kom daar niet 1-2-3 uit. Ik laat het nog even bezinken. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, Dank voor je leuke reactie. Ik ben blij dat ik je - samen met de vieze man - heb kunnen vermaken. Stiekem had ik al gehoopt op een Pasen-gerelateerde opdracht en had er al eerder mijn gedachten over laten gaan. Deze sketch was het eerste wat in me opkwam, dus ik moest hem wel gebruiken. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, ik vind na het 'afzakkertje' 'kroegje' te veel van het goede. Spaarzaam zijn met verkleinwoorden werd mij geleerd. Een heel ontspannen verhaal met een link naar 'Van Koot en De Bie' die ik niet kende. Typisch vrouwelijk eigeel op te likken om vlekken te vermijden. :D Ik vraag me af hoe je vrijt met een Esina. :D Die naam. Kostelijk stukje. (linkerarm)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi JanP, dank voor je reactie en meedenken; stel ik echt op prijs. Toch laat ik dit nog even rusten ... :o Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, Ben blij met je reactie, fijn dat je het kostelijk vindt. => verkleinwoordjes bewust gekozen als sfeermakers. Je les over spaarzame verkleinwoordjes (eh... verkleinwoorden) neem ik een volgende keer ter harte, met dank! => De vieze man met de paaskuikentjes is een klassieker, moest er vroeger (en nu weer) onbedaarlijk om lachen. Nu ken jij hem dus ook. :lol: => Eigenlijk wilde ik het eigeel oplikken, maar Esina was me net voor. Onzin eigenlijk, want die vlek was er al en van likken wordt-ie alleen maar groter. => Hoe Esina en ik vrijen; eigenlijk een nogal impertinente vraag, Mili. Voor een deel weet je het al; met Mantovani op de achtergrond, lekker traag en sensueel. De rest mag je er zelf bij verzinnen. ;) => De linker arm laat ik zometeen weer aan elkaar groeien. Mooi eigenlijk, dat je als auteur met enkele toetsbewegingen in no time medische ingrepen kunt realiseren. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een intiem kijkje van de HP zijn paasochtend. ;) Ik had jammer genoeg de links onder #2 nodig om de sfeer, als lezer, helemaal mee te krijgen. Ik kende het stukje van Van Kooten en de Bie niet maar ook de muziek niet. Natuurlijk verschillen smaken maar ik kan me niet vinden in het mierzoete van Manovani en kan daardoor niet mee in het verhaal. Misschien is hier het beschrijven van muziek tijdens de vrijpartij meer op zijn plaats dan echt het benoemen van het stuk muziek. Ik ben het eens met Jan P. dat de eerste zin overbodig is. Laat de lezer zelf de conclusie trekken. Wellicht kan ik daarom niet mee in het verhaal omdat het muziekstuk onbekend is en ik nu alleen af kan gaan op de conclusie van de HP in de eerste zin. De link naar de sketch van Van Kooten en de Bie vind ik goed en realistisch gevonden. De vieze man heb je beeldend en passend beschreven. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Ton Badhemd, Een geslaagde invulling (vooral dit vind ik mooi: Met de zon in ons bed blijven we in elkaars armen genieten.) van de opdracht. Ik heb het met plezier gelezen. Groetjes, Eminem

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is leuk Ton, maar vooral als je de eerste alinea weglaat.. Wat dat betreft ben ik het eens met Janp en Marietje. Ik zou die opmerking over de eerste zin dus ook niet zo makkelijk wegwapperen. Een eerste zin is immers van het grootste belang: het bepaalt of een lezer doorleest of afhaakt. En de zin 'gisteravond was top' is zo'n afgezaagde dooddoener. Kan je echt niks originelers bedenken? Toch wel, Ton? Buiten de context van dit forum zou ik na die eerste zin niet doorgelezen hebben. De reden waarom ik het hier wel gedaan heb is omdat ik (we?) hier ook schrijf om van elkaar te leren. De wijze waarop je hier de vieze man van Koot en de Bie gebruikt heb vind ik erg leuk en origineel. Het oplikken van het eigeel vind ik erg onsmakelijk maar juist in de context van de vieze man ook weer heel passend!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste JanP, Marietje en Marceline, Gisteravond wilde ik de suggesties nog even laten bezinken. Nu ben ik eruit. En nu gaat wat mij betreft ook die 1e zin eruit. Verder viel mij oog nog op de titel, gevolgd door de beschrijving van een romantische avond. Ik denk dat de rest van het verhaal - een sfeertekening van een Paasochtend in bed met Esina en de vieze man - die romantische avond ook niet nodig heeft. Dus; ook weg met die hele 1e alinea. Marceline, dank voor jouw opmerking hierover. Dat betekent ook; adieu Mantovani. Er blijft nog genoeg muziek over voor bij het liefdesspel. Nee ik doe geen suggesties, dat ligt toch voor iedereen anders. :) Ik dank jullie voor je reacties. En ja Marceline, op dit forum leren we inderdaad van elkaar! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste JanP, Marietje en Marceline, Gisteravond wilde ik de suggesties nog even laten bezinken. Nu ben ik eruit. En nu gaat wat mij betreft ook die 1e zin eruit. Verder viel mij oog nog op de titel, gevolgd door de beschrijving van een romantische avond. Ik denk dat de rest van het verhaal - een sfeertekening van een Paasochtend in bed met Esina en de vieze man - die romantische avond ook niet nodig heeft. Dus; ook weg met die hele 1e alinea. Marceline, dank voor jouw opmerking hierover. Dat betekent ook; adieu Mantovani. Er blijft nog genoeg muziek over voor bij het liefdesspel. Nee ik doe geen suggesties, dat ligt toch voor iedereen anders. :) Ik dank jullie voor je reacties. En ja Marceline, op dit forum leren we inderdaad van elkaar! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd
:thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Eminem, dank voor je leuke reactie. NB De zon in ons bed vond ik zelf ook zo mooi in de tekst van Herman van Veen, dat ik deze hier heb geleend. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Mw.Marie, dank voor je leuke reactie. Ik wens jou ook een fijn Paasontbijt, met hopelijk meer zon dan we voorspeld hebben gekregen... Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Naar mijn idee heb je een verrukkelijk paasei uitgebroed met die vieze man erbij te betrekken. Vrijpartij, zonneschijn, huilen van het lachen, een smakelijk ontbijt met een eitje, en een onverwachte climax: een luchtige paassfeer om van te smullen. :o Fijn ook die links naar de achtergrondinformatie. Je hebt deze schrijfopdracht met hart en ziel vervuld, zo voelt het toch aan. Zonnige paasdagen toegewenst met lekker veel eitjes en een èchte paashaas aan de achterdeur.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Blavatski, Dankjewel voor je fijne reactie. Ik voel me zeer gevleid door je complimenten! Zoals je aan de reacties (ook de mijne) hebt gezien, was het uitbroeden nog een hele kluif, zeker in de herhaling. Ik heb er veel aan gehad; heel veel plezier beleefd aan het bedenken en schrijven ervan, er ook daarna nog van geleerd en tenslotte nog eens extra genoten van de verschillende reacties, ook die op de links. Ik wens jou ook zonnige en gezellige Paasdagen met eitjes en lekker eten om heerlijk van te smullen. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton Badhemd, ik vind je aangepaste versie een stuk vlotter lezen. Leuke details, waarbij het slot me wel heel toevallig lijkt in de vieze oude man. Prettige paasdagen Connie

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Connie, dankjewel voor je reactie. Het slot; geen toeval, maar opzet. ;) Fijne Paasdagen! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een grappig verhaal, dat je de links toevoegt is erg attent. Het is goed dat je wat zinnen hebt geschrapt, een verhaal wordt daar altijd sterker door. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He Ton, Schitterend stukje, heb wel je vorige niet gelezen. Pasen in bed moet leuk en interessant blijven, de sketch er goed bijgehaald. Je lachte tranen met tuiten bij het bekijken, zeker huilde je tranen met tuiten na zo een vreselijk typetje te zien?! (En, heb je kuikentjes gekocht, om op de heuveltjes van Esina te zetten? :D ) Een :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Leeghoofd, Dank voor je leuke reactie. Ben blij dat je dit kunt waarderen! Tja, die kuikentjes, Esine heeft me nadrukkelijk gevraagd daar verder over te zwijgen. Je moet weten, na dat gedoe met Harken hebben we beiden nogal wat extra in onze relatie geïnvesteerd, dus je begrijpt, her wish is my command ... Ik wens je vrolijke paasdagen, Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Meta, Dank voor je reactie. Het oeuvre van Van Kooten en De Bie biedt een scala aan typetjes, die je volgens mij ook vaak zomaar in het echt zou kunnen tegenkomen. Zie ook mijn reactie #5; toen het beeld van de vieze man met Pasen eenmaal opdoemde in mijn hoofd, kon ik niet anders dan hier wat mee doen voor deze schrijfopdracht. Geniet van je Paasdagen! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd