Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#137 Vijf minuten

De stopwatch druk ik in. De secondewijzer loopt over de markeringen. Of beter gezegd: hij loopt door de seconden heen. De tijd is zichtbaar en de druk is voelbaar. De tijd is een regelaar. Je bent op tijd, te vroeg of te laat. Hij dringt en jaagt je op. We leven met de tijd of beter gezegd: de tijd leeft ons. ‘De tijdklok is gevallen’, zei een medepassagier. Een kapot gevallen klok?... In een fractie van een seconde zag ik een in stukken gevallen klok. Drie uur later konden we pas opstijgen van ons vakantieoord, na het overschrijden van de tijdklok. Je moet je aan de tijd houden, blijkt maar weer. De geruststellende woorden van de verkoopster, ’neem gerust de tijd’, zijn relatief. Het is niet de bedoeling dat je tot ver na sluitingstijd nog boven een bak met gekleurde kralen hangt, omdat je maar niet tot een keuze kan komen. Intussen loopt de tijd gestaag door, nog drie minuten. Het op de tijd letten leidt mij af van het schrijven. Wat kan ik nu helemaal schrijven in vijf minuten. De seconden gaan genadeloos over in minuten. Het lijkt wel een tijdrit geworden. Bij nader inzien is dat niet waar. Bij een tijdrit is het de bedoeling tijd te winnen. Bij dit schrijven valt er geen tijd te winnen. Vijf minuten blijft vijf minuten. Ik zou hier eindeloos over door kunnen schrijven. De tand des tijds, de tijd heelt alle wonden, de tijd staat stil, te zijner tijd en nog zoveel meer over deze niet te onderbreken eenheid. De tijd lijkt het voor het zeggen te hebben over alles. Nee wacht even… Niet over alles. Bijvoorbeeld niet over de tijdloosheid van het bestaan. Dit inzicht schept ruimte in mijn denken over het begrip tijd. Wij maken tenslotte allemaal deel uit van het bestaan. Het alarm gaat af…

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Thea, Mooie invulling van het begrip tijd; je kunt er zo ontzettend veel over zeggen, je hebt dit voortreffelijk verwoord! :thumbsup: Eigenlijk jammer dat de opdracht maar 5 minuten duurt; je hebt heel goed in kaart gebracht dat de tijd het over alles te zeggen lijkt te hebben en net als je toekomt aan de keerzijde, de tijdloosheid van het bestaan, gaat het alarm af. Daar is nog zoveel over te filosoferen, maar dat moet de lezer dan zelf maar doen... :) Ik heb je met interesse gelezen! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
HalloThea, Wat een diepgaande overpeinzingen over de tijd. Heel mooi bedacht en taalkundig, volgens mij, perfect geschreven. Complimenten. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@thea josephine, je hebt met je bespiegeling van tijd je 5 minuten heel mooi benut en goed neergezet. Leuke sprongen en vlot te lezen. Knap gedaan, Groet Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Josephine, ... je hebt me met de neus op de feiten en HET feit gedrukt. Dankjewel voor je verhaal. Het is duidelijk overgekomen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea, Leuke en originele invulling van het freewriten. Dat er over tijd zoveel te zeggen is. Maar ja, het is natuurlijk een factor die op alle manieren het wezenlijke van ons bestaan beïnvloedt.