Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#138 Wat een ei

Wat een ei! Ik herinner me nog de dagen dat we met zijn twaalven waren. In eerste instantie hadden we nog niet veel met elkaar op, totdat híj ons bij elkaar had geraapt. De eenzame dagen in de stoffige buitenlucht waren voorbij. Vanaf die dag zaten we gezellig bij elkaar, filosofeerden wat, maar het liefst babbelden we over koetjes en kalfjes, of jonge kippen. Tjonge wat vond ik dat een prachttijd. Nooit had ik kunnen bedenken dat één van ons rot was. Ik zal de bewuste dag nooit vergeten. Het was Paaszondag, de klokken van Rome sloegen acht keer. Na een poos in de jacuzzi, voelden we ons gehard, we konden de dag aan. De dis was prachtig gedekt, mooie bruin glanzende cornetti semplice dampten voor onze neus en we keken elkaar gelukzalig aan. Tot onze grote schrik pakte hij Judas vast, pelde hem, at hem en toen viel hij, onze held, schuimbekkend op de grond en overleed. Later bleek dat Judas met zijn rottigheid onze levens had gered. Onze held bleek een ei als het om culinaire hygiëne gaat.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, ik kan verschrikkelijk zijn en een tekst niet begrijpen. Ik weet wel dat het om de twaalf apostelen gaat, door Judas Iskarioth, o, wacht, ik geloof dat ik 'm vat, de twaalf apostelen als eieren! Vandaar het rapen en beppen over jonge kippen. En de jacuzzi staat voor bruisend kokend water. Ik heb wel mijn hersens moeten afpijnigen, Nancy. ;) [ ... dagen de we met zijn ...]; hier zit een typo. En is het niet semplici in het meervoud? De laatste zijn blijft alsnog raadselachtig. Ingenieus, dat wel.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, wat een leuke originele vertelling. :) Ik moest even doordenken, maar de 12 en híj die ze bij elkaar had geraapt deden het kwartje bij mij vallen. En de symboliek van het rotte ei en de verrader, ook prachtig gevonden! Leuk verwerkt tot een aangenaam en vlot lezend geheel. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
:lol: Mili, ik vind het stiekem heel leuk als de lezer moet puzzelen. Komt denk ik omdat ik zelf van raadsels hou. Sorry hoop niet dat je nu hoofdpijn hebt. Ik weet niet of semplice meervoud moet zijn, dat is namelijk naturel. De cornetto ( Italiaanse croissant) heb ik in meervoud gezet. Ik zal het nog proberen te achterhalen. Dank voor het wijzen op de typo :thumbsup: De laatste zin, de held (Jezus) bewaarde zijn ' apostelen' niet koel waardoor Judas al rot was. Jezus is in deze dus het spreekwoordelijke ei. Ingenieus vat ik van jou zeker op als compliment :)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Als je eenmaal door hebt dat je de apostelen als eieren beschrijft, is het een leuk en origineel verhaal. Fijn geschreven ook.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, ik ben niet zo van de puzzels, maar deze vind ik mooi gevonden. Zelfs heb je mij aan het puzzelen gekregen! Ik wens je alvast fijne pasen!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, ik ben een fervent puzzelaar, dus... De 12 apostelen transformeren tot 12 paaseieren. Wat een fantasie. Judas was dus niet de rotte appel in de mand, maar het rotte ei in de korf. Een heel eigenaardige vertelling met een geheel eigen kijk op het Paasgebeuren. Nu begrijp ik eindelijk het drie keer kraaien van de haan. Zo zie je dus maar hoe verhalen vertellen mensen aanzet tot nadenken. :o Gelukkige paasdagen toegewenst.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hele fijne paasdagen schrijfcoach Blavatski. Nu weet ik niet zo goed of een hele eigenaardige vertelling net zoiets is als ' wat een lief kind' maar dat het in ieder geval andere (Paas)beelden heeft opgeroepen, zie ik dan maar als missie geslaagd ;) Groet Nancy

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, ook ik moest even achter mijn oren krabbelen. Erg leuk gevonden dit paasverhaal. Fijne Paasdagen Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De uitleg in de vorige reacties vullen het verhaal in. Ik las het tweemaal en voelde de puzzel. Hoe dan ook, origineel is het zeer zeker!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dankjewel Maddbrug! Fijne dagen. Ik kan trouwens je verhaal, foto's van asemic writing nergens vinden. Ik dacht dat ze op de FB-site van SOL stonden maar vind het niet.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na het lezen van de reacties viel voor mij het kwartje pas. Ik geef nu eenmaal de voorkeur aan duidelijke verhalen. Bij zin twee gaat het bij mij al mis: [In eerste instantie hadden we nog niet veel met elkaar op, totdat híj ons bij elkaar had geraapt.] Men was een groep en hij vormt de groep weer? Ik vind de vergelijking goed gevonden maar hoezo kunnen de eieren de dag na een jacuzzi( = gekookt in het water) aan? Gaan ze aan het werk? En toen de held klaar was met pellen ( niet na het opeten?) viel hij schuimbekkend op de grond? Sorry, ik kan niet mee met je verhaal. Een bijzondere invulling van de opdracht.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Marietje, dat het niet meteen valt dat begrijp ik. Was ook wel de bedoeling. Ik hou zelf niet van handleidingen dus schrijf deze ook niet. Tot zover kan ik dus meegaan in je reactie maar dan vervolgens de zinnen die je als voorbeeld geeft en waarbij je vragen stelt daarvan raak ik echt het spoor bijster. Ik ga ze niet één voor één uitleggen, maar als een ei gepeld wordt dan ga je daar niet een potje mee voetballen, je eet deze. Waarom concludeer je dat ze al een groep vormden? Het tegenovergestelde blijkt. Ze hadden niks met elkaar op. Niet zo gek als je ergens in een kippenstal. Je ligt natuurlijk niet al met zijn twaalven bij elkaar. Enz enz. Dat volg ik dus niet en daar kan ik ook echt niets mee. Toch zeker bedankt voor de moeite die je gedaan hebt. Fijne dagen

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marietje, dat het niet meteen valt dat begrijp ik. Was ook wel de bedoeling. Ik hou zelf niet van handleidingen dus schrijf deze ook niet. Tot zover kan ik dus meegaan in je reactie maar dan vervolgens de zinnen die je als voorbeeld geeft en waarbij je vragen stelt daarvan raak ik echt het spoor bijster. Ik ga ze niet één voor één uitleggen, maar als een ei gepeld wordt dan ga je daar niet een potje mee voetballen, je eet deze. Waarom concludeer je dat ze al een groep vormden? Het tegenovergestelde blijkt. Ze hadden niks met elkaar op. Niet zo gek als je ergens in een kippenstal. Je ligt natuurlijk niet al met zijn twaalven bij elkaar. Enz enz. Dat volg ik dus niet en daar kan ik ook echt niets mee. Toch zeker bedankt voor de moeite die je gedaan hebt. Fijne dagen
Beste Nancy, Met mijn feedback wilde ik duidelijk maken dat soms het verhaal voor de schrijver helemaal duidelijk is in zijn hoofd maar dat de lezer een andere invulling eraan kan geven. Dit is 1 van de dingen die ik hier geleerd heb. Door specifiek de zinnen te benoemen en mijn verklaring/ vragen als lezer, erbij te zetten hoopte ik dat het duidelijk voor je is waarom ik niet mee kon met je verhaal zonder de reacties te lezen. Als schrijver streef ik ernaar dat de lezer mijn verhaal leest zoals ik het bedoel. Daarvan uitgaande gaf ik mijn feedback. Het is jouw keuze of je hier iets mee doet omdat jij jouw schrijfstijl bepaalt! Nogmaals, ik vond het een originele invulling van de opdracht en daarom reageerde ik omdat het voor mij helaas niet duidelijk was. Jij ook fijne paasdagen! :)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, Door eerste lezing maakte ik na '12' en Judas uit dat het om de apostelen zelf ging, na de tweede dacht ik aan eieren. Zoals Marietje heb ik het graag duidelijk, maar het raadselachtige/mysterieuze heb ik dan weer graag bij detective/thriller/horror e.d. Met de eerste alinea heb ik geen problemen wat her en der bijeenrapen betreft Ik ga mss te ver, maar denk als een ei: als je gehard bent, weet je dat je eraan gaat. We konden de dag aan ... we kwamen de dag niet meer door, zo zou ik het zien. Waarom kijken eieren elkaar gelukzalig aan als ze weten dat ze opgegeten worden? Alsof een prooi het leuk vindt verorberd te worden? ' ...Judas vast, pelde hem en toen hij klaar was viel hij, onze held, schuimbekkend ... Ik begrijp Marietje, en jou ook. Maar ik lees 'hij pelde hem en toen hij klaar was [met pellen] viel onze held ... snap je? Logisch dat er niet mee gevoetbald :D wordt! Het is allemaal symbolisch, vandaar begrijp ik al de woordkeuzes wel. De door Mili aangehaalde laatste zin Onze held bleek een ei als het om culinaire hygiëne gaat. Interpreteer ik dan wel als, de held was een ei als het om slechte keuzes ging. Zou je ook zo kunnen zetten, maar om in je eiersfeer te blijven is de hygiene heel goed gekozen! Een puntje dat me ook bij herlezing opviel: 'Vanaf die dag zaten we gezellig bij elkaar, filosofeerden wat maar ... Hier lees ik filosofeerden wat maar als een geheel. Beter een komma om af te bakenen na ... filosofeerden wat, maar het liefst babbelden ... Je hebt er wel een heel originele bewerking van gemaakt, die vlot las! :thumbsup: Fijne Pasen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Marietje, ik ben blij met de feedback hoor en ingeval het mijn bedoeling was geweest om het niet aan de eigen interpretatie/verbeelding over te laten dan had ik het ook aan de hand van je opmerkingen aangepast. In deze was het juist volledig opzet om het vaag te houden. Nogmaals dank voor je terugkoppeling. Dat heb ik liever dan geen feedback. Groeten Nancy

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Marlie, dankjewel. Net als ik naar Marietje schreef het open en vaag laten is nu net de bedoeling. De apostelen ( eieren) snappen niet dat ze worden gegeten. Ik personificeer ze, zij zijn hard na een "bad" en kunnen de dag aan wij wij fris na een douche en kunnen de dag aan. Fijne dagen en groeten Nancy

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Marlie, lees nog eens de reacties. Snap nu inderdaad hoe de zin over het pellen over kan komen. Ook de komma na filosofeerden is een goed punt. Ga het aanpassen. :thumbsup: