Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#137 Gemoedsrust

De deur van mijn werkkamer trilt zacht als ik zoek naar inspiratie. Het is de intercity die op vijftig meter voorbijsnelt. 'Dit huis is een ton meer waard,' had de bouwkundige gefluisterd bij de keuring. Jawel, als het niet zo dicht aan het spoor zou liggen wel. 'Je moet je er op instellen, dat is alles,' hadden we afgesproken. 'Je moet genieten van de geluiden die je hoort tussen de treinen.' Dat is eigenlijk het leven in een notendop. Je hebt keuzes. Ondertussen zoemt een sprinter voorbij. Hij overstemt de vogels nauwelijks. Het is hier één groot park, met grote diepe tuinen, braamstruiken en hoge bomen langs het spoor. Met huizen waarin mensen wonen die een keuze hebben gemaakt en elkaar nog groeten. Binnen een paar jaar komt er een geluidswal. Dan is het huis misschien een ton meer waard, dat wel.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verleden zondag bezocht ik met eega, nicht en haar zoontje van vier Jules, een kinderboerderij. Wij passeerden een onbewaakte spoorwegovergang. Omdat kleine Jules gek op treinen is, bleven we tien minuten tegen de beveiligingshekken staan wachten, want dan zouden er twee intercity’s voorbij komen. Ik had nog nooit een dubbeldeks trein van zo dichtbij voorbij zien en horen stuiven. Wat maken die dingen een klereherrie. Hemel en aarde verging. In eigen omgeving ontmoet ik de boemel Maastricht - Heerlen wel eens. Die zoeft voorbij alsof hij op rubberwielen loopt. Deze ervaring van een paar dagen geleden heb jij mooi verwoord in bovenstaand verhaal. Bramen langs het spoor staan op het ogenblik in de belangstelling. Die geluidswal zullen jullie toch wel zelf moeten betalen, lijkt mij.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever
Leuk stukje Angus. Ik moest even denken aan Wim Zonnevelds Tuinpad van zijn vader (Het dorp) bij jouw: 'Het is hier één groot park, met grote diepe tuinen, braamstruiken en hoge bomen langs het spoor.' Met dit verschil dat jouw stukje geen pure nostalgie is maar juist de omarming van overlast. Knap.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had nog nooit een dubbeldeks trein van zo dichtbij voorbij zien en horen stuiven. Wat maken die dingen een klereherrie. Hemel en aarde verging.
Valt wel mee. Soms hoor ik zie niet eens als ik in de tuin met iets bezig ben. Goederentreinen zijn een ander verhaal :nod: Dank voor je reactie, Dos.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Dreaming. Ik denk dat de bank het op prijs zal stellen als de waarde stijgt. Mij boeit het niet echt.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Frank. Overlast is een relatief begrip. De spoorlijn heeft onbedoeld een soort reservaat geschapen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, maddbrug. En laat je niks wijsmaken; want van de andere kant kan ik me opwinden over de meest onnozele zaken :o

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Angus, leuk die afwisseling in gedachten tussen enerzijds de zakelijke kant, de waarde van je huis en de andere kant waarin je een omgeving beschrijft waarin het treinlawaai wel/niet? opweegt tegen al het moois, de keuze. Misschien ga je de geluiden nog missen als de geluidswal er eenmaal staat.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Nancy. Ach, zakelijk. Voor mij geldt: The heart is were the home is. Als die wal er komt ben ik eerder bang voor buurtgenoten die gaan klagen als ik weer eens fikkie stook in de tuin. Nu heb ik een buurman die komt vragen of ik nog wat hout kan gebruiken.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dikke kans, hier geen treinen of geluidswal, wel klagende buren over fikkie in de tuin in de zomer en tegenwoordig is de houtkachel in de winter ook al reden om te emmeren. Emmer erover ( de buren) denk ik soms

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Annemieke. Om eerlijk te zijn; sporadisch stoor ik me aan de vogels :confused: Dat ik denk; kan het even wat minder met dat etaleren van levenslust en viriliteit op de vroege ochtend. Maar dan komt er een treinlading forensen langs en dat plaatst een en ander dan weer in het juiste perspectief. (Vandaar misschien dat wij dat gevederte ook in de zomer blijven voeren :) )

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en sfeervol stukje, Angus. Als ik in de trein zit en de huizen vlak langs het spoor zie, vraag ik me wel eens af, hoe het leven daar is. Je gaf een inkijkje en en passant nog even filosoferen over keuzes maken. Met plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Nelschrijft. Als ik in de tuin fikkie stook of hout sta te kloven, vraag ik me wel eens af wat mensen denken als ze dat vanuit de trein zien. Dat terwijl ik zo'n tien jaar (week)dagelijks in die trein op dat traject heb gezeten en nooit iets heb gedacht. Tegenwoordig zit ik altijd aan de rechterkant van de trein, als ik trein. Dan let ik op de huizen en tuinen langs het spoor en zie ik de overeenkomsten; alsof ik verre familieleden herken :)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie inkijk Angus in je tuin met spoor. Ik heb ook een tijdje zo gewoond. Je went eraan en je hebt vaak een grotere tuin. Ik hoop voor jou dat er niet teveel viezigheid in die goederentreinen vervoerd worden...

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor je reactie, mw.Marie. Er passeren hier per week uiteraard de nodige wagons met oranje stickers met daarop doodshoofden. Maar daar hoor je pas over als het fout gaat. Uiteraard.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leest alsof je het met je handen in je zakken hebt geschreven. Theoretisch onmogelijk maar de nonchalance straalt er vanaf. Maar intussen dringt de ernst ervan door. Het is wat het is. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is wat het is. :thumbsup:
Juist. En de beste keuzes maak je - als man - met je handen in je zakken. Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Angus, je tekent een goed beeld van iemand die tevreden is met de plek en voor lief neemt wat erbij hoort. Een plek waar je echt je eigen leven kunt leiden lees ik. Misschien kun je, als je in de trein zit, "de kunst afkijken van andere 'spoorbewoners'" en ideeën opdoen voor jezelf! graag gelezen Connie

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het gewoon mooi ! Prettig om te lezen en een typisch voorbeeld van Omdenken. Daar houd ik van.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je, als je in de trein zit, "de kunst afkijken van andere 'spoorbewoners'" en ideeën opdoen voor jezelf!
Ik weet dan weer niet of mijn buren het zullen toejuichen als ik een oud-ijzerhandel ga beginnen :) (Het valt me namelijk op dat ook wat woonwagenkampjes met hun bedrijfjes langs het spoor zijn gedropt) Dank voor je reactie en de suggestie, Connie.